Byggahus.se
Hej!
Med lite tid över nu under sommaren tänkte jag måla om sonens rum i ett hus vi flyttade in i för några veckor sedan. Jag har målat förut men stött på lite problem som jag inte tidigare har varit med om.
På en plats fanns en platsbyggd säng. Den tog vi bort och upptäckte att man inte tapetserat hela vägen ned vilket ger olika struktur på de två delarna av väggen. Dessutom var den en del gammal tapet och färg under som inte satt bra mot väggen så jag började riva bort allt som satt löst. Tyvärr var det mer än jag tänkt mig och jag kommer ända in på gipsskivorna. Så min fråga: är det bara att fortsätta riva allt som inte riktigt sitter och sedan spackla eller är det bättre att försöka få ned allt?
Tacksam för hjälp!
/Fredrik

• 4XDEt2X5QAOtAlUAE4K32g.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5klCWtI5QnW6wB3A5%i20Q.jpg
    Skapa konto
  • Es31cm+QTT6paYMdnW7RrA.jpg
    Skapa konto
Ja, det kanske är så. Ska undersöka det hela även om det verkar vara en hel del jobb även med en renoveringstapet :)

F Fredrik73 skrev:
Ja, det kanske är så. Ska undersöka det hela även om det verkar vara en hel del jobb även med en renoveringstapet :)
Renoveringstapet är dyrt och inte het smidigt att jobba med. Jag har provat själv som amatör. Pratar du med en målare så skulle han aldrig ta i det med tång.
Slipa ner skarvar, Lägg på primer, bredspackla det som behövs och sen tapetserar du över detta. Vill du göra det mer avancerat så köper du renoveringsgips och bygger på med och spacklar alla skarvar. Kommer ta längre tid men ge ett klart bättre resultat. Tänk bara på att det bygger vid fönster och dörrar också så du kan inte återanvända lister.

Riv bort det lösa och spackla, du behöver inte få bort allt
Beroende på vad du ska ha sen kanske grunda och sen spackla allt

Renoveringstapet är bra, men inte istället för underarbetet, utan för att ge en bra slutfinish för målad yta om man inte är riktigt duktig på att bredspackla.

Tack för era svar! Det blir till att fortsätta riva lite till helt enkelt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.