Byggahus.se
D09
B Bigfoot skrev:
Nu har jag rekat lite på tomten och ser att förutsättningarna tyvärr inte verkar vara så bra som jag trodde.
Jag hittade bara en tirräckligt lång linje mellan två träd med tillräckligt säkerhetsavstånd till andra träd.
25 m lång och en tall på ca 50 cm diameter i ena änden verkar ju bra, men tyvärr så består andra änden i så fall av en björk på 25-26 cm diameter och det misstänker jag blir för klent och svajigt. Eller vad tror ni? (Jag tänker mig att den ska användas av barn upp till 60 kg eller så.)
Jag hade varit överlycklig för dom förutsättningarna. ;)

Vad kan hända? Om vajern slackar lite så kan man väl kompensera med att höja ena änden?

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
D09
J JakobHjelmåker skrev:
Hej,
Just satt upp samma modell och letar efter bra dämpning. Hade du köpt dina på Biltema, kommer du ihåg vad de hette? Hittade inte vid en första anblick.
Mvh
Jakob
XXL har massa olika roliga klätter och linbanana under namnet Slakers

J JakobHjelmåker skrev:
Hej,
Just satt upp samma modell och letar efter bra dämpning. Hade du köpt dina på Biltema, kommer du ihåg vad de hette? Hittade inte vid en första anblick.
Mvh
Jakob
Det behövs inte så mycket dämpning. Sätt ett hårt stopp med ett wirelås och en bricka så långt från slutstation att repet inte kan nå trädet.

D09 D09 skrev:
Vad kan hända? Om vajern slackar lite så kan man väl kompensera med att höja ena änden?
Tja, jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Närmast till hands ligger väl att trädet svajar för mycket för att det ska kännas bra. Eller att trädet ger efter för mycket när man spänner vajern. Jag såg någonstans att trädtjockleken bör vara minst 35 cm.

Tveksamt hur bra det fungerar att höja vajern, känns som att linan bör vara hyfsat spänd för att det ska fungera bra tycker jag.

Någon som har använt träd med motsvarande grovlek (ca 25 cm) som fäste och kan säga något om hur mycket det svajar?

J
Hallå,
Lite om UH-intervallen på vajern! Min gick sönder nu efter fyra år. Ingen dramatik i mitt fall men kunde ju blivit pinsamt om grannbarnen fallit pladask i stället för jag Jag kommer byta oftare och känna längs med vajern efter utstickande strån.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
J
Ok, får väl erkänna att ett och annat missöde har hänt genom åren... på bilden ser ni ett barns hår som nu när ja blev påmind om det fastnade

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Noseone
  • Laddar…
Känna efter utstickande strån brukar vara riktigt obehagligt om man har några, var försiktig!
Vajern ser rostig ut, kan man olja in nästa exemplar och få ut mer än 4 år?
Ser ut att vara en del hår, hur gick det till?

• Gilla
daniellindholm och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Känna efter utstickande strån brukar vara riktigt obehagligt om man har några, var försiktig!
Vajern ser rostig ut, kan man olja in nästa exemplar och få ut mer än 4 år?
Ser ut att vara en del hår, hur gick det till?
Hej! Har hört att man kan låta vajern dränkas i disel, röra lite på den och repetera i ny disel. Beror kanske på vajer?

Jag har en följdfråga. Jag har fått tillgång till över 100 meter rostfri kranvajer. Tänkte bygga en linabana till ungarna men hur gör ni för att spänna upp den? Använder ni vajerlås för att sedan spänna med spännande tills den är i position för att sedan säkra upp den?

Nån som har byggt en egen vajerkälke och vill dela bilder på den?

Anno1854 Anno1854 skrev:
Hej! Har hört att man kan låta vajern dränkas i disel, röra lite på den och repetera i ny disel. Beror kanske på vajer?

Jag har en följdfråga. Jag har fått tillgång till över 100 meter rostfri kranvajer. Tänkte bygga en linabana till ungarna men hur gör ni för att spänna upp den? Använder ni vajerlås för att sedan spänna med spännande tills den är i position för att sedan säkra upp den?

Nån som har byggt en egen vajerkälke och vill dela bilder på den?
Hej!
jag har inte byggt linbana sedan jag var i 10-års åldern, och då av hamprep:cool:
Däremot har jag klantat mig när jag hanterat vajrar utan ordentliga handskar.
Men jag tycker att ditt föreslagna tillvägagångssätt lät bra!

Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej!
jag har inte byggt linbana sedan jag var i 10-års åldern, och då av hamprep:cool:
Däremot har jag klantat mig när jag hanterat vajrar utan ordentliga handskar.
Men jag tycker att ditt föreslagna tillvägagångssätt lät bra!
Tror jag testar så. Beror lite på hur jag ska dra linbanan men har en jämn sluttning på 40 meter jag tänkte utnyttja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.