Planerar en köksrenovering och funderar på lite på vad jag ska be elektrikern dra fram. Kanske en dum fråga men el är jag inte så bra på. Den gamla spisen verkar vara 400v och är fast ansluten i väggen, se bifogade bilder. Kan man anta att detta är 3-fas?
När jag tittar på nya spisar är dessa i regel 230v. Vad ska jag dra dit för uttag? 230v? 3-fas? Uttag eller ska det vara en fast installation?
Jag kommer alltså riva ner väggen så att elektrikerna kan dra helt ny el med lite bättre planering av uttag osv. än vad det är idag.
Bilderna visar en spis som kopplas in, antingen på tre faser, eller på två faser. Med mycket stor sannolikhet har du då trefas till spisen. Om du tittar i elcentralen, så har du antingen två eller tre säkringar till spisen, en per fas.
Däremot så finns stor risk att du inte har en neutralledaren framdragen från centralen.
I elsystemet har man 400V mellan faserna, en apparat som går på 400V kopplas in mellan faser. Men i systemet har man samtidigt 230V mellan en fas och neutralledaren. Så i ettt vanligt vägguttag har man kopplat en fasledare och en neutralledaren från elcentralen. Förr snålade man ofta in på neuralledaren i spismatningen, eftersom alla spisar gick på ren 400V.
Idag kopplas de flesta spisar och hällar in på två eller tre faser och neutral. Spisen går då på 230V, men belastningen fördelas på flera faser. Neutralledaren behövs.
I ditt fall är detta inget problem om du ändå skall låta elektrikern dra ny ledning från centralen.