Byggahus.se
Hej.
Min första altan jag gjorde så använde jag 22x95 mm trall, jag lämnade ett utrymme på ca 5mm mellan trallen, läste på några sidor och dom rekommenderade ca 3-6 mm. Idag 5 år senare så har det blivit ca 1 cm mellan trallen vilket är alldeles för mycket tycker jag. Så nu till min fråga: ska man ha mellanrum eller inte? Då trallen man får är ju inte direkt torr. Håller på bygger min andra altan och ska använda 34x145 mm. Har hört mig för, och många säger att man ska skruva domm tätt ihop, alltså ingen mellanrum. Vad säger ni?
Tack på förhand/Marcos

• Gilla
a_hus
  • Laddar…
Är trallen blöt så att det kommer upp vatten när du skruvar den rekommederar jag att du lägger trallen dikt an.

• Gilla
Lovelycatlady och 3 till
  • Laddar…
För en månad sedan la jag 34x145-trall som var nytryckt en månad tidigare. Trallen var tung och blöt. Jag pressade ihop trallen dikt an (helt utan springa). I dag är det på vissa ställen 8 mm springa och jag tror det kommer torka lite till. Lite för mycket mellanrum tycker jag.:(

Jag undrar om jag skulle ha lagt ut alla trall och låtit den torka ett par veckor först :thinking:

Nytryckt trätrall med 8 mm mellanrum mätt med måttband, lagd dikt an och nu torr och skrynklig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R rsa skrev:
Jag undrar om jag skulle ha lagt ut alla trall och låtit den torka ett par veckor först
Då hade dom sett ut som propellrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.