Byggahus.se
Har köpt ett hus med uteplats ovanpå garaget där det kommer fukt ovanifrån då nuvarande tätskikt inte håller måttet.
Det har tidigare lagt nån epoxi ovanpå betongen som är målad så det har släppt i princip överallt.

Så tänkte ta bort all epoxi samt slipa av färgen från ytan men vad ska man ha som tätskikt sen?

Har googlat och läst en del om olika varianter här men gamla trådar så kanske finns nya saker på marknaden numera...

Jag hade en tanke om att lägga nån form av ytskikt och sen måla ytan men kanske inte är så enkelt. Vet ju inte hur det ser ut under heller när man får bort färgen...

Då jag är helt novis inom detta område tar jag tacksamt emot tips och råd på vad man kan göra.

Tack på förhand

e8vghcy71qe9opl2o7i

vbkj7ngyohx2yad7lrwbdyep

Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]

Här kan du läsa hur jag löst liknande problem. Kan tillägga att det går bra att gjuta in tätskikt på balkonger om man värdesätter betong som ytskikt högt, men det kostar.
Okej. Värdesätter inte betongen som ytskikt så högt utan är mer ute efter en så enkel och smidig lösning som möjligt. Som sagt helt novis inom ämnet och vill göra det så enkelt som möjligt om man ska göra de själv, och lära sig en del på vägen så klart :)

Då det inte är något tak över är det bra om det är nått man kan lösa på ganska kort tid i fall det skulle bli dåligt väder så man kanske slipper täcka med pressening osv.

Rickard.
Detta är knepigare än man kan tror då man bör se det som ett helt platt yttertak men med mer trafik och slitage än vad ett vanligt tak utsätts för.

Eftersom det inte är helt ovanlig problematik är jag också nyfiken på nya lösningar men tyvärr vet jag inga som är möjliga att göra själv. Kanske någon annan här som vet.

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Detta är knepigare än man tror då man bör se det som ett helt platt yttertak men med mer trafik och slitage än vad ett vanligt tak utsätts för.

Eftersom det inte är helt ovanlig problematik är jag också nyfiken på nya lösningar men tyvärr vet jag inga som är möjliga att göra själv. Kanske någon annan här som vet.
Okej ja precis. Var i kontakt med ett golvföretag som i så fall skulle slipa och sen lägga nått polyuretanskikt liknande de i parkeringshus osv. Skulle gå på närmare 40000 kr för ca 25 kvm, tyckte det var ganska saftigt men det kanske är vad man får räkna med...

Rickard.
Vet inte skillnaden mellan dammduk och epdm-tak men är det som jag misstänker att det är rätt likt så kommer det säkert funka om du kan lägga duken utan skarvar. Det går för övrigt bra att limma med kontaktlim på burk.

Utan skarv kommer jag nog inte kunna lägga då uteplatsen är bredare än vad duken är. Sen har jag ju ett räcke som går runt uteplatsen som är gjutet i betongen så där måste man ju komma runt på nått sätt....

Jag hade samma problem med uteplats ovan garage. Slutade med att jag rev garaget.. för dyrt/omständigt att ordna på ett bra sätt i mitt fall och garaget var väldigt skruttigt.

• Wow
DataJonny
  • Laddar…
Rickard.
Hör med närmaste takfirma vad dom skulle ta för att svetsa papp över det. Det är rätt billigt och kräver inget förarbete. På det lägger du en lös trall med viss försiktighet så du inte punkterar tätskiktet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Y Ynnoj85 skrev:
Utan skarv kommer jag nog inte kunna lägga då uteplatsen är bredare än vad duken är. Sen har jag ju ett räcke som går runt uteplatsen som är gjutet i betongen så där måste man ju komma runt på nått sätt....
Hur bred är den då?
Hur ser räcket ut?
Har du ett element på uteplatsen?:)

Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur bred är den då?
Hur ser räcket ut?
Har du ett element på uteplatsen?:)
Uteplatsen är ungefär 4.3x nånting meter gånger 5.5 lite drygt på längsta stället. Så på bredden kan de kanske funka ändå :thinking: Men är ju det där staketet också... Sen behöver trappen också göras om för är samma problem på gång där men inte lika illa än.

Elementet är inifrån då vi har tapetserat om så det står där tillfälligt bara.

20190825_160740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J jimmie.p skrev:
Detta fungerar om du vill ha klinker på ytan.
[länk]
Ja såg nått om det där. Klinker kanske skulle vara nått men har aldrig lagt klinker så frågan är hur bra det skulle bli :rolleyes:

Kan man lägga klinker på takpapp om man får en takläggare att lägga papp över hela ytan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.