Byggahus.se
Har monterat ett IKEA vägghörnskåp på två skenor (en på varje vägg alltså).
Skåpet sitter som berget uppe vid skenan, allt är monterat enligt anvisning.
På undersidan kan jag dra ut skåpet med lillfingret flera centimeter. När jag sätter dit en dörr så kommer man få med sig skåpet varje gång alltså.

Jag har varit i kontakt med IKEA, som bekräftar att jag gjort allt rätt, men fattar inte varför det inte är stabilt, för "det ska bara funka". Nu vill de skicka mig till reklamationsavdelningen, men det är ju liksom inget fel på grejerna.

För övrigt har jag satt ett exakt likadant vägghörnskåp på andra sidan väggen (fast detta är fastmonterat i andra skåp) som sitter som berget både uppe och nere.

IKEA säger att det SKA gå att sätta en hörnskåp för sig självt.

Här är en video som visar hur det ser ut: https://imgur.com/a/d1ktKgI

Visst, jag kan väl sätta vinkeljärn i botten av skåpet, men jag ska ju kakla där sen, så jag vill ju helst inte ha ett vinkeljärn där. Men är det verkligen meningen att det ska vara så här instabilt? Nån som har haft samma erfarenhet?

Bästa svaret

Dra ett vinkeljärn likadant som i ovankant fast med plastdistansen istället för skenan.

Ps. Du ska ha plastdetaljerna nere också, svårt att se om dom är monterade.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Dra ett vinkeljärn likadant som i ovankant fast med plastdistansen istället för skenan.

Ps. Du ska ha plastdetaljerna nere också, svårt att se om dom är monterade.
Så, om jag förstår dig rätt så sågar jag ut likadana rektangulära hål i nederkant som finns i över kanterna och sätter dit likadana vinkeljärn, sen sätter jag dit plastdistanser istället för skena? Låter som det skulle funka ja...

Idag sitter det såna där spikade plastdistanser (med två spikhål) nertill bara. Men de ska väl tas bort om jag gör ovanstående lösning?

Skumt att IKEA inte kände till detta. Dock är det ju en speciallösning.

Typ så ja. Det handlar ju om att få skåpet still så det går ju även att dra en eller två skruvar genom masoniten men då måste du fylla ut utrymmet bakom med tex en träbit. Blir inte riktigt lika stadigt men lite snyggare.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Har du verkligen fått dom gråa låsningarna att låsa under kanten på väggskenan, ser inte så ut

S ste78fan skrev:
Har du verkligen fått dom gråa låsningarna att låsa under kanten på väggskenan, ser inte så ut
Yes. De sitter som berget och är rätt åtskruvade. Skåpet rör sig inte en micrometer i någon dimension på ovansidan.

tttomten TomasJor skrev:
Typ så ja. Det handlar ju om att få skåpet still så det går ju även att dra en eller två skruvar genom masoniten men då måste du fylla ut utrymmet bakom med tex en träbit. Blir inte riktigt lika stadigt men lite snyggare.
Det är ju inte heller så dumt. Man kan ju alltid dölja skruven med lite färg eller nåt. Det kommer ju att vara grejer i skåpet också, så det kommer ju inte synas nämnvärt mycket, om ens alls.
Får lura på detta. Tusen tack för två bra förslag!

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Så lite så, en ytterligare variant som funkar är att sätta en klick med sättlim på plastdistansen. Inget jag skulle göra hos kund men troligen i mitt egna kök ;)

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.