Hej! Jag har precis nyasfalterat en garageuppfart, och enligt entreprenör så var det absolut bästa att asfaltera.
Vi hade ju sten innan som var lagd på garageuppfart, och men på den växte det igenom ogräs.
Nu har vi anlitat en asfalterare som gjort jobbet, och resultatet blev fruktansvärt dåligt. Han lovade att det skulle bli mycket bättre med asfalt och inget gräs skulle växa igenom. Dessutom skulle passformen på ytan hålla bättre.
Redan efter en månad kommer det upp ogräs upp genom asfalt, och det blir stora kratrar.
Vi tycker att vi betalt mycket för arbetet och att en nyasfalterad parkering borde hålla för ogräs!?
Någon som kan kommentera detta? Kanske har ni erfarenhet av liknande?
hur då lätt? det var inte det som var avtalat. Varför går det inte igenom på grannparkeringen då? som är asfalterad för många år sedan. Det har väl med själva underlaget då?
Kul att höra vad en asfaltsexpert säger, men det där ser riktigt dåligt gjort ut. Gjorde de ordentligt bärlager under och hur mycket asfalt la de egentligen på? Kom de med ett flak med varm asfalt eller har de slängt på något annat?
Vi asfalterade lite hemma, gick snabbt och blev lika bra som bilvägen utanför huset som asfalten också ansluter till. Ser betydligt bättre ut än det där. Inget ogräs växer genom två år senare, precis som det inte gör på bilvägen utanför.
Kul att höra vad en asfaltsexpert säger, men det där ser riktigt dåligt gjort ut. Gjorde de ordentligt bärlager under och hur mycket asfalt la de egentligen på? Kom de med ett flak med varm asfalt eller har de slängt på något annat?
Vi asfalterade lite hemma, gick snabbt och blev lika bra som bilvägen utanför huset som asfalten också ansluter till. Ser betydligt bättre ut än det där. Inget ogräs växer genom två år senare, precis som det inte gör på bilvägen utanför.
Reklamera som du gjort lät som helt rätt väg.
Nnoupe skrev:
Reklamera som du gjort lät som helt rätt väg.
Tack för ditt svar! Vad menar du med bärlager? Vem var det som asfalterade hos er?
När vår garageuppfart var helt nylagd så växte det upp likadant ogräs genom asfalten, på några ställen. Jag klippte av det, sprejade med roundup och bankade asfalten platt igen med en hammare. Tre år senare har inget mer hänt, och inga spår syns.
Jag är ingen expert, men jag gissar att asfalten är mjuk i början, och att det då är lättare för ogräset att tränga upp.
När vår garageuppfart var helt nylagd så växte det upp likadant ogräs genom asfalten, på några ställen. Jag klippte av det, sprejade med roundup och bankade asfalten platt igen med en hammare. Tre år senare har inget mer hänt, och inga spår syns.
Jag är ingen expert, men jag gissar att asfalten är mjuk i början, och att det då är lättare för ogräset att tränga upp.
Tack för svar!! men han som gjorde jobbet gjordet likadant o det kom upp igen.
Det går väl inte att bara lägga asfalt på sten, speciellt om det växer ogräs redan. Rätt är väl markduk och 3dm bärlager. Om uppfarten var bra innan kanske det räckt med att rensa ordentligt och markduk innan.
Det är väl ganska allmänt känt att det mesta växer igenom asfalt? Är det växtlighet innan så kommer det ta sig igenom var så säker. Vill man slippa det så får man gräva bort och lägga duk och fylla upp. Nå genvägar till det finns inte.