Byggahus.se
N niblom skrev:
Hej,

Hur hade ni gjort?
1: lagt allt rakt mot poolen och struntat i att det blir snett mot vägggen (den är troligen inte helt rak ändå)
2: Lagt rakt mot väggen och försökt att få det rätt på vägen, det är ca 5mm per meter. Misstänker att det inte är helt lätt att göra så. Snörslå var 50cm?

Något annat alternativ (flytta på poolen är inte ett alternativ, den är fastgjuten nu...)?

/N
Alternativ 2, men det är nog lite för tätt med var 50cm(du lär ju välja något som är delbart med bredden på plankorna, plankorna lär väl ha en bredd på 143-150mm så måttet du skall slå blir ju lite beroende på vilken bredd du väljer på respektive rad, börja med att sortera ut plankorna i högar beroende på bredd så du vet vad du har att leka med)
Skulle bli väldigt förvånad om du skulle se det med blotta ögat då det ju är 0,7mm per skarv utslaget på 13m enligt dina beräkningar.
Dina plank kommer torka och svälla utom din kontroll så hur noga du än är så kommer det inte synas i slutänden.

F
N niblom skrev:
A4 blir det! Nu skall jag göra det sista innan det blir dags att lägga, bla fixa lite avlopp till ett tak. Sen är det dags att sortera virke...

Jag skall prova att öka springa lite, men jag misstänker att det blr svårt att lägga så, vi får se.

/N
Du gör det för mycket till en vetenskap. Det är inte precision på tiondelar av en mm, inte ens på mm. Du kommer snart att märka att vissa trall är 1-2 cm snea och att i princip alla är 2-4mm smalara i ändan. Dra upp snörslå sträck med minst en meters mellanrum som du siktar på och jämka ihop det imellan. Kommer att bli jättebra. Tänk på att räkna lite i slutet så du inte står med en 40-50mm bred trall kvar, bättre att dela upp klyvningen på två st i sådana fall. Och tänk på att dina sprickor mellan trallen kommer att öka när virket torkar.

• Gilla
odanne och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle lagt trallen diagonalt över reglarna och delat in altanen i flera sektioner med olika riktning.
Ger ett underbart liv i däcket och man ser inte defekter så lätt.
Googla 'lägga trall diagonalt' Finns massor av fina inspirationsbilder.
Och ett tips, har du 60 cc mellan reglarna, öka gärna tralltjockleken till 34 mm.

Min såg kör alltid allting i 45 grader ;-)

P
Hade du inte redan gjort reglarna hade jag sagt att du borde lägga trallen på andra ledden. Alltså vinkelrätt (i det här fallet vinkelsnett) mot fasaden. Så att man går längs med trallen mot poolen. Då blir det knappt märkbart med de där 1-2 gradernas lutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.