1 958 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Lär sig unga byggare inte om historiska farliga ämnen?
Håller på med badrummet. Vi (eller snarare OCAB) har plockat bort en gammal eternitkanal som jag tyckte vi lika väl kunde få bort när vi ändå höll på.
Igår när byggarna öppnade det igentejpade hålet så ramlade några små bitar av vad jag gissar är ventilationskanalens hörn ner i badrummet. (Jag snokar titt som tätt, för jag är nyfiken på vad som händer.) Den har väl gått sönder lite och även om de har dammsugit upp saker har de inte fått upp ett fåtal lite större bitar. De borde inte ha varit där, tycker jag, om OCAB gjort sitt jobb ordentligt, men nu var det så. Jag plockade upp dem försiktigt med en blöt trasa och lade dem i en plastpåse. Sa i förbifarten till den yngre byggaren, i 20-årsåldern och rätt fräsch från bygglinjen, att "vara lite försiktig om han ser något mer av det där". "Vad är det för något?" "Antagligen från eternitkanalen." "Ja, men vad är det då?"
Jag förklarade kort att det var cement och asbest; det där senare ordet kände han inte riktigt till. Berättade lite kort och förenklat, och rekommenderade en liten stunds googlande på kvällen.
Hur kan man som ung inte lära sig i alla fall lite kort och översiktligt om några vanliga faror som lurar i äldre hus? De hade visst lärt sig att det var farligt med lacknafta, men bly i färg eller PCB i fogmassa hade han inte hört talas om.
Låter rent oansvarigt av skolorna att inte i alla fall ha med detta. Man borde i alla fall få lära sig var man kan hitta sådana saker, att man kan göra provtagning om det behövs, och hur de vanligaste sakerna kan se ut. Detta är en ung kille i sina bästa år, och om han blir skickad att riva något gammalt tak eller fasad har han ingen aning om att det är eternitplattor. (Diskussionen om den relativa faran har redan avhandlats i många trådar: min utgångspunkt är att man inte ska behöva exponeras i onödan bara för att man inte vet.)
Igår när byggarna öppnade det igentejpade hålet så ramlade några små bitar av vad jag gissar är ventilationskanalens hörn ner i badrummet. (Jag snokar titt som tätt, för jag är nyfiken på vad som händer.) Den har väl gått sönder lite och även om de har dammsugit upp saker har de inte fått upp ett fåtal lite större bitar. De borde inte ha varit där, tycker jag, om OCAB gjort sitt jobb ordentligt, men nu var det så. Jag plockade upp dem försiktigt med en blöt trasa och lade dem i en plastpåse. Sa i förbifarten till den yngre byggaren, i 20-årsåldern och rätt fräsch från bygglinjen, att "vara lite försiktig om han ser något mer av det där". "Vad är det för något?" "Antagligen från eternitkanalen." "Ja, men vad är det då?"
Jag förklarade kort att det var cement och asbest; det där senare ordet kände han inte riktigt till. Berättade lite kort och förenklat, och rekommenderade en liten stunds googlande på kvällen.
Hur kan man som ung inte lära sig i alla fall lite kort och översiktligt om några vanliga faror som lurar i äldre hus? De hade visst lärt sig att det var farligt med lacknafta, men bly i färg eller PCB i fogmassa hade han inte hört talas om.
Låter rent oansvarigt av skolorna att inte i alla fall ha med detta. Man borde i alla fall få lära sig var man kan hitta sådana saker, att man kan göra provtagning om det behövs, och hur de vanligaste sakerna kan se ut. Detta är en ung kille i sina bästa år, och om han blir skickad att riva något gammalt tak eller fasad har han ingen aning om att det är eternitplattor. (Diskussionen om den relativa faran har redan avhandlats i många trådar: min utgångspunkt är att man inte ska behöva exponeras i onödan bara för att man inte vet.)
Men gäller det inte generellt i stort sett hela byggbranschen i Sverige att miljötänk inte ens finns med på listan? Du kan få ett plaststinkande giftigt hus eller ett giftigt plaststinkande hus. Men ser man diskutionerna här på byggahus så finns det ju inte heller mycket diskution om det miljömässiga i olika byggmaterial, så branschen behöver ju inte bry sig.
Rätt märkligt, kan jag tycka, att bygglinjen till 100% är inriktad på nybyggnation. Är det tänkt att man lär sig allt om renovering på jobbet då? Har inget emot att man lär sig på jobbet, men det är kanske inte så bra att lära sig om asbest från rörmokaren som började jobba 1959. Som att lära sig köra bil av föräldern som har haft 30 år på sig att lära sig dåliga vanor och som lär ut gamla regler...
Nja, här på forumet tycker jag det är relativt många diskussioner om miljö och säkerhet. Mycket om just asbest, impregnerade syllar, fukt/mögel, ...S segv skrev:Men gäller det inte generellt i stort sett hela byggbranschen i Sverige att miljötänk inte ens finns med på listan? Du kan få ett plaststinkande giftigt hus eller ett giftigt plaststinkande hus. Men ser man diskutionerna här på byggahus så finns det ju inte heller mycket diskution om det miljömässiga i olika byggmaterial, så branschen behöver ju inte bry sig.
Ja, det har du helt rätt i, men jag tänkte mer på nya byggmaterial. Barnens säng bygger man med MDF och spånplattor som limmas med typ epoxi och sen på med några lager plastfärg. Allt sprunget ur stora kemifabriker. Och sen måste man bygga hus med ventilation som med en mindre storm försöker suga ut allt giftet.halper skrev:
Jo, det är sant. Inte bara historiska material som har potentiella/konstaterade hälsoeffekter.S segv skrev:Ja, det har du helt rätt i, men jag tänkte mer på nya byggmaterial. Barnens säng bygger man med MDF och spånplattor som limmas med typ epoxi och sen på med några lager plastfärg. Allt sprunget ur stora kemifabriker. Och sen måste man bygga hus med ventilation som med en mindre storm försöker suga ut allt giftet.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Jag tycker att det även borde ingå i grundskoleutbildningen (och med repetition på gymnasiet) att ge kännedom om detta, så att även hemmafixare har en större chans att veta vilka faror som lurar. Det jag visste om asbest när jag började renovera hade jag lärt mig från nyhetsinslag och berättelser från äldre släktingar (kommentarer om eternittak och att stå och såga eternitplattor på tomten). Jag visste t ex inte att det kunde finnas i plastgolv. Även om det inte är klarlagt hur (o)farligt det egentligen är med låg/medelhög exponering för vit och brun asbest så hade det varit bra att känna till riskerna.
Liknande trådar
-
Hur tar sig spindlar in i huset?
Miljö & Hälsa -
Laga trasig behållare för elpatron
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Har nån en aning om varför min dc fläkt beter sig såhär? f370 Nibe larm 51 "LP Larm"
Värmepumpar -
Lära sig måla snickerier?
Färg, Måla & Tapetsera -
Klarar sig luftvärmepumpen från vatten?
Värmepumpar