Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
I vilka lägen fastnar den, vad händer?Johan1975z skrev:
Våra litet äldre modeller WG790E.1 (2016) och WG796E (2015) tycker jag inte fastnar särskilt lätt när de är ute och klipper, brukar hitta en väg runt de flesta hinder ute på gräsmattan. Problem kan uppstå om den stöter på hinder vid hemgång utmed begränsningsslingan, då försöker den om och om igen med samma "rakt på"-approach dvs att stånga bort hindret. Här borde den växla strategi efter ett par försök och gå runt hindret i en halvcirkelrörelse ungefär som den gör när den påbörjar zonklippning och rundar laddstationen.
Hur gör de nya modellerna i det läget?
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Nja... det framgår snarare att man *alltid* måste räkna med att lägga ner en del jobb med installationen särskilt första säsongen, fylla igen gropar i gräsmattan, jämna till svåra passager, justera begränsningstråden, lägga hönsnät i branter, kanske byta till grövre hjul om det är extremt kuperat osv.R Rolle85 skrev:
I tråden du nämner såg vi bla ett exempel på nya HQ AWD som gick bet på en blöt grässlänt och bara stod och tuggade... ett exempel på en dålig installation / fel klipptillfälle snarare än att det skulle vara några större fel på just den roboten. Alla robotar har begränsningar och svagheter som visar sig i vissa lägen.
Just denna tråd handlar det om Worx nyare modeller från 2019 och det skulle vara bra om just dessa avhandlades med sina förtjänster och ev svagheter och lösningar på problem. Det finns gott om andra trådar om man vill diskutera problem med tex klippare inom HQ-sfären.
H Harald Blåtumme skrev:I vilka lägen fastnar den, vad händer?
Våra litet äldre modeller WG790E.1 (2016) och WG796E (2015) tycker jag inte fastnar särskilt lätt när de är ute och klipper, brukar hitta en väg runt de flesta hinder ute på gräsmattan. Problem kan uppstå om den stöter på hinder vid hemgång utmed begränsningsslingan, då försöker den om och om igen med samma "rakt på"-approach dvs att stånga bort hindret. Här borde den växla strategi efter ett par försök och gå runt hindret i en halvcirkelrörelse ungefär som den gör när den påbörjar zonklippning och rundar laddstationen.
Hur gör de nya modellerna i det läget?
Den gamla modellen fastnar inte alls lika lätt. Denna gör lite spår ibland och sen fastnar den dör några dagar senare, så det är lite olika ställen. Tycker den är lite för känslig. Funderar på om den är för låg framtill. Kunde kapa bort en halv cm
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Skulle du kunna visa några bilder på hur det ser ut där den fastnar? Det skulle underlätta problemlösning.Johan1975z skrev:
Med våra gamla modeller så finns en tendens till spårbildning runt begränsningsslingan på vissa ställen, och runt stolpar, stenar och träd där den krockat emot och att hjulen rev upp litet i en cirkel runt hindret med tidens tand. Iofs inget som gjorde att klipparen fastnade men var litet osnyggt. Problemen kunde lösas med förstärkning av gräsmattan med finmaskigt nät på utsatta ställen, gräset växer över och problemet försvann. Men det kanske ser annorlunda ut för dig?
Bra sammanfattningH Harald Blåtumme skrev:Nja... det framgår snarare att man *alltid* måste räkna med att lägga ner en del jobb med installationen särskilt första säsongen, fylla igen gropar i gräsmattan, jämna till svåra passager, justera begränsningstråden, lägga hönsnät i branter, kanske byta till grövre hjul om det är extremt kuperat osv.
I tråden du nämner såg vi bla ett exempel på nya HQ AWD som gick bet på en blöt grässlänt och bara stod och tuggade... ett exempel på en dålig installation / fel klipptillfälle snarare än att det skulle vara några större fel på just den roboten. Alla robotar har begränsningar och svagheter som visar sig i vissa lägen.
Just denna tråd handlar det om Worx nyare modeller från 2019 och det skulle vara bra om just dessa avhandlades med sina förtjänster och ev svagheter och lösningar på problem. Det finns gott om andra trådar om man vill diskutera problem med tex klippare inom HQ-sfären.
Bästa svaret
Vilken sanning? Jag har en Worx av senaste modell och den fungerar utmärkt förutom det problemet jag skrivit om tidigare i tråden.
Grannen har en HQ som fastnar i kanten och mitt på gräsmattan flera gånger i veckan. Är då HQ skit baserat på vad jag observerat?
Grannen har en HQ som fastnar i kanten och mitt på gräsmattan flera gånger i veckan. Är då HQ skit baserat på vad jag observerat?