5 037 läst · 48 svar
5k läst
48 svar
Val av mediaspelare
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 408 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 408 inlägg
Om du kör i datorn och använder Google Chrome finns alternativet "Casta" och då kan du alltså använda datorn för att styra din Chromecast. Det är ju inte alltid det finns en app att använda och då kan datorn vara ett alternativ. Bara för att nämna ett exempel jag stött på som jag inte får att funka från mobilen är livesändningar från riksdagen. Från datorn däremot funkar det utmärkt att casta även dessa sändningar.J Jonas L 84 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Xiaomi Mi Box S, har inbyggt Chromecast Ultra och såklart stöd för 4K och HDR. Kör Android och finns på Kjell & Co. för 890kr. Schysst fjärr med Google Assistant och Netflix knapp.
Enda nackdelen är att den inte har ethernet anslutning.
Enda nackdelen är att den inte har ethernet anslutning.
Japp, alla dina önskade appar kan du spela, all musik kan du streama, streama allt via webbläsaren, ladda ner och titta osv osv.J Jonas L 84 skrev:
En htpc är bättre på alla sätt och vis.
Visst den tar mer plats (går att få i Apple TV storlek) dyrare än en chromecast, kräver underhåll ( som alla datorer) lite dator vana.
Men möjligheterna är oändliga!
Kör du dessutom Kodi så finns det appar till din telefon där du kan pausa, spola tillbaka eller varför inte spela in?
Äsch, vill verkligen inte få det att låta komplicerat för att det är det verkligen inte.
PS. Musen är ju fjärrkontrollen
Hoppsan, inser att det blev lite fel i mitt förra inlägg då det hann dyka upp ett par inlägg medan jag skrev. Men alternativen är alltså:
* HTPC som jag inser är en bra lösning men känns överdrivet
* Enhet baserad på Android TV
* Chromecast
* (Apple TV)
Jag får klura lite på detta och läsa på framförallt om Android TV och chromecast, tack för svaren.
* HTPC som jag inser är en bra lösning men känns överdrivet
* Enhet baserad på Android TV
* Chromecast
* (Apple TV)
Jag får klura lite på detta och läsa på framförallt om Android TV och chromecast, tack för svaren.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Nackdelen med androidboxar (chrome cast undantagen) är att de kräver att tillverkaren släpper uppdateringar när nya android versioner släpps. Jag har ett par boxar som i princip är obrukbara numer. Trist, miljöovänligt och helt enkelt dåligt att installation/uppdatering av Android inte är MYCKET mer likt windows och Mac OS x.
Jag kommer att sätta upp en pc-stick nästa gång. Då får man en smart tv på riktigt och som man kan göra allt som du kan göra med en dator.
Jag kommer att sätta upp en pc-stick nästa gång. Då får man en smart tv på riktigt och som man kan göra allt som du kan göra med en dator.
Redigerat:
Mja, det finns väldigt många alternativa ROM till allehanda boxar, precis som det finns till mobiltelefonerna vilket möjliggör att du kan köra senaste version av Android, Kodi distro eller vad det nu kan vara trots att tillverkaren slutat uppdatera enheten. Sök och du skall hittaCancerman_777 skrev:
Nackdelen med androidboxar (chrome cast undantagen) är att de kräver att tillverkaren släpper uppdateringar när nya android versioner släpps. Jag har ett par boxar som i princip är obrukbara numer. Trist, miljövänligt och helt enkelt dåligt att installation/uppdatering av Android inte är MYCKET mer likt windows och Mac OS x.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Ja, jag vet det. Det som ofta missas i den tankegången är ungefär som med Linux: "Linux är gratis om din tid inte är värt någonting.". Visst kan man mecka, leta, roota, och hålla på, men det äter tid och det kräver engagemang, vilket inte en windows-lösning gör. Jag kollade precis på en 8 gb/64 gb ssd, i5-lösning; 1900 spänn. Lätt värt det. Lätt snabbare och smidigare än Android-lösning.MrJay skrev:
En pc sticka är ett jäkligt bra alternativ!Cancerman_777 skrev:
Nackdelen med androidboxar (chrome cast undantagen) är att de kräver att tillverkaren släpper uppdateringar när nya android versioner släpps. Jag har ett par boxar som i princip är obrukbara numer. Trist, miljövänligt och helt enkelt dåligt att installation/uppdatering av Android inte är MYCKET mer likt windows och Mac OS x.
Har två st Nvidia Shield Android TV som fungerar ypperligt. De har inbyggd Chromecast också, men de är snabbare än en vanlig separat Chromecast så allt man spelar upp startar snabbt. Kanske delvis för att de sitter på kabelburen gigabit ethernet. Går även att styra dem med TVns fjärrkontroll via HDMI-kabeln.
Min son streamar/spelar även "riktiga" spel via Shieldarna och Nvidia Gamestream.
Min son streamar/spelar även "riktiga" spel via Shieldarna och Nvidia Gamestream.
Jag har en AppleTV4 till varje TV, Chromecast till två av dem och dessutom en dator till en av dem. Datorn (som främst agerar mediaserver) används nästan aldrig som spelare, Chromecast används huvudsakligen när besökare vill casta något, och AppleTV används dagligen.
Två av mina tv-apparater kan styra AppleTV så att jag slipper använda Apples fjärrkontroll (eller deras app), istället används den vanliga tv-fjärren och då blir handhavandet riktigt smidigt. Utan den funktionen hade jag nog inte använd mina AppleTV lika flitigt.
Om jag inte redan hade så många applegrejer skulle jag absolut tagit mig en titt på Nvidia Shield, under förutsättning att den går att styra från tv:n (vilket jag inte har undersökt). Å andra sidan sidan använder jag uteslutande mina AppleTVs till icke-applespecifika grejer som Netflix, HBO, Plex, SVT Play, Cmore, Com Hem Play, etc etc, så allt jag gör med dem skulle likagärna kunna gjorts av någon andoidanvändare.
Två av mina tv-apparater kan styra AppleTV så att jag slipper använda Apples fjärrkontroll (eller deras app), istället används den vanliga tv-fjärren och då blir handhavandet riktigt smidigt. Utan den funktionen hade jag nog inte använd mina AppleTV lika flitigt.
Om jag inte redan hade så många applegrejer skulle jag absolut tagit mig en titt på Nvidia Shield, under förutsättning att den går att styra från tv:n (vilket jag inte har undersökt). Å andra sidan sidan använder jag uteslutande mina AppleTVs till icke-applespecifika grejer som Netflix, HBO, Plex, SVT Play, Cmore, Com Hem Play, etc etc, så allt jag gör med dem skulle likagärna kunna gjorts av någon andoidanvändare.
Slår ett slag för Mibox. Tycker det är smidigare med Android TV än bara en Chromecast. (Jag har en TV med inbyggd Android TV, en Mibox 3, en drös chromecast och en Chromecast Audio). Volumio på Raspberry Pi för stora ljudet.
Min Samsung TV med blåtandfjärr kunde styra Shielden. Men signalen måste ha gått genom Hdmi-kabeln.T TowaTei skrev:
Toppen! Även AppleTV kan styras via hdmi-cec, jag använder dock istället de ir-sändare som följde med min tv:s men jag minns inte riktigt varförP Peter_Ker skrev:
Hursomhelst, en Shield eller en AppleTV som kan styras via fjärrkontrollen är den lösning som jag tycker är smidigast i längden.