Byggahus.se
jag har satt upp pordränskivor idag. Det blev en del sågande och slipande då klacken är ojämn. Följden är att jag nu har massor av frigolitkulor vid min dräneringsbrunn.

Min första tanke var att ta bort alla små kulor men sen slog det mig att de troligtvis inte spelar någon roll för dräneringen om de ligger kvar.

Vad säger ni?

Jag ska fylla på med makadam mot skivorna.

D74D7AEE-069B-4625-B45A-E731CEA80620.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CDCE830B-C595-46A5-8077-1065FB8165F0.jpeg
Skapa konto
C3B0342B-C496-4D23-B728-2FC896F47A6C.jpeg
Skapa konto

Någon input?

Ingen makadam direkt mot pordrän/ isolering vid grund, då kommer den att smula sig. Vad har du tänk att ha för fyllning utanför isoleringen

Jag kommer ha makadam mot pordränen nedtill:

45BDA7DB-7865-4833-8120-38251B8AEEF9.jpeg
Skapa konto

Upptill kommer jag ha:

Pordrän
Fiberduk
Fiberbetongskiva

Jag vet att makadamet delvis kommer förstöra en del av isoleringsvärdet MEN det är inte aktuellt att återfylla med jord.

Frågan var om jag bör ta bort den smulade pordränet (efter sågning mm) som nu ligger på berget.

Det är en enorm sluttning med berg mot huset. Jorden återfuktas hela tiden vilket innebär att det i princip aldrig kommer torka upp.

Dessutom får jag inte plats med bärlinorna till altan om jag återfyller med jord.

Återfylla med makadam innebär att vattnet direkt rinner ner till mina kanaler som jag sågat i berget alt till pumpgropen.

För att få det riktigt bra utan att blöta ner isoleringen så bör du sätta en platonmatta utanför den och går ner i botten med utvik utanför sulan. Sen om du ska fylla med jord eller annat utanför makadam så sätt en duk mellan jord/makadam. Med detta så kommer dränen att fungera så länge du lever och nästa ägare med. Kan låta som lite överkurs men jag har så och snustort överallt i källaren och inte minst inga växtlighter i isoleringen

Ska jag ta bort den smulade pordränen?

Det är klart att det som smulats och det som ligger i botten ska bort,men när du återfyller med makadam så kommer det att smulas bort ganska mycket då stenarna fräser av en del, du måste skydda ytan på pordränen

Ok varför ligger makadam direkt mot pordrän i samtliga monteringsbeskrivningar för isodrän/pordrän?

7EF93D27-9F4C-40E4-A8A5-03A1528B95ED.jpeg
Skapa konto

Det ska läsas från höger till vänster , där grunden är till höger och ev . ojämnheter i den fylls ut med leca, så från början, grund isolering, duk ( gillar inte duk allt vad rötter heter växer in ) återfyllningsmassor, se skiss

• PordränPlaton1.JPG
    Skapa konto
Nej nej du pratar om din lösning samtidigt pratar du om att makadam smular sönder pordrän.

Kan du styrka det påståendet?

Kan tycka det är lämpligt att komma med någon källa eftersom det framgår att man i samtliga instruktioner lägger makadam direkt mot pordrän längst ner i en dränering.

D Derbyboy skrev:
Nej nej du pratar om din lösning samtidigt pratar du om att makadam smular sönder pordrän.
Du frågade och jag svarade, samt förväntade mig inte ett sådant svar från dig, så gör som du vill och använd då de instruktioner som du har tillgång till, jag har har satt ett X antal dräneringar på mitt sätt och det är snustort i dom källarna. NU kommer jag inte att kommentera dina frågor och svar mer. Hoppar av så att säga

Jag frågade och du svarade på något annat är väl en mer korrekt beskrivning!?

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.