Byggahus.se
Hej!

På baksidan har vi en sluttning cirka 4 meter från huset. Detta har gjort att vi inte riktigt har plats för en altan av den storlek vi önskar. Min plan är därför att istället bygga ut altanen över sluttningen. Vad tror ni om det? Bifogar bild. Tror ni det går att få till stabilt. För jag tycker lösningen är riktigt snygg och vi får en ordentlig yta att röra oss på.

Observera att bilderna är väldigt snabbt ritade för att ge oss en uppfattning om hur detta skulle kunna se ut.

Med vänlig hälsning

Stefan

• Altan baksida 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan baksida 3.jpg
    Skapa konto
Visst är det möjligt att bygga så där. Allt beror dock lite på vilka dimensioner det rör sig om. Av dömma av din skiss så verkar den bli rätt så stor.

Vad jag skulle råda dig är att lägga en diagonal regel längsmed den sluttande marken och ända upp under trädäcket för att förhindra att stolparna "glider ut". Detta är ju lite beroende på vad du har för markförhållanden men jag har settt en altan vars stolpar glidit isär pga snötyngd etc.

/V

Fler synpunkter mottages med glädje...

Tack på förhand och trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Stefan

Hej igen!

Jag har detaljerat och finslipat konstruktionen/ritningen lite och tänkte höra om det är någon som har kommentarer. Allt är välkommet!

Nytt är bland annat att jag gräver ut för den främsta bärlinan och slipper då plintar/stolpar i lutning.

Bärlinorna är 2 st ihopslagna 45x220 och bärreglarna är 45x220. Avstånd mellan bärlinorna är 3,5 m och mellan bärreglarna 40 cm. Plintarnas mellanrum i sidled är cirka 1,7 m. Stolparna i främre bärlinan är ihopslagna 45x220.

Kommer lägga 28x120 trall ovanpå.

Mvh/Stefan

• Altan baksida - konstruktion 1.jpg
    Skapa konto
  • Altan baksida - konstruktion - översikt 1.jpg
    Skapa konto
Det blir nog finemang det där.
Klart du ska ha stor altan!

Det är inga problem att sätta plintar i lutande mark; du borrar dig ner rakt med jordborr bara och gjuter som vanligt. Själv tycker jag att det känns som om det finns risk at det kan bli en aning gungigt med så lång spännvidd som 3,5 m trots regel på 220. Det finns inget som känns så billigt som när det gungar.

Peta in en extra bärlina, tycker jag. Det är lite svårt att se hur högt det är, men några reglar i kors i framkant mellan de högsta stolparna hade inte heller skadat.

Tack för tipsen!

Höjden i framkant är cirka lite drygt 2 m till överdelen av bärlinan. Jag är benägen att hålla med dig om vikten av att (över)dimensionera rätt.

Som mall har jag bland annat använt svärfars altan som har 3,5 m mellan bärlinorna med 45x195-virke och närmare 50 cm mellan varje bärregel. Det känns faktiskt inte svajigt alls. Så jag tänkte att om jag går upp till 45x220 och 40 mellan bärreglarna så borde saken vara biff.

Men om du tror det går bra att sätta plintar i lutningen så slänger jag nog dit ytterligare en bärlina. Om inte annat så för att jag älskar att gräva. ;) Kan tilläggas att marken runt huset (tillika sluttningen) är en ås som endast består av stenar. Så att kalla det gräva vore att överdriva, snarare spetta och plocka upp sten med händerna, cm för cm. :)

Att sätta kryss mellan stolparna verkar också vara en bra idé. Ska man även ha någon sammankoppling mellan bärlinorna, för att förhindra förskjutning i längsled?

Mvh/Stefan

Intressant... Vi ska också bygga altan i sluttning och behöver alla tips vi kan få! Vi tänkte bygga den 4 meter bred och längs hela huset och även runt gavlarna för att få en till sittplats med morgonsol. Hur stor blir er altan igentligen? Ser asstor ut verkligen men då har man ju gott om plats att sola på! Lycka till med er altan!

• 028 1019.jpg
    Skapa konto
Hej!

Altanen blir 12,5 x 7,5 m, det vill säga cirka 94 kvm stor. Men vi ska ju även klämma in ett uterum på cirka 7 x 4 m så vi tyckte det var lika bra att ta till ordentligt :D.

Mvh/Stefan

vi har också byggt altan i sluttning.. vi har gjutit plintar i två rader. för regeln är ju max två meter mellan plintarna.. så de skulle jag fundera på om jag vore ni . kanon snyggt kommer de nog att bli =)

Intressant... så ni har alltså slagit upp en plintrad i själva sluttningen? Inga problem med detta? Har ni även gjort andra förstärkningar (t ex krysstag mellan stolpar etc).

Mvh/Stefan

japp ena raden med plintar är i sluttningen. men enligt snickarna är de inga problem alls att man gör så... sen tror jag också att de blir billigare att ha fler plintar .. så man inte behöver över dimensionera. För vi har inte behövt göra de . och nej inga andra förstärkningar som krysstag utan bara gjort som vanligt i övrigt..

när vi har gjort plintarna har vi bara gjutit ca 10 cm ovanför marken på varje plint . för annars så kommer de troligen inte hålla och mycket snyggare med för den delen =) än en plint på två meter ovanför jord..

Hur har det gott att bygga altan islutning? Jag funderar på samma sak men isolera golvet för ev utbyggnad om något år och att ha varm förråd under altan....

Byggde en nu i våran sluttning , bara skönt att kunna använda utrymmet till nåt :D

• 0BFABE85-86D3-4F1F-9E82-85DC7FA674B4.jpeg
    Skapa konto
  • F1EC318B-B4EB-40D3-8F7E-61F941115B65.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Peeewers och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.