72 610 läst · 99 svar
73k läst
99 svar
Dispyt med grannen om var tomtgränsen går
Jag, för min del skulle räkna och mäta mig fram till den 4:e punkten. Är du säker på hur man gör, föreslår jag att du verkställer, och visar grannen vad du kommit fram till, och förklarar hur.F falken42 skrev:Vi har en liten dispyt med grannen om var tomtgränsen går. Vi hittar tre av fyra gränsmarkeringar och kan med hjälp av dessa rita in den fjärde. Grannen tycker trots detta att vi ska ha få hit Lantmäteriet för en exakt gränsdragning. Vad säger juridiken om detta? Vem ska stå för kostnaden?
Frågan om var gränsen går har initierats av mig.
Sedan är det upp till grannen att lita på din beskrivning, eller inte. En kompetensfga. Slutligen finns det kanske ett konkret syfte, som någon åtgärd, och då vill det till att ha gjort rätt så du inte agerar på dennes mark. Då är du ute på djupt vatten. Tvingas kanske riva. Krävs t ex bygglov för åtgärden är du nog tvingen att be kommunen markera läget och i den vevan kan du be dem markera 4:e punkten. Det blir nog billigast, totalt sett.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Har ni måtten så ta en laser eller måttband och mät in den saknade från 2 kända, där måttbanden korsar varandra bör den vara (inom någon dm i diameter från krysset), sedan hur lång ner den är, det får ni ta reda på 
När ni väl hittat slå ner ett spett eller annan pinne i den och märk upp så den inte försvinner så lätt igen.
När ni väl hittat slå ner ett spett eller annan pinne i den och märk upp så den inte försvinner så lätt igen.
Bry er inte, ty om grannen har åsikter så är det ju han som får bekosta så att han får koll på sin gräns mot dig! Mäta som ni gör med tre punkter är fullt tillräckligt.F falken42 skrev:Vi har en liten dispyt med grannen om var tomtgränsen går. Vi hittar tre av fyra gränsmarkeringar och kan med hjälp av dessa rita in den fjärde. Grannen tycker trots detta att vi ska ha få hit Lantmäteriet för en exakt gränsdragning. Vad säger juridiken om detta? Vem ska stå för kostnaden?
F falken42 skrev:Vi har en liten dispyt med grannen om var tomtgränsen går. Vi hittar tre av fyra gränsmarkeringar och kan med hjälp av dessa rita in den fjärde. Grannen tycker trots detta att vi ska ha få hit Lantmäteriet för en exakt gränsdragning. Vad säger juridiken om detta? Vem ska stå för kostnaden?
Hej på kommunens GIS avdelning kan man begära att få ut en enkel nybyggnadskarta eller bara tomtgränserna eller som det också kallas för fastighetsgränsen. där står det också hur lång är ena sidan på tomtgränsen osv. man kan tolka ut gränserna med måttband och lite trigonometri kan man oftast lista ut det själv. behöver man någon som kan inom cm visa var tomtgränserna går är det en utsättare som får sätta ut isf. om man nu inte är överrens med sin granne om var gränsen går tar man det juridiskt med en lantmätare som har kunskapen i den juridiska biten. en utsättare kan inom en timme sätta ut alla fyra hörn och beror på vad min. debiteringen är men räkna med en 700:- utan moms /h
Om ni har hittat 3/4 gränspinnar och den 4:e går att räkna ut, dvs om den inte hittas går det bra att märka ut läget med en träkäpp där den borde vara-ja då skulle jag beställa en gränsutvisnimg hos kommunen där ni bor. Har de en lantmäterimyndighet kostar det 2400kr upp till 3 h arbete och sedan vanlig timtaxa. Statliga lantmäteriet gör inga gränsutvisningar längre (tror jag). Finns privata mätfirmor ickså.
Gränsutvisning är ett uppdrag så betalar den som beställt tjänsten, dvs du. Iom att det är ni som väckt frågan är det väl snyggast om ni betalar, kan jag tycka.
Fastighetsbestämning eller särskild gränsutmärkning är en förrättning. Dvs då betslar ni efter nyttan (50/50 oftast). Är det enkelt och ni är ense skulle jag säga 30-40 ish... osams = mer... men då får ni en ny gränsmarkering.
Gränsutvisning är ett uppdrag så betalar den som beställt tjänsten, dvs du. Iom att det är ni som väckt frågan är det väl snyggast om ni betalar, kan jag tycka.
Fastighetsbestämning eller särskild gränsutmärkning är en förrättning. Dvs då betslar ni efter nyttan (50/50 oftast). Är det enkelt och ni är ense skulle jag säga 30-40 ish... osams = mer... men då får ni en ny gränsmarkering.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Gränserna finns väl på hitta.se och Eniro, och jämför vart de 3 pinnar ni hittat står, måste de vara ganska enkelt samt billigt..har man 3 punkter, så finns inte så många ställen att sätta den 4’de
Hej falken42. Befintliga gränspinnar är juridiskt bindande tillsammans med tomtkarta. Ofta vill grannar kolla var gränsen går med moderna metoder som kan skilja lite grann. grannarna hoppas ofta på skillnader till deras fördel men det är fortfarande de gamla befintliga som gäller. Det är det du en gång köpte på.F falken42 skrev:Vi har en liten dispyt med grannen om var tomtgränsen går. Vi hittar tre av fyra gränsmarkeringar och kan med hjälp av dessa rita in den fjärde. Grannen tycker trots detta att vi ska ha få hit Lantmäteriet för en exakt gränsdragning. Vad säger juridiken om detta? Vem ska stå för kostnaden?
Den som vill ha en kontroll får såklart stå för kostnaden. Blir lätt 10000 med det statliga lantmäteriet. och det till ingen nytta i de flesta fall. Titta på bilden så ser ni vad klåparna på lantmäteriet gjort hos min gamla far nyligen. Grannen har tydligen velat kolla en befintlig gränsmarkering. De såg ut så för 60år sedan. Med Lantmäteriets instrument skiljer det typ 20cm. De tog utan lov och borrade ner en ny markering som de även göt fast i berget inne på fars tomt. Juridiskt helt fel enligt lantmeteriet själva nu i efterhand . Måste ha varit någon nyanställd som lockats av maktmissbruk som är så typiskt för myndigheterna idag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NEJ inte hitta.se o liknande. Du vet inte vilken noggrannhet de har. Kan vara flera meter fel!H Husqvarna220Ac skrev:
Du får tänka dig hur en gräns tillkommit, laga skifte från 1875 tex, och hur tror du den hamnat på hitta.se? Jo genom ett antal handritningar och transformeringar...
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Som jag sa!! Jämför med de pinnar som finns mot digitala kartan! Så Eniro mfl hittar på? OkokS Springhunter skrev:
sir_daniel skrev:
Har ni måtten så ta en laser eller måttband och mät in den saknade från 2 kända, där måttbanden korsar varandra bör den vara (inom någon dm i diameter från krysset), sedan hur lång ner den är, det får ni ta reda på
Så gjorde jag det funkar bra om tomten är plan. är det stor lutning måste man ta hänsyn till det, då tomtmåtten är längs en tänkt vågrät tomtgräns! det kan göra skillnad.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Har man tre punkter är det väl bara att ta två mätband och mäta. Lantmätaren brukar kosta flera tusen bara han vissr sig lch noterar på rtt papper!....M matsgran skrev:
Eftersom TS (falken42) inte verkar delta i diskussionen är det väl ingen mening att fortsätta....
Lantmäteriets utredningar kan bli ruggit dyra. Jag har en utredning i min närhet gällande rättigheter där fastighetsägaren hotade med att polisanmäla övriga rättighetsinnehavare följde inte gemensamma regler mm. Fastighetsägaren vägrade ta till sig fakta, så det fick bli en lantmäteriutredning som slutade på ca 200000kr där fastighetsägaren fick halva kostnaden och andra halvan delades på rättighetsinnehavarna, där även fastighetsägaren ingår. Så det kan vara dyrt att gå den vägen. I TS fall verkar det ju inte behövas någon utredning, så den summan är knappast aktuell. Det här handlade om gamla rättigheter. Att gräva i dokument från mitten av 1800talet tar lite tid. Diverse möten på det så blir det pengar av det.