jag har satt upp pordränskivor idag. Det blev en del sågande och slipande då klacken är ojämn. Följden är att jag nu har massor av frigolitkulor vid min dräneringsbrunn.
Min första tanke var att ta bort alla små kulor men sen slog det mig att de troligtvis inte spelar någon roll för dräneringen om de ligger kvar.
För att få det riktigt bra utan att blöta ner isoleringen så bör du sätta en platonmatta utanför den och går ner i botten med utvik utanför sulan. Sen om du ska fylla med jord eller annat utanför makadam så sätt en duk mellan jord/makadam. Med detta så kommer dränen att fungera så länge du lever och nästa ägare med. Kan låta som lite överkurs men jag har så och snustort överallt i källaren och inte minst inga växtlighter i isoleringen
Det är klart att det som smulats och det som ligger i botten ska bort,men när du återfyller med makadam så kommer det att smulas bort ganska mycket då stenarna fräser av en del, du måste skydda ytan på pordränen
Det ska läsas från höger till vänster , där grunden är till höger och ev . ojämnheter i den fylls ut med leca, så från början, grund isolering, duk ( gillar inte duk allt vad rötter heter växer in ) återfyllningsmassor, se skiss
Nej nej du pratar om din lösning samtidigt pratar du om att makadam smular sönder pordrän.
Kan du styrka det påståendet?
Kan tycka det är lämpligt att komma med någon källa eftersom det framgår att man i samtliga instruktioner lägger makadam direkt mot pordrän längst ner i en dränering.
Nej nej du pratar om din lösning samtidigt pratar du om att makadam smular sönder pordrän.
Du frågade och jag svarade, samt förväntade mig inte ett sådant svar från dig, så gör som du vill och använd då de instruktioner som du har tillgång till, jag har har satt ett X antal dräneringar på mitt sätt och det är snustort i dom källarna. NU kommer jag inte att kommentera dina frågor och svar mer. Hoppar av så att säga
Den smulade pordränen behövs inte tas bort, Du fyller med singel 8/16 intill duken. Dessutom ska man inte ha markduk då den släpper igenom fukt utan Opti web.