Byggahus.se
Ja, dom spacklade förr i listskarvar. Och vid minsta rörelse krackelerar det istället = obra.

Jag visste att det skulle bli ett himla liv angående latexfogen. :D

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Berätta istället hur man gör rätt.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Berätta istället hur man gör rätt.
Det finns säkert en miljon sätt. Men jag brukar använda t ex kvartstavar i hörn som man trycker ordentligt mot hörnet. Övriga glipor sätter jag en fin smal list över. Gäller det golv- och taklister så förkroppar man dem. Foder får man försöka få till genom att använda testbrädor, möjligtvis kan man fylla i små sprickor med trälim som jag tycker är bättre än latexfog eftersom det inte brukar spricka. I allmänhet täcker jag glipor med lister, blir snyggt.

S
Jag älskar latexfog och personen som uppfann den borde få Nobels fredspris(y)

• Gilla
Fred vom Jupiter och 5 till
  • Laddar…
Detta är en både rolig men också ohistorisk tråd, när man jämför olika tidsepokers byggteknik och -material. De flesta yngre personer verkar inte fatta att det inte fanns plast på 50-talet och knappt ens på 60-talet. Därför är det inte helt rättvist att jämföra YAM med YAP. Tidigare budgetversion av papp var ju YAL (bas av lumppapp). Gipsskivan kom som en mer hanterbar ersättning för puts på rörning. När den kom på 50-talet var inte pluggar eller mollyskruvar uppfunna utan gipsen sattes alltid på glespanel. Ingen skulle ha kommit på tanken att skruva när det bara fanns spårskruvar och inga skruvdragare. Så kan man fortsätta rätt länge.

• Gilla
johel572 och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
-Det där vita isolerskummet som var populärt på 60-70-talen. Det blir till pulver med åren och sjunker ihop och så samlar det fukt.

Karbamidskum, inte kul.

Allt byggmaterial som är billigt idag, men farligt imorgon.

A Andreas12345 skrev:
Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen. Som sagt, behöver man latexfog har man gjort fel. :)
Det är ju fullt med sprickor överallt även på riktigt fina gamla hus.

optimum
Därför är det fantastiskt fint hur mer och mer byggs med limträkonstruktioner.
Bra motstånd mot brand och vi har bra möjligheter att tillverka dessa i Sverige.
Ett underart material till skillnad från all skit som tagits fram.

A Andreas12345 skrev:
Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen. Som sagt, behöver man latexfog har man gjort fel. :)
Och sen när en glipa uppstår pga huset rör sig, skjuter du ihop listen eller huset med händerna då?
Jag röstar för fog även om det får heta att jag gjort fel :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hellre ser jag på en liten glipas än på latexfog som kryper ut ur en stor glipa.

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Lättbetong från ”fel tillverkare/ställe”. Lättbetong utan radonhaltigt innehåll dock okej.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
Ett byggmaterial jag sett i Danmark men som jag inte träffat på i Sverige är "träpaneler" av betongmaterial.
Alltså lite som Eternitplattor för fasader men av betong med någon form av armering för att sätta upp som träpanel.

Borde vara lämpliga där miljön är krävande och där eternitplattor var fantastiskt bra. Kanske dåligt ur återvining men bra då färgen inte får ta upp så mycket ur miljön.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen...
Dom klenade i vanligt snickerispackel som spricker sen.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.