Byggahus.se
Frikyla med ventilationsaggregat och bergvärmepump (borrhålet).

Från mitt ventilationsaggregat (FTX) får jag en styrsignal 0...10VDC som styr ett ställdon som reglerar mängden vatten (flödet) till ett kylbatteri. Dvs. hur mycket luften ska kylas som går in i huset. För att få fram vattnet till kylbatteriet måste en cirkulationspump starta när styrsignalen blir 1 V och vara igång tills styrsignalen blir 0 V. Hur styr jag detta?

Har fått ett tips om att använda en stegomkopplare (https://www.systemair.com/sv/Sverig...-vent.-styrutrustning/sc/stegomkopplare-sc1d/). Den är dock ganska dyr.

Någon som har någon annan smart lösning?

Ja det var dyrt för en NPN-transistor och ett 1 k motstånd... Har du lite elektronikvana och kan löda behövs inte mer än så. Ja det tillkommer ett relä och spänningsmatning eller vad som behövs för att styra pumpen om den tar 230 V AC.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vad har du för ställdon ? Ett foto på det med allt som skylten visar

J jonaserik skrev:
Vad har du för ställdon ? Ett foto på det med allt som skylten visar
Det är ett ventilställdon från Systemair (REGIN) S-RVAZ4-24A. Ställdonet styrs av 0...10V-signalen från ventilationsaggregat (FTX). Signalen från FTX ska även styra cirkulationspumpen (av/på). Om jag tänker rätt har väl ställdonet ingenting med styrningen av pumpen att göra? Två separata enheter (ställdon och pump) som ska styras av FTX.

Denna pryl kan ha pumpen igång när volten är 0..1V
https://www.ebay.com/itm/i/293148070644
Om du vill att pumpen ska stängas av vid 0V så kan du köpa en till sådan. Med relä:et kopplat i serie till det första relä:et (inverterad) och inställd på ~0.05V får du önskad effekt.

Edit: Det är möjligt att chippet är en "dual comparator", d.v.s två inbyggda kretsar. Det ser ut att vara tre oanvända ben vilket tyder på att så är fallet. Den outnyttjade kretsen kan med hjälp av en transistor också göra jobbet att stänga av vid 0V.

Har jag missuppfattat önskan med pumpen, det känns så?

Redigerat:
R rsa skrev:
Det är ett ventilställdon från Systemair (REGIN) S-RVAZ4-24A
En del ställdon har plats eller finns ändlägesbrytare i, då kan det kopplas så att när donet börjar att öppna så startar pumpen, bäst med ett litet relä som kopplar in pumpen, pumpen kommer att gå en liten stund mot stängd ventil, men klarar det bra. Ring Regin och fråga vad som finns i ditt don, mycket enklare än att hålla på med en massa övrig elektronik som ska strula.

Vad har du för FTX-aggregat?
Nästan alla nyare aggregat har möjlighet att styra en cirk.pump för kyla via en digitalutgång, ibland behövs det ett tilläggskort.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har samma uppsättning och fråga, vad valde du @rsa till sist?

P Panelmannen skrev:
Har samma uppsättning och fråga, vad valde du @rsa till sist?
Har inte valt ännu :rolleyes: Många andra projekt på huset har prioriterats... För tillfället startar och stänger jag av cirkulationspumpen manuellt i teknikrummet med en strömbrytare. När det är varmt ute slår jag på pumpen och sen när det inte behövs kyla stänger jag av den. Viktigt dock att komma ihåg att stänga av pumpen innan man höjer temperaturen. När FTX:en inte behöver kyla stänger ställdonet flödet och pumpen jobbar då mot stängd krets, vilket inte är så bra.

Jag har dragit fram kabel så att jag kan sätta en strömbrytare i tvättstugan (där panelen för FTX sitter) för att styra pumpen. Då behöver man inte springa ut :) Ska bara koppla in den :rolleyes:

Just nu fungerar det ganska okej. Jag får se om det blir en automatisk lösning längre fram. Skriv gärna om du hittar en bra lösning!

Jag har även funderat på att använda en sådan här: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/CTR-01. Är det någon här som är bra på elektronik som kan säga om man kan koppla ihop CTR-01, 0-10V regleringen med Systemair utsignal på 0-10 V?

Ett annat alternativ är att styra CTR-01 trådlöst via telefonen för att lösa av/på för pumpen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.