632 läst · 3 svar
632 läst
3 svar
Riktigt dum fråga på ingång...
Hej.
En sak som jag alltid tänkt på, men aldrig förstått utan större efterforskning..
VARFÖR passerar det inte varmare eller kallare luft mellan olika rum...
Tex. har jag en AC igång i vardagsrummet, så är det kanonvarmt fortfarande i hallen, som ligger direkt i anslutning till vardagsrummet, med AC:n riktad direkt åt det hållet.
Samma när man kör värmefläktar på vintern, så verkar värmen bara stanna i det rummet som den står i, men rummen brevid, förblir iskalla istider (mot det varma rummet).
Finns det någon vetenskap om denna (upplevda) problem?
En sak som jag alltid tänkt på, men aldrig förstått utan större efterforskning..
VARFÖR passerar det inte varmare eller kallare luft mellan olika rum...
Tex. har jag en AC igång i vardagsrummet, så är det kanonvarmt fortfarande i hallen, som ligger direkt i anslutning till vardagsrummet, med AC:n riktad direkt åt det hållet.
Samma när man kör värmefläktar på vintern, så verkar värmen bara stanna i det rummet som den står i, men rummen brevid, förblir iskalla istider (mot det varma rummet).
Finns det någon vetenskap om denna (upplevda) problem?
Men JAG TYCKER.. eftersom min AC på 5200 Watts kyleffekt borde kunna skuffa in luften i hallen osv (står typ 3 nåt meter från dörrhålet), Men så fort jag passerar dörrposten, så ändras tempen från typ 16-20 till 290 (liiiiite överdrivet dock).M Micro skrev:
Jag är absolut inte säker på att det är så..Men jag upplever så här hemma att har jag inte takfläkten på i mitt vardagsrum som är ca 10m från luftvärmepumpen i köket så får jag lite sämre värme eller kyla.
Det blir alltså kallt eller varmt men det tar längre tid , det räcker att jag har fläkten på lägsta hastighet så är allt ok.
Det blir alltså kallt eller varmt men det tar längre tid , det räcker att jag har fläkten på lägsta hastighet så är allt ok.