Byggahus.se
nizzehult
Hej,

Har en ganska konventionell lösning med ett betongpannetak, en lutning på 37 grader och sen hängrännor under detta.
Men sen byggde jag ju en rätt stor altan och den i sig har ju också hängrännor. Problemet är att hängrännorna på huset far ganska illa på vintern och när det rasar snö vill dom gärna böja sig - som man också kan se på bilden (plasttaket ska bytas i sommar).
Men så funderade jag och tänkte: varför ens ha några hängrännor över altandelen? All nederbörd hamnar ju ändå i hängrännorna och då är det väl egalt vilken (ingen är ansluten till dagvattenbrunnar).
Är det en dålig idé - och i så fall: varför?

IMG_20190716_224636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Fördelen med ränna är att du slipper skvättet på fotbrädorna/fasaden ovan taket. Kan du avskärma med tex plåt eller offerbräda så kan du visst leda ut vattnet på altantaket och där ta hand om det.

nizzehult
Jag förstår. Men som du ser sitter det redan en plåt där för detta (som börjar under pannorna) och den i sig gör väl att det rinner direkt ut på altantaket - om flödet är någorlunda bra? Fotbrädan i sig blir ju då lika utsatt som vindskivorna men det ska dom ju klara. Slipper jag denna hängränna så slipper jag också stoppet som alltid brukar bli där av alla löv, barr och annat.

Nja, jag syftade på den röda brädan som kommer få stänk på sig.
Att beakta är också det ökade flödet in mot vägg, finns det uppvik? Du vill ju inte riskera att få in vatten på altanen bakvägen.

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Ja, det var den röda brädan jag menade och den kan väl jämställas med hur utsatta vindskivorna på gavlarna är tänkte jag då.
Har ett taköverskjut på 50 cm till vägg och taket sitter inskjutet i underkant samt är tätad med profilerad foam så jag tror inte det ska göra nån större skillnad. Regnar det åt "fel" håll så borde läckaget uppstå även idag.

Ja i så fall tycker jag du kan skippa rännorna.

Magnus E K
Jag har tagit bort min hängränna i en väldigt snarlik konstruktion. Förra ägaren hade lämnat halva (!) rännan kvar vilket såg förskräckligt ut så jag tog bort den helt och det har fungerat snart fyra år. Den röda brädan kommer nog, jämfört med om altantaket inte fanns, få ökat slitage oavsett hängrännans vara eller inte vara pga "bakstänk" när det regnar hårt, men det ser jag inte som ett stort problem.

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Låter bra. Hur långt in bör man låta den gå? Jag tänkte runt 15-20 cm inte mer. Hade du ett utkast kvar just i början av rännan eller fick allt gå till andra sidan? Då gäller det också att rännan lutar åt just det hållet annars måste man sätta om fästena.

Sen funderar jag på detta med framtida snöras - för det kommer. Dubbla snörasskydd går bort - för dyrt. Det är vinkeln mellan hustaket och altantaket som är det kritiska. Antigen bygger man på en plåt, en slags "bana" som snön får åka på eller så kan man bygga en triangulär, slät längsgående konstruktion som man meckar fast där när vintern kommer. Allt för att låta snön glida enklare. Hur tänker ni?

Magnus E K
Hos mig var det delen som gått till stuprör som redan var borta, så med den halva rännan rann allt ändå ut på altantaket. Ser nu att ditt altantak inte går längs hela sidan så du kan (bör...) ju inte skrota rännan helt. Tror den längden blir bra att spara, och kanske sätt ett "ändstopp" (vet ej riktiga termen) så det ser snyggare ut och rinner rätt även vid skyfall.

Vet inte så mycket om snörasskydd, har inget sånt på mitt tak, ungefär samma vinkel men snön glider dåligt så hittills har den aldrig rasat. Däremot på altantaket glider det av väldigt snabbt när det blir töväder så egentligen borde man väl ha nåt där för att inte riskera att få det över sig.

nizzehult
Ja, ett ändstopp hade jag tänkt sätta dit och det blir väl ungefär en 15-20 cm in på taket i så fall.

Jag satte upp ett rejält, egenbyggt snörasskydd men då taket är stort och det kan komma mycket snö så orkade inte den konstruktionen hålla hela lasten och då det rasade ner för tredje och sista gången och då även tog med sig ett 20-tal pannor så gav jag upp. Detta är baksidan av huset, den nyttjas inte på vintern så för den skull behövs ingen rasskydd. Förståsigpåare säger att man borde sätta dubba rasskydd men det orkar jag inte dribbla med. På framsidan och på garaget har jag ett likadant skydd på en kortare sträcka (mot söder) och det har fungerat felfritt i alla år.

Altantaket har suttit i 10 år utan problem men förra vintern var extrem; det smälte och frös om vartannat så till slut hade det bildats en 3-4 cm tjock isskorpa i botten och när sen alltihopa åkte ner och det sen låg ca 30-40 cm packad snö ovanpå isskorpan så knäcktes detta i skarven och den vassa underliggande isen spetsade då taket på ett flertal ställen. Min senaste idé är då att bygga nåt som utjämnar detta, alltså minskar brytningsvinkeln helt enkelt och det kan man göra på olika sätt; antingen med en plåt som får fungera som "bana" eller så en triangulär längsgående konstruktion som fungerar som "brygga". Klurar vidare på detta.

nizzehult
Så här blev det. Funderar om jag möjligen ska ta upp ett hål eller rent av ta bort ändstoppet helt, det ligger ju ändå ovanför altantaket. Lutningen är nämligen lite dålig just där då det är just före mittpunkten på taket. Kan dock bli lite väl mycket stänk på fotbrädan om man tar upp ett hål. Får väl se hur det fungerar i praktiken när regnet kommer innan jag tar nåt beslut.

Dom vita fläckarna är inte avsaknad av målarfärg utan spår av etiketten som satt på baksidan av hållarna som fastnat. Det kommer att försvinner när det kommer lite regn.

IMG_20190730_113947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ser bra ut! Och dina fästen ser inte ut att ha varit väldigt besvärliga att få bort. Mina satt fästa under pannorna, med dubbla kraftiga spik så det var nästan ett heldagsjobb att få bort dem (gamla ägaren hade lämnat kvar fästena även där rännan var borta).

Om du har bra tätning mellan plasttaket och bakåt kan du ta bort ändlocket.

Även vid måttligt regn kommer nog vattnet från rännan inte rinna undan nog bra för att inte vatten ska rinna baklänges. Jag har en liknande konstruktion (fast slät kanalplast), som kom med en aluminiumprofil med silikonlist för att täta mot baklängesrinning. För att det ska hålla tätt vid häftigare regn har jag tvingats täta med extra silikon.

nizzehult
Jag har normalt 50 cm mellan fotbrädan och husväggen men just där altanen börjar och några meter framåt så är det ett burspråk som minskar ner detta avstånd betydligt så där är marginalen för "bakrinning" mindre. Jag har bara tätat med foam och då enbart för att slippa inblåsande löv och barr.
Större delen av rännan har en tydlig lutning åt andra hållet så 80% av vattnet kommer nog att rinna ditåt utan det jag är lite rädd för är att det vatten som hamnar i de första metrarna kommer att fylla rännan och sen rinner det över. Om man därför borrar ett framåtriktat hål på 30 mm i närheten av ändstoppet så kanske det räcker för att ta hand om detta vatten tänker jag.

Fästena var skruvade tack och lov. De flesta som plockades bort var kraftigt böjda och några som nu används fick jag försöka böja lite på plats. Egentligen skulle man plockat ner samtliga, riktat dem lika och sen återmonterat.

Ett litet hål kommer mest troligt att sättas igen så då har du att välja på ändstopp eller inte. Jag hade knäckt upp rännan till lutning åt rätt håll och behållit stoppet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.