Byggahus.se
L Le'Oracle skrev:
paxman jag lämnar en offert. Kunden väljer att tacka ja eller nej. Ur den kommer allt .
Du förstår uppenbarligen inte vad jag frågar efter, så jag släpper det. Det är lite svårt att diskutera med någon som medvetet missförstår hela tiden.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror offert och fastpris, och därmed konkurrens funkar bättre på stora jobb och hög materialkostnad för få artiklar. Värmepump, takbyte mm platsar i denna kategori som troligen är mer konkurrensutsatt och därmed mer prispressad.

Detta handlar nog mer om småjobb med material för 5-10.000 och några timmars arbete...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eftersom det råder en brist på hantverkare kan det liknas vid en monopolsituation, då konsumenternas valfrihet är starkt begränsad, medans hantverkarna kan välja och vraka.
Nja, så illa är det väl ändå inte. Visst är det tufft att få tag på hantisar emellanåt men framförhållning på någon månad brukar lösa det. Stor penningpung brukar dessutom locka fram de mest svårflörtade också.......men det kanske inte är aktuellt.
Nåja, monopol är lite väl magstarkt kan jag ändå tycka.

Dessutom bör tilläggas att branschen är helt avreglerad, förutom el.

V vvs facit skrev:
Cirkusen oavsett bransch kostar nästan lika mycket .
Om det tas betalt direkt på timmen eller med materialavans blir samma sak i plånboken
För en firma som vill ha in en viss summa/vinst så stämmer det säkert utslaget över ett år men det kan beroende på jobb ändå ha betydelse för kunden. Och jämför man olika firmor så kan det vara stora skillnader i slutkostnaden för kunden och därför är det intressant med en transparens kring priset på materialet från kundens perspektiv.

Jag tvivlar inte på att de flesta firmor inte gör några enorma vinster trots att vissa måste lägga på väldigt stora påslag på materialförsäljningen. Stora materialpåslag kanske kompenserar för dålig beläggning, ineffektiv planering, dyra omkostnader, kostsamma garantijobb etc.

Som kund är jag inte intresserad av orsaken till höga påslag hos vissa utan bara att kunna undvika dessa och välja en hantverkare som av något skäl kan driva sin verksamhet framgångsrikt med låga påslag och samtidigt en rimlig timdebitering.

Dagens system för materialförsäljning, som enligt uppgift ska ha över 100 år på nacken, gör det svårt för kunden att jämföra totalkostnaden och det är det faktumet som kritiseras. Det har inget att göra med om en hantverkare ska få tjäna pengar och göra vinst, men som kund kanske jag inte vill anlita en hantverkare som gör att jobbet blir mycket dyrare än nödvändigt.

• Gilla
Tomasoanna och 6 till
  • Laddar…
L
Vad är det som är svårt ?

En firma lämnar förslag på x kronor och en firma på y kronor. Kan det bli enklare ?

Ringer man bara en firma och säger- fixa. Jag då kan man ju inte gnälla efteråt heller.

Vet vi hur TS upphandlade sin montör? Sade han, jag vill ha en toalett installerad och sedan när montörer kommer så här han svängt förbi Bauhaus och tjackat en Gustavsberg själv fast montören hade med sig en också ? Det kanske var därför montören tig 200 kr till per timme ? Och hur många timmar tog det? 1 kanske. Hetsar ni upp er för 200 spänn alltså ?

Om det blivit nån miss där så montören tagit med sig en stol trots att kunden köpt egen bör man diskutera fram en lösning att höja tim priset är för mig en väldigt konstig lösning det borde lösas med att nån av de båda lämnar tillbaka sin stol. Om du handlar på Ica för 900 kr men när du ska betala får du ge 1100 kr för att det är onsdag och då är allt lite dyrare nått dom inte talat om före blir inte du lite sur då också ? Har inte orkat läsa igenom hela tråden så kan ha missat nått men har fortfarande inte hittat nån bra anledning till varför vvs ska behöva ha så höga påslag på materialet när bygg går runt med 10-15 % påslag trots att dom har lägre tim priser och normalt liknande kostnader för verktyg.

S smurfen72 skrev:
Har inte orkat läsa igenom hela tråden så kan ha missat nått men har fortfarande inte hittat nån bra anledning till varför vvs ska behöva ha så höga påslag på materialet när bygg går runt med 10-15 % påslag trots att dom har lägre tim priser och normalt liknande kostnader för verktyg.
Jag har läst hela tråden...och det finns ingen bra anledning till det. Åtminstone inte för kunden. De som sysslar med det har säkert någon bra anledning, men ingen av dem har lyckats förklara det på ett sätt som får mig som kund att utbrista: "Jag önskar att alla hantverkare körde med mer materialpåslag och lägre timersättning! Det är ju mycket bättre!".

Den enkla anledningen till det kan ju bara vara att modellen är mer fördelaktig för hantverkaren än för kunden, och eftersom konkurrensen är slagen ur spel kan branscherna göra precis som de själva vill.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Vet vi hur TS upphandlade sin montör? Sade han, jag vill ha en toalett installerad och sedan när montörer kommer så här han svängt förbi Bauhaus och tjackat en Gustavsberg själv fast montören hade med sig en också ? Det kanske var därför montören tig 200 kr till per timme ? Och hur många timmar tog det? 1 kanske. Hetsar ni upp er för 200 spänn alltså ?
Läser du trådstarten (TS första inlägg) så framgår det att det rör sig om 5 dagar och inte 1 timme. Så om rörmokaren jobbat fulla dagar så är det 8000:- extra vilket i alla fall i min värld är en tillräckligt stor summa för att hetsa upp sig för.

Men oavsett storleken på extrakostnaden, så tycker jag precis som många andra påpekat redan, så är sättet att i efterhand komma med extrakostnaden inte OK. Hade rörmokaren istället gjort det innan arbetet påbörjades hade TS kunna valt att avstå.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Ringer man bara en firma och säger- fixa. Jag då kan man ju inte gnälla efteråt heller.
Jo, det kan man.

Det är nämligen inte lagligt att ta ut ockerpriser bara för att kunden inte frågade vad det kostar innan.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Hela detta forum är ett enda stort påhopp på hantverkare.
Från forumets regler:

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

Det är väl helt enkelt så att väldigt många konsumenter har just negativa erfarenheter av hantverkare.

Det bekräftas ju även av t.ex.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2015/september/lagt-fortroende-for-hantverkare/
https://www.svd.se/misstron-mot-hantverkarna-skadar-hela-branschen
https://byggaren.se/nyheter/243-lagt-fortroende-for-svenska-hantverkares-efterlevnad-av-regler

Hur ofta har du som hantverkare tittat vad som står i konsumenttjänstlagen?

L
Vad är ockerpris? Om jag tar 1200 o timmen som en knapptryckare gör?

L
Jag har inte tittat i den alls.

S Stadsbonden skrev:
Om du går in på en resturang så kräver du väl inte att få veta vad de får betala för köttfärsen för att triumferande utropa att Närlivs faktiskt har köttfärs för 10:- billigare?
Jag köper inte köttfärs från restaurangen, jag köper en färdig maträtt.

Hantverkaren får bestämma sig. Säljer hantverkaren:

a) En färdig produkt (t.ex. ett installerat avloppssystem)
b) En tjänst och material

Om hantverkaren säljer b), d.v.s. en tjänst och material, så ska självklart kostnaden för tjänsten vara exakt samma oavsett om materialet är inköpt av hantverkaren eller kunden. Det är ju exakt samma tjänst.

Om hantverkaren säljer material så är det väl inte konstigt att kunden vill jämföra hantverkarens priser på materialet med t.ex. Julas eller Bauhaus priser? Kunden vill ju ha ett bra pris, och det är faktiskt (enligt konsumenttjänstlagen) hantverkarens ansvar att se till att kunden känner att de fått ett bra pris.

V vvs facit skrev:
Be om ett fast pris ! Innan någon påbörjar ett arbete .
Då vet du på öret vad det kostar .
Hur svårt ska det va ?
Följ lagen, hur svårt kan det vara?

Ur konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Det är inte att "ta till vara konsumentens intressen" att sälja material med höga påslag.

L Le'Oracle skrev:
Vad är ockerpris? Om jag tar 1200 o timmen som en knapptryckare gör?
Om du läser konsumenttjänstlagen så finns det reglerat i paragraf 36. Det är inte helt enkelt att sätta någon exakt gräns men jag har för mig att några rättsfall har varit uppe till diskussion här på forumet.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Av ren nyfikenhet, vad är en knapptryckare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.