Byggahus.se
Jag byggde en sådan här för att få upp jorden på ett smidigt sätt. Med några vänner gick det på drygt en timme att få upp 2 ton.

• Gilla
oelivet och 19 till
  • Laddar…
Biffkrull Biffkrull skrev:
Nej ! Takpapp duger inte !
Det måste minst vara något bitumenbaserat material, som värmesvetsas ihop, helst i två lager. Jag känner inte till vilka leverantörer vi har i Sverige (bor i Schweiz) men hittade t ex Soprema...
är taket platt (bortsett från 'regnfallet' så bör man ha en dränmatta, annars kan man göra som jag, med mina 4 % lutning:

(nedifrån och upp)
träkonstruktion (med 20 cm inblåst träull mellan takbjälkarna, c-c 100 cm [U=138 mW/m²C], (dim: 500 kg/m²)
tätskikt - dubbla bitumenmattor (4+6 mm)
geotextil (inte säker på vad vi säger hemma..) ev. Optionellt
{polystyrenplattor med fördjupningar att hålla kvar vatten - Optionellt}
geotextil igen
5 cm substrat - mitt består av, lite jord, krossade Lecakulor, fint grus etc.
sedumblandning - jag köpte att fröså, en färdig blandning med ett 30-tal olika, som vid respektive tider blommar över hela säsongen..

Tjackar man plantor, till en del iallafall, så kommer växtligheten igång lite snabbare..

Javisstja, och hålplåt vikt ca 10-15 x 10 cm (i 90°), de 10 cm uppåt...nära takfoten, isvetsad mellan de två tätskikten, eller dubblerad där. Detta för att hindra substratet att sköljas med av regn och snö..
Om du ser så förtydligade jag längre ner att jag menar svetsad ytpapp. Sen la vi en filtmatta för att hålla fukten och sen färdiga sedummattor.

En lättviktsjord som är näringsfattig och borde funka bra för sedumtak är att blanda pimpsten (<0,8 mm, 75 %), aktiverad biokol (12,5 %) och grönkompost (12,5 %). Vi använder blandningen som jord (30 - 80 cm djupt) på en underbyggd innergård i innerstan (d v s i princip ett tak), där vi behöver hålla ned vikten. Blandningen väger mindre än hälften av vanlig jord, när den är maximalt vattenmättad. Vi behöver gödsla 1 - 2 ggr per år, eftersom vi odlar näringskrävande växter, men för ett sedumtak borde näringsfattigheten snarare vara en fördel. Eftersom vi är ett företag kunde vi köpa direkt från Bara Mineraler AB, men på sin hemsida har de lista på återförsäljare som kränger till privatpersoner.
Vi köpte även en hel del material till vår gårdsuppbyggnad från VegTech, t ex rotskyddsmatta och fukthållande matta, men de säljer tyvärr bara till företag. De har dock en bra hemsida med info bl a om hur man bygger gröna tak.

• Gilla
Markus Lundström och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd, jag hänger på och ser om vi kan lära oss mer! Jag håller med om att det inte verkar finnas så mycket erfarenhet bland vanliga villaägare ännu. Vi är beredda att ta kostnaden för en färdig Sedum-matta men däremot ramlade jag nästan av stolen när jag hörde vad plåtslagaren skulle ha för att lägga (svetsat) tak.
När vi kommer hem från semestern i nästa vecka ska vi göra klart vårt förråd på 20 kvm (4 graders lutning) i Nacka. Det ligger underlagspapp på sedan i våras och vi planerar att själva försöka lägga Mataki Självtäck 3 (https://mataki.se/produkt/mataki-sjalvtack-3/) , har fått bra tips i den lokala bygghandeln. När det gäller Sedum så har jag kollat på både Gräscenter (http://grascenter.se/sedum/taksedum-sedumtak/) och Svenska Naturtak (https://www.svenskanaturtak.se/privatkunder). Fortsättning följer förhoppningsvis.

V Villa F skrev:
Intressant tråd, jag hänger på och ser om vi kan lära oss mer! Jag håller med om att det inte verkar finnas så mycket erfarenhet bland vanliga villaägare ännu. Vi är beredda att ta kostnaden för en färdig Sedum-matta men däremot ramlade jag nästan av stolen när jag hörde vad plåtslagaren skulle ha för att lägga (svetsat) tak.
När vi kommer hem från semestern i nästa vecka ska vi göra klart vårt förråd på 20 kvm (4 graders lutning) i Nacka. Det ligger underlagspapp på sedan i våras och vi planerar att själva försöka lägga Mataki Självtäck 3 ([länk]) , har fått bra tips i den lokala bygghandeln. När det gäller Sedum så har jag kollat på både Gräscenter ([länk]) och Svenska Naturtak ([länk]). Fortsättning följer förhoppningsvis.
Jag fick tipset om mataki självtäck av bygghandeln. När jag läste på tillverkarens hemsida var den inte godkänd för gröna tak.

V Villa F skrev:
När vi kommer hem från semestern i nästa vecka ska vi göra klart vårt förråd på 20 kvm (4 graders lutning) i Nacka. Det ligger underlagspapp på sedan i våras och vi planerar att själva försöka lägga Mataki Självtäck 3 ([länk]) , har fått bra tips i den lokala bygghandeln. När det gäller Sedum så har jag kollat på både Gräscenter ([länk]) och Svenska Naturtak ([länk]). Fortsättning följer förhoppningsvis.
Prova att kontakta någon takläggare som bara jobbar med papptak. Finns många mindre firmor som borde kunna göra det för en hyfsad peng.

Jag har ringt och mailat ett helt gäng takläggare i Storstockholm men efter mycket tjat har jag endast fått in två offerter, båda ohemult dyra. Det är ju ett litet jobb, endast 20 kvm, därav dyra kvadratmetrar.
Jag funderar på vad som egentligen menas med "godkänt"? Vi bygger ju bara ett förråd, inte ett bostadshus. Jag vill ju inte betala mer för taket än vad själva förrådet kostat. Det blir förmodligen billigare att göra om hela taket om 10 år om konstruktionen mot förmodan skulle fallera.

• Gilla
Henrik_U och 1 till
  • Laddar…
Är det ett oisolerat förråd så kan du göra som du tycker att är rimligt. Det blir så pass låg kostnad att fixa att man kan chansa lite.

• Gilla
Palu Gbg och 1 till
  • Laddar…
V Villa F skrev:
Jag har ringt och mailat ett helt gäng takläggare i Storstockholm men efter mycket tjat har jag endast fått in två offerter, båda ohemult dyra. Det är ju ett litet jobb, endast 20 kvm, därav dyra kvadratmetrar.
Jag funderar på vad som egentligen menas med "godkänt"? Vi bygger ju bara ett förråd, inte ett bostadshus. Jag vill ju inte betala mer för taket än vad själva förrådet kostat. Det blir förmodligen billigare att göra om hela taket om 10 år om konstruktionen mot förmodan skulle fallera.
Har du kollat vad kostnaden blir med epdm-duk som du lägger ut själv?

Redigerat:
Det är bara om lutningen är låg som tätningen är viktig, och man bör svetsa. Är det 20-30 grader lär klistrat räcka. Den enda ökade risken i förhållande till om man inte har sedumtak är att det tränger in jordpartiklar i skarven som gör att vatten kapillärt kan sugas upp i den. I övrigt gör sedumtaket att själva pappen är skyddad mot såväl höga temperaturer som UV-strålning.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
T term skrev:
Det är bara om lutningen är låg som tätningen är viktig, och man bör svetsa. Är det 20-30 grader lär klistrat räcka. Den enda ökade risken i förhållande till om man inte har sedumtak är att det tränger in jordpartiklar i skarven som gör att vatten kapillärt kan sugas upp i den. I övrigt gör sedumtaket att själva pappen är skyddad mot såväl höga temperaturer som UV-strålning.
..men lägg platonmatta ovanpå pappen så slipper du den risken. Då hävdar jag att vanlig gör-det-själv-papp duger fint.

Mvh
/Johannes

• Gilla
Boan
  • Laddar…
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
B
D DandrO skrev:
En lättviktsjord som är näringsfattig och borde funka bra för sedumtak är att blanda pimpsten (<0,8 mm, 75 %), aktiverad biokol (12,5 %) och grönkompost (12,5 %). Vi använder blandningen som jord (30 - 80 cm djupt) på en underbyggd innergård i innerstan (d v s i princip ett tak), där vi behöver hålla ned vikten. Blandningen väger mindre än hälften av vanlig jord, när den är maximalt vattenmättad. Vi behöver gödsla 1 - 2 ggr per år, eftersom vi odlar näringskrävande växter, men för ett sedumtak borde näringsfattigheten snarare vara en fördel. Eftersom vi är ett företag kunde vi köpa direkt från Bara Mineraler AB, men på sin hemsida har de lista på återförsäljare som kränger till privatpersoner.
Vi köpte även en hel del material till vår gårdsuppbyggnad från VegTech, t ex rotskyddsmatta och fukthållande matta, men de säljer tyvärr bara till företag. De har dock en bra hemsida med info bl a om hur man bygger gröna tak.
G Grävkalle skrev:
Om du ser så förtydligade jag längre ner att jag menar svetsad ytpapp. Sen la vi en filtmatta för att hålla fukten och sen färdiga sedummattor.
funkar det inte med vanlig takpapp? dvs underlagspapp + "vanlig" klistrad papp. läste det på nån sedumleverantör att det skulle funka...

sen är frågan, filtmatta ? eller lägga platon + jord/grus?

är inne på att testa att så själv, på ett litet förråd.

har också läst att har man betongpannor ska det gå bra lägga sedum med matta, utan att förstärka takstolar.

B
J Johannesbook skrev:
..men lägg platonmatta ovanpå pappen så slipper du den risken. Då hävdar jag att vanlig gör-det-själv-papp duger fint.

Mvh
/Johannes

om man kör med platon, fäster du den på nåt sätt? eller bara får ligga där av egentyngden sen?

filtmatta på platon?

filtmatta verkar ju väga mindre och lättare få upp, och om man sår i den så är det ju inte så dyrt som att köpa färdiga plattor

Nej, fäst inte platonmattsn, den ligger still med 800 kg jord på sig. Kanske annorlunda med större takvinklar. Jag tänker att skruva eller spika genom takpappen är en onödig risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.