Byggahus.se
Hej
Har för mig att jag läst i någon bok jag fått att man kan lägga ned en trädgårdsplatta under en gjuten plint.

Hittade detta inlägg som verkar ännu fiffigare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-under-faerdiga-plintar.198264/

Men jag har även för mig att (enligt boken, som jag inte hittar nu) man bör bottna med en snutt fiberduk, grus, och sedan trädgårdsplatta (eller en motsvarande mängd betong)

Har någon här någon erfarenhet av behov av dränering eller inte under plinten?

Mvh
Fredrik

Om du gräver ett hål i lerig gjord, gjuter en plint på botten och fyller igen så är risken stor att marken blir som en hink. På hösten regnar det och då blir det vatten stående där. När tjälen kommer så fryser vattnet och trycker plinten uppåt.

För att lösa problemet så gräver man antingen till frostfritt djup eller så så lägger man en bit markduk i botten, stekross, marksten och sen plint på det.

Markduken är för att stenen inte ska försvinna ner i leran. Stenkross så att det finns plats för vattnet, marksten så att plinten får en större yta att stödja på.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
Tackar för svaret!
Mvh
Fredrik

Trädgårdsplattor är helt oarmerade och kommer garanterat spricka, så det är ingen bra ide. Stämmer in med tidigare skrivare, markduk osv...

Istället för trädgårdsplattor så rekommenderar jag eps-cellplast. Minskar frostdjupet radikalt.
I övrigt som redan beskrivet, duk, drän, eps, plint, drän runt plint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.