157 881 läst · 492 svar
158k läst
492 svar
Jobbig granne
Håll fast vad som är rätt och riktigt och stå på dig!
Såna där typer lever på medelsvenssonsk flathet så om samhället skall bestå måste någon sticka upp och sätta dem på plats.
Jag skulle ge mig ut och reparera vägen i allsköns ro men se till att ett eller två trovärdiga vittnen som du inte är nära släkt med och som därför inte kan råka ut för jävsanmärkning sitter bakom någon buske och ser när han kommer och ger sig på dig.
Det skulle förresten vara intressant att plantera en 1000 kilos sten på hans infart som skydd mot bilattacker innan du börjar reparera vägen. En sådan sten går ju behändigt att flytta omkring med bakgafflarna på en traktor men inte med en VolvoV70. Om han ringer efter polis för att hans väg är blockerad så har ju bevis på hur han attackerar dig med bilen och du har ju rätt att skydda dig mot mordförsök.
Går han till så grova handgripligheter som att köra på folk medvetet tycker jag att du gott kan utnyttja nödvärnsrätten om han ger sig på dig igen. Till och med ta till kniven som yttersta nödfallshjälp om det fordras. Det är bättre att sitta i buren något halvår för excess självförsvar eller grov misshandel än att själv bli ihjälslagen.
Fast grundprincipen är alltid att stå på sig på ett lugnt och sakligt vis om det bara går. Såna där typer brukar bli ännu galnare när de möts av saklig beslutsamhet och till slut blir de så galna att de gör saker som de inte kan bortförklara i domstol och så sitter de sig själva i skiten.
Såna där typer lever på medelsvenssonsk flathet så om samhället skall bestå måste någon sticka upp och sätta dem på plats.
Jag skulle ge mig ut och reparera vägen i allsköns ro men se till att ett eller två trovärdiga vittnen som du inte är nära släkt med och som därför inte kan råka ut för jävsanmärkning sitter bakom någon buske och ser när han kommer och ger sig på dig.
Det skulle förresten vara intressant att plantera en 1000 kilos sten på hans infart som skydd mot bilattacker innan du börjar reparera vägen. En sådan sten går ju behändigt att flytta omkring med bakgafflarna på en traktor men inte med en VolvoV70. Om han ringer efter polis för att hans väg är blockerad så har ju bevis på hur han attackerar dig med bilen och du har ju rätt att skydda dig mot mordförsök.
Går han till så grova handgripligheter som att köra på folk medvetet tycker jag att du gott kan utnyttja nödvärnsrätten om han ger sig på dig igen. Till och med ta till kniven som yttersta nödfallshjälp om det fordras. Det är bättre att sitta i buren något halvår för excess självförsvar eller grov misshandel än att själv bli ihjälslagen.
Fast grundprincipen är alltid att stå på sig på ett lugnt och sakligt vis om det bara går. Såna där typer brukar bli ännu galnare när de möts av saklig beslutsamhet och till slut blir de så galna att de gör saker som de inte kan bortförklara i domstol och så sitter de sig själva i skiten.
Jag kom och tänka på.
Vad kostar det att hyra en som skrapar vägen och fyller i ? Om det inte är ofantligt dyrt så kan du leja bort det jobbet. Och förbered maskinisten på att det är låsta dörrar på hytten som gäller.
Vad kostar det att hyra en som skrapar vägen och fyller i ? Om det inte är ofantligt dyrt så kan du leja bort det jobbet. Och förbered maskinisten på att det är låsta dörrar på hytten som gäller.
Hans infart kommer bli spärrad, han har en till som går ut direkt till väg som inte är länsväg. Då behöver jag inte laga något som mina kunder ev kör på.H heimlaga skrev:Håll fast vad som är rätt och riktigt och stå på dig!
Men inte utan dom, för utan det har inget hänt och jag har inget att hänvisa till.
Detsamma gäller ev nödvärnsrätt.
Annars kan jag tillägga att det ligger inte i min natur att vika ner sig, folk i allmänhet måste bry sig mer i allmänhet om det skall bli någon ordning på torpet.
Bra du tog upp det, det är alltså en vägstump från urminnes tider, finns således inget riktigt bärlager och ytlager som man gör idag.R Rkarlsson skrev:
Att göra det med dagens metoder innebär att man får börja från början och då är det nog bättre att anlägga ny väg med asfalt och hela baletten.
Kräver lov och inte billigt, jag kommer få ryska allt själv kan man utgå ifrån.
Bildas vägförening, troligt, så kommer min andel bli hög och då åker jag dit.
Föredrar att den enda som dessutom medvetet river sönder vägen slutar med det och kör som normalt folk = inga bekymmer för någon.
T Tord_Lj skrev:Dags för en pedagogisk video om att man skall vara rädd om sin fin-mobil.
Tyvärr har jobbmobilen knappar och ingen kamera men lång batteritid.
Som Ni ser i början är jag noga med att filma i backen så ingen obehörig kommer på bild, var fullastad med varor bla en skärm så kunde inte komma undan så snabbt. Också därför jag slog igång kameran precis innan grannens fastighet.
Det var sista gången jag använde mobilen för dokumentation...
[media]
T Tord_Lj skrev:Enligt Polisen;
Ofredande
Misshandel
Hot
Han har kört på mig och jag fick en åktur på +18 meter, efter det började jag filma.
Rivmärkena i grusvägen är där han gav fullgas flera gånger och jag fick försöka hålla mig kvar, kunde kasta mig av när han saktade ner för att köra ut på Länsvägen 153 - finns markerat i bild.
[bild]
Att köra på någon med berått mod är ganska allvarliga saker.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Hjälp! Alla myndigheter tycks numera strunta i fakta. Varför räknas inte filmsnutt som bevis?
Har en stark känsla av att polisen inte vill ha dylikt material, tex har jag haft stora bekymmer med att sända dem materialet så kan ta del av materialet.S seniorkonsult skrev:
Fick till slut bli på sticka i posten...
Kanske vill de ha monopol på bevis hämtning?
Nu känns det som moment 22, filmar jag om det finns risk för incident finns "bevis" men jag får skylla mig själv och det räknas inte som brott.
Med samma logik kommer antagligen det som händer i filmen i trådstarten också bli nerlagt?!
Helt lönlöst utan advokat, och inte ens då tror jag på någon som helst framgång öht.Erik_Hansson skrev:
Eventuellt straff blir... bara löjligt.
Får väl vara glad så länge jag inte åker dit.
Säkerhetsläget är bekymmersamt nu, jag vet av erfarenhet att när han förstått att han klarat sig märks det på agerandet.
Positivt: det har varit lugnt sedan 5/8.
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
T Tord_Lj skrev:Helt lönlöst utan advokat, och inte ens då tror jag på någon som helst framgång öht.
Säkerhetsläget är bekymmersamt nu, jag vet av erfarenhet att när han förstått att han klarat sig märks det på agerandet.
@Tord_Lj , du missförstår @Erik_Hansson. Du kan överklaga själva beslutet att förundersökningen ska läggas ner. Det kan du göra själv utan advokat, det är ett administrativt ärende. Om det inte framgår av beslutet hur detta ska ske, så begär en besvärshänvisning hos polisen.T Tord_Lj skrev:Helt lönlöst utan advokat, och inte ens då tror jag på någon som helst framgång öht.
Säkerhetsläget är bekymmersamt nu, jag vet uav erfarenhet att när han förstått att han klarat sig märks det på agerandet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
fast i praktiken har det ingen betydelse. De kommer bara fram till att brottet är ringa och sen blir det ingen påföljd iallafall. Nu är det anmält iallafall och det ligger ändå utövaren till last. 20-30 anmälningar till så kanske det händer nåt.............ricebridge skrev:
Efter 20-30 anmälningar är du "stämplad".S Stefan1972 skrev:
Mitt råd till andra, vänta tills det smäller ordentligt och hoppas på att du har oberoende vittnen som vill, kan, orkar och vågar vittna.
Som ni förstår kommer det aldrig att hända.
Jag kan egentligen inte råda dig till något. Jag kan bara konstatera att vi i Sverige, i vissa avseenden, är mer eller mindre rättslösa till dess att det urartar och grovt våld brukas med resultatet att någon får bestående men.
Så alla dessa översittare och småkriminella busar kan härja fritt till dess att ”någon” lurar ut dem i det öppna med rätt vittnen som ser det hels. Eller löser problemet i skymundan. Jag talar av erfarenhet.
Så alla dessa översittare och småkriminella busar kan härja fritt till dess att ”någon” lurar ut dem i det öppna med rätt vittnen som ser det hels. Eller löser problemet i skymundan. Jag talar av erfarenhet.