Vad du skall göra enligt mig:
1. Få ut Lantmäteriet som fastställer gränsen mot grannen. Se gärna till att grannen är med - om det går. Det kostar inga 20.000:- och skall inte ta så lång tid. Snarast några tusenlappar - max (vet för jag har gjort exakt samma sak av liknande skäl). Är det som du säger har grannen inget att hämta, men han behöver få det skrivet på näsan.
2. Se till att ha kopia på bygglovet och alla dina papper på slipen iordning. Kolla också att den verkligen är byggd enligt bygglovet.
3. Brevet från advokaten skulle jag antingen bortse ifrån, eller möjligen svara på mycket kort att kraven avvisas eftersom slipen har bygglov. Om du har gjort gränskollen också (eller redan 110% säkert vet) kan du också tillägga att den inte inkräktar på grannens tomt. Men inte ett ord mer.
4. När det visat sig att pinnarna sitter på din tomt (om det är så) ringa kommunen. Inte för att det händer så mycket, men alltid bra att de "vet".
5. Bygg om båtvagnen så du kan hålla dig på din sida tomten. Vad du gör på den kan grannen tycka hur mycket han vill om, men inte göra något åt.
6. Sätt upp någon form av kamera, vinklad så den filmar din tomt men INTE något på grannens. Ofta fungerar skylt och attrapp lika bra som en "äkta".
1. Få ut Lantmäteriet som fastställer gränsen mot grannen. Se gärna till att grannen är med - om det går. Det kostar inga 20.000:- och skall inte ta så lång tid. Snarast några tusenlappar - max (vet för jag har gjort exakt samma sak av liknande skäl). Är det som du säger har grannen inget att hämta, men han behöver få det skrivet på näsan.
2. Se till att ha kopia på bygglovet och alla dina papper på slipen iordning. Kolla också att den verkligen är byggd enligt bygglovet.
3. Brevet från advokaten skulle jag antingen bortse ifrån, eller möjligen svara på mycket kort att kraven avvisas eftersom slipen har bygglov. Om du har gjort gränskollen också (eller redan 110% säkert vet) kan du också tillägga att den inte inkräktar på grannens tomt. Men inte ett ord mer.
4. När det visat sig att pinnarna sitter på din tomt (om det är så) ringa kommunen. Inte för att det händer så mycket, men alltid bra att de "vet".
5. Bygg om båtvagnen så du kan hålla dig på din sida tomten. Vad du gör på den kan grannen tycka hur mycket han vill om, men inte göra något åt.
6. Sätt upp någon form av kamera, vinklad så den filmar din tomt men INTE något på grannens. Ofta fungerar skylt och attrapp lika bra som en "äkta".
Tack för ifo.
Det var Lantmäteriet som sa att det ligger mellen 20-30 tusen kr.
Var till kommunen och frågade om mina bygglov.Dom kollade på datan och slipen är med.
Har kollat noga på tomtgränsen och ser att hans tomt går inte hela vägen ner till sjön.Tomtpinnen ska sitta på den gamla strandlinjen som är från 1944 han har förlängt hela vägen till dagens strandlinje vilket är fel.Från dom båda punkterna är det exat 20 meter var och mätte gränsen när han inte var hemma.Jag tror att det är cirka 2.5 meter som han har tagit som sitt jag bygger om vagnen så en båt kommer upp sen är det bara att vänta på lantmäteriet.Har pratat med kommunen om pinnarna och det gamla staketet men dom gör inget åt detta
Det var Lantmäteriet som sa att det ligger mellen 20-30 tusen kr.
Var till kommunen och frågade om mina bygglov.Dom kollade på datan och slipen är med.
Har kollat noga på tomtgränsen och ser att hans tomt går inte hela vägen ner till sjön.Tomtpinnen ska sitta på den gamla strandlinjen som är från 1944 han har förlängt hela vägen till dagens strandlinje vilket är fel.Från dom båda punkterna är det exat 20 meter var och mätte gränsen när han inte var hemma.Jag tror att det är cirka 2.5 meter som han har tagit som sitt jag bygger om vagnen så en båt kommer upp sen är det bara att vänta på lantmäteriet.Har pratat med kommunen om pinnarna och det gamla staketet men dom gör inget åt detta
Priset brukar ligga på ca 900-1600 kr / timme och då skall all tid det tar att plocka fram kartor, gå igenom gamla dokument, ev beräkning av landhöjning, förättningssammanträde etc etc tas med, samt körning fram och tillbaka. Så priset ligger nog mer åt vad lantmäteriet säger än Ingper.s gissning tror jag.
Jag kanske skall förtydliga att min uppgift gäller att Lantmäteriet kommer ut och fastställer en redan befintlig gräns. För det behövs inga förrättningssammanträden o.s.v. - det är ju ingen nybildning av fastighet det handlar om. Finns dessutom gränsrör (eller i alla fall har funnits, då de i så fall är med på kartan) så underlättar det ytterligare.oceanis skrev:Priset brukar ligga på ca 900-1600 kr / timme och då skall all tid det tar att plocka fram kartor, gå igenom gamla dokument, ev beräkning av landhöjning, förättningssammanträde etc etc tas med, samt körning fram och tillbaka. Så priset ligger nog mer åt vad lantmäteriet säger än Ingper.s gissning tror jag.
Timpriset låter däremot bekant.
Det är jag dock inte så säker på.Ingper skrev:Jag kanske skall förtydliga att min uppgift gäller att Lantmäteriet kommer ut och fastställer en redan befintlig gräns. För det behövs inga förrättningssammanträden o.s.v. - det är ju ingen nybildning av fastighet det handlar om. Finns dessutom gränsrör (eller i alla fall har funnits, då de i så fall är med på kartan) så underlättar det ytterligare.
Timpriset låter däremot bekant.
Om det är en tvist mellan två grannar så kommer/måste dom att göra en ny utsättning och det kommer att med största sannolikhet då ske ett sammanträde oxå.
Om det bara är att få en ungefärlig utsättning där det inte råder någon tvist mellan tex grannar kan man göra en ungefärlig utsättning men den är inte lagligt bindande. I detta fallet där det uppenbart råder delade meningar och man måste få gränsen lagligt bindande så görs en sk "särskild gränsutmärkning" och då sker det med minst ett sammanträde och dom nya utsättningarna markeras i tomtkartorna.
Men låt TS ge ett besked om vad det kostade när det är klart så behöver vi inte spekulera.
Samtidigt till TS gäller att du måste klara ut med lantmäteriet vad det är du vill ha. För om du inte beställer en "särskild gränsutmärkning" är jag nästan säker på att ni är i samma läge som idag dvs du och din granne kommer att tvista om gränsen eftersom ni inte har fått utsatt en rättsligt gällande gräns.
När jag skickade LM så kryssade jag för gränsbestämelse.Det är lite jobbigt att veta vilket som passar till mig.Dom skulle höra av sig inom två dagar så då ska jag förklara i telefon så det inte blir missförtånd.
Det är inte säkert att du behöver betala hela lantmäterikostnaden själv. (hoppas att du inte skrev på ansökan att du skulle betala allt.) LM gör en bedömning av hur värdefullt det är för båda fastigheterna att få gränsen bestämd och kan besluta t.ex.att din fastighet bör stå för 2/3 (eftersom du beställde) och att grannfastigheten således belastas mef 1/3 av kostnaden.
Hemmakatten.När man fyller i pappren på datan så måste man skriva på och skriva ut dom och scanna på en särskild mejladress.Gör man fel så mejlar dom bara tillbaka och det tar bara längre tid.När jag var på lantmäteriet så sa dom till mig att det går till så.Åter till hans tomt,han la ut ett hop plock till flytbrygga nära mina räls och mitt i viken framför vårat hus och det var för 6år sen utan byggnadslov och det finns en hel del grejor på deras tomt som saknar byggnadslov.Jag är inte så mycket för att annmäla grannar men känns nästan som det är läge för det.Har lite grejor själv på tomten som saknar lov.Mina grejor har stått i cirka 16-18 år
Lantmäteriet var här och sätt dit nya gränspinnar som visar att slipen är helt på min tomt.Jag byggde om slipen så man tar upp båten med stäven först istället för på tvären upp.Han vart så osams med sina föräldrar så dom tvingade bort han från huset.Nu är det toppen här.Jag fick betala hela kalaset till lantmäteriet på 26.000kr Lite konstigt eftersom jag in en fördelningskostnad så han borde betala häften men det ville inte lantmäteriet.rampante skrev: