Hej
Jag har fått en solcellsanläggning installerad på mitt tak för en månad sedan och jag är hyfsat nöjd med arbetet firman gjort.
Det jag nu börjat tänka på är om råsponten kommer att klara en snörik vinter (snözon 2.0).
Panelerna är i porträtt på samma taksida i tre fristående rader med 14 paneler på varje rad (3x14 i en rektangel). Varje rad har två horisontella skenor och två rader med takkrokar. 16st takkrokar i varje rad vilket ger totalt 96 krokar. Det är som mest 950mm och som minst 850mm mellan takkrokarna (anpassat för att passa in mot betongpannorna)
Panelerna är 1x1,7m stora vilket ger ca 72kvm paneler på taket.
Takkrokens fot är 60x150mm.
Takets lutning är 27grader.
Takstolarna som jag trodde att takkrokarna skulle fästas i sitter med 1200mm cc.
Alla takkrokar vilar direkt på underpappen och råsponten som är 17mm tjock.
Montörerna har tydligen medvetet undvikit takstolarna för att underlätta monteringen av takkrokarna.
Jag är inte orolig för att själva taket inte klarar belastningen utan min oro är enbart om råsponten håller. Det blir ju även snedbelastning på takkrokarna pga takets lutning.
Har jag glömt nån viktig parameter så skriv det så kompletterar jag vartefter.
Jag klistrar in två bilder. Den första visar hela taket och den andra hur skruvarna som använts till takkrokarna (5st i varje takkrok) sticker igenom råsponten vid takfoten.
Hoppas någon kan hjälpa/lugna ner mig.
Mvh Fredrik
Fick du någon snölastberäkning? Där bör det stå hur många kg var krok skall hantera. Då får du även hur mycket vikt sponten måste klara.
Där borde även stå vindlaster och då får du hur många kg var fäste och sedan var skruv måste klara. Skruvtillverkarens tabeller visar hur många kg var skruv klarar.
Jo jag fick med en snö- och vindlastberäkning, men i den står det att det användes två st 120mm långa skruvar till varje fäste, men såna skruvar är inte använda eftersom alla krokar sitter bara i råsponten. Så jag tror hela beräkningen baseras på att alla krokar sitter i takstolarna. Jag har begärt en ny korrekt beräkning men inte fått nått svar på det.
Och eftersom jag betalat hela summan vet jag inte om jag kommer få nån hjälp nu under högsäsong och semestertider. Jag litar på vad skruvarna klarar. Men håller verkligen 17mm råspont för solpanelerna?
Jo jag fick med en snö- och vindlastberäkning, men i den står det att det användes två st 120mm långa skruvar till varje fäste, men såna skruvar är inte använda eftersom alla krokar sitter bara i råsponten. Så jag tror hela beräkningen baseras på att alla krokar sitter i takstolarna. Jag har begärt en ny korrekt beräkning men inte fått nått svar på det.
Och eftersom jag betalat hela summan vet jag inte om jag kommer få nån hjälp nu under högsäsong och semestertider. Jag litar på vad skruvarna klarar. Men håller verkligen 17mm råspont för solpanelerna?
Nej inget bra svar, de sa att det bara var rekommendationer som inte nödvändigtvis måste följas. Panelerna sitter än så länge kvar, men det har inte varit så mycket snö de senaste åren så jag är fortfarande lite orolig.