Byggahus.se
Många förbiser tyvärr att solen ger en viss mängd energi per belyst kvadratmeter. Har du en kvadratmeter fönster med vanligt glas så går solstrålningen rakt in och förvandlas till största del till värme (om det inte sitter en spegel innaför glaset).
Har du en Solarventi med en kvadratmeter sker exakt samma sak. Solarventi driver en liten fläkt med obetydlig effekt som slussar runt lite luft men den totala värmeeffekten blir inte mer av det.
Solarventi är en marknadsföringsbluff men verkar vara lönsam för tillverkaren. Synd att man inte kom på det själv!

T Thomas_Blekinge skrev:
Många förbiser tyvärr att solen ger en viss mängd energi per belyst kvadratmeter. Har du en kvadratmeter fönster med vanligt glas så går solstrålningen rakt in och förvandlas till största del till värme (om det inte sitter en spegel innaför glaset).
Har du en Solarventi med en kvadratmeter sker exakt samma sak. Solarventi driver en liten fläkt med obetydlig effekt som slussar runt lite luft men den totala värmeeffekten blir inte mer av det.
Solarventi är en marknadsföringsbluff men verkar vara lönsam för tillverkaren. Synd att man inte kom på det själv!
Till Solarventis försvar kan jag tillägga att produkten inte marknadsförs primärt för uppvärmning utan för ventilation och där gör den en viss nytta.

Till TS : En SV7 kommer inte att räcka för att hålla temperaturen i din stuga frostfri, men du får ett bra tillskott i ventilation jämfört med bara självdrag. Temperaturökningen inne ( soliga dagar ) blir bara någon eller några få grader över utetemperaturen, men luften som blåses in håller ofta mer än 25 C högre temperatur än uteluften.

Har själv en SV3 till en friggebod på 10 m2 och en SV7 till timrat hus på c:a 16 m2.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Temperaturökningen inne ( soliga dagar ) blir bara någon eller några få grader över utetemperaturen,
Någon grad uppvärming får man väl ändå om solen skiner?

Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Till Solarventis försvar kan jag tillägga att produkten inte marknadsförs primärt för uppvärmning utan för ventilation och där gör den en viss nytta.

Till TS : En SV7 kommer inte att räcka för att hålla temperaturen i din stuga frostfri, men du får ett bra tillskott i ventilation jämfört med bara självdrag. Temperaturökningen inne ( soliga dagar ) blir bara någon eller några få grader över utetemperaturen, men luften som blåses in håller ofta mer än 25 C högre temperatur än uteluften.

Har själv en SV3 till en friggebod på 10 m2 och en SV7 till timrat hus på c:a 16 m2.
Jag har inget vatten i ledningarna på vintern, krävs det att det är frostfritt då? Jag tänker att om det är cirkulation i luften så bildas inget mögel. Jag har elementen inställda på sju grader på vintern för att det inte ska bildas mögel, vad jag förstått?

Jag är ny på området så jag endast bott i lägenhet så jag kanske har missuppfattat varför jag ska ha elementen igång på vintern?

T Thomas_Blekinge skrev:
Någon grad uppvärming får man väl ändå om solen skiner?
Som jag skrev " någon eller några grader". Det är ju helt beroende på hur väl isolerat huset är. Är det en frigolitlåda med tjocka väggar, kan man säkert få 20-30 °C höjning, eller kanske t.o.m. ännu mer.

R Rickard Hansson skrev:
Jag har inget vatten i ledningarna på vintern, krävs det att det är frostfritt då? Jag tänker att om det är cirkulation i luften så bildas inget mögel. Jag har elementen inställda på sju grader på vintern för att det inte ska bildas mögel, vad jag förstått?

Jag är ny på området så jag endast bott i lägenhet så jag kanske har missuppfattat varför jag ska ha elementen igång på vintern?
Jag har inga radiatorer påslagna i mina gäststugor på vintern. Temperaturen kryper ofta ner under 0°C, men mina SV3 och SV7 håller luftfuktigheten på en låg nivå, så inte " stuglukt" uppstår.

• Gilla
Rickard Hansson
  • Laddar…
R Rickard Hansson skrev:
Det finns många rekommendationer och det fungerar olika på olika ställen. Det finns många stugor som står helt utan uppvärmning på vintern utan att det blir problem med mögel. Försäkringsbolagen som vill gardera sig säger att det är riskfritt att sänka inomhustemperaturen till 15ºC. Det är inte cirkulation på luften som förhindrar mögel. Det är relativa luftfuktigheten som måste vara låg nog när det är några plusgrader inne. Blir det minusgrader inne så kan inte mögel växa till. Solarventi fungerar för många. Men det finns ingen som kan garantera att du går fri från problem.

• Gilla
Rickard Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.