Byggahus.se
Alfredo Alfredo skrev:
Nej snarare tvärtom. Om ert normala användande av det enligt hantverkaren färdiga badrummet orsakar skador har ni väl ett utomordentligt starkt bevis på att badrummet uppenbarligen inte var korrekt utfört!
Gillar att man får så många andra synvinklar än de man har själv i dimman just nu. Det är ju ett utomordentligt argument.

Vilken otäck historia. Har själv råkat ut för något liknande med en rörmokare som förvisso gjorde ett bra jobb men hade en förmåga att sköndebitera så det stod härliga till. Vi hade en väldigt bra relation under arbetets gång (under sommaren) och bjöd på kaffe, kakor, dricka etc. Efter att han skickat fakturan började det hela. Det var minst 30% fler timmar än vad han hade arbetat här för, och då är jag ändå snäll. Skickade ett fint brev till denne herre (då han är väldigt svår att nå på telefon) om att jag vänligt men bestämt inte kommer att betala denna faktura då jag anser att timmarna är helt åt skogen. Då ringde personen upp och spydde ur sig än det ena och än det andra, det var hot om våld, verbala kränkningar och så vidare. Första gången lade jag bara på då det var väldigt obehagligt, och andra gången han ringde några dagar senare gav jag han svar på tal och frågade vad han sysslar med (och spelade in samtalet). Då kom det ännu mer hot om att han skulle bryta sig in och slå sönder allt, att jag skulle "passa mig". Vederbörande var tydligen en fängelsekund fick jag reda på lite senare så då fick det bli en polisanmälan om olaga hot. Polisen som tog emot mig sa "ja honom känner vi väl till"... Givetvis blev anmälan nedlagd.
Historien slutade med att jag betalade det jag ansåg han skulle ha, och skickade ytterligare ett brev där jag förklarade min ståndpunkt och slutligen bad honom att dra åt
helv-te. Det verkade som om han nöjde sig med detta, för det var sista gången jag hörde något från honom. Har flera år efteråt hört många liknande historier och varnar nu alla jag hör prata om rördragningar etc om denne figur.

Denna typ av personer försöker skrämma oss vanliga medborgare till att göra som de vill, det verkar vara deras naturliga agerande när saker och ting inte går som de vill. Likt du var jag väldigt tillmötesgående och försökte hitta någon sorts kompromiss bara för att få slut på eländet, men istället kom det bara fler och fler verbala hot och kränkningar. Men man ska inte låta sig skrämmas, utan ta det hela via en jurist som vägleder er i det hela.

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
B bjaurgen skrev:
Jag har försökt förklara i inlägget ovan. Jag förstår om det upplevs som att jag är rörig, och tro mig, så känner jag mig i huvudet. Den här renoveringen har dragit ut på tiden med två månader, den har hindrat oss att åka på semester, vi bor i ett konstant kaos då jag även fick riva upp väggarna från vårt sovrum så de kunde fixa el och rör som dragits fel och då komma åt detta bakvägen.

Jag har förstått att jag måste betala fakturan och pratat med hantverkaren, han gick med på några dagar till.

Jag behöver nu fundera på hur stor del jag ska bestrida för att inte gå back helt om något nu behöver göras om, som det i min mening gör. När jag påtalade de fel som jag ansåg begåtts vid monteringen och då detta innebär att jag inte heller har Fibos garanti, så satte de i lite mer fog och sade så här "Det här är tätt, vi vet. Instruktionerna och anvisningar är för lekmän, vi behöver inte följa dem till punkt och pricka".

Det jag framförallt i tråden ville veta var om det är rimligt från hans sida, och det är det tydligen.

Sedan har jag fått följdfrågor som jag försökt besvara.

Hej,

Tänkte bara skriva ett snabbt svar som är väldigt enkelt.

Det enda jag ser är nödvändigt är att du skriver ett Mail där du informerar om att betalning kommer ske när besiktning har gjorts.

Annars har du rejäl uppförsbacke vid eventuella fel vilket gör att hantverkarens intresse är lågt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter som om han inte är färdig med jobbet. Du ska bara betala den biten som han redan har gjort och om du är nöjd med den biten. Betalar du nu allt är en senare reklamation väldigt svårt att genomdriva.
Är du inte nöjd eller tycker att han har fakturerat fel så ska du bestrida fakturan skriftligt.
Inkassohotet är ett tomt hot. Om inkassobrevet kommer kan du bestrida det också under visning av det första bestridande.

Troligen behöver han snabba pengar för sina underleverantörer och det är inget bra tecken. Betala kanske en rimlig delsumma nu med en gång så är han lite nöjd och du är säker.
Snabba pengar och snabba pengar... vi vet ju inte hur länge arbetet pågått och vi företagare har knappast obegränsad kredittid eller kreditmängd... ;)

M mlkjhr skrev:
Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Tycker du seriöst det är rimligt att anlita hantverkare om man ska behöva vänta in en lön för att kunna betala densamma.
Då måste jag säga att det känns som du är en sådan person som lever på "lånade pengar" och sådana kunder vill jag själv inte göra jobb åt.
Dessutom kan man ju undra varför hantverkaren ska agera bank åt dig/kunden ? :dizzy:

B bjaurgen skrev:
Faktum är att han är färdig med jobbet, men vi har olika åsikter om en del moment är korrekt utförda. Jag hade en plan på att ta dit en besiktningsman, men kom av mig då det blev så väldigt aggressivt.

Edit: Han är färdig med en del av arbetet.
Är han färdig med jobbet eller är han inte färdig med jobbet ? :thinking:

Nyfniken Nyfniken skrev:
En annan, i mitt tycke rimligare lösning, är att man inte köper saker man inte kan betala för. :cool:
Huvudet på spiken... som jag nämner ovan... varför ska hantverkaren agera bank åt folk som inte kan sköta sin ekonomi på ett ansvarsfullt sätt ? :thumbdown:

B bjaurgen skrev:
Vilket leder oss in på nästa bekymmer. Vi har avtalat fast pris och vi har fått en faktura på det.

Jag har begärt en specificerad, vilket han inte skickar. Svårt för mig att uppskatta hur mycket jag ska betala för det som är korrekt när jag inte vet vad det kostar.
Fast pris är fast pris och det innefattar ju många ggr en massa arbetsmoment vilket du inte har rätt och kräva att hantverkaren ska specificera. En offert och faktura på ett fastprisjobb specificerad endast med kostnader för t.ex "arbete" , "material" , "körningar" etc.

B bjaurgen skrev:
För att göra en lång historia kort:

Det rör sig om två badrum. Ett är klart, det andra är inte det.

Jag har reklamerat en del problem med det som är klart, och de har fixat detta till viss del, men en del saker har de inte löst på ett i mina ögon godkänt sätt då de inte följt tillverkarens anvisningar utan tagit till enklast möjliga medel. Mitt försäkringsbolag och även tillverkaren av materialet har sagt rakt ut att blir det en skada kommer de inte ersätta om anvisningarna inte följts.

Jag är dessutom skeptiskt till fallet mot golvbrunnen och jag har hittat otäta delar av tätskiktet som de fått fixa. Mitt bekymmer är att detta har varit kantat av så många problem att jag vill ha det besiktat. Att hitta en sådan i juli är inte helt lätt. Jag väntade mig faktiskt en slutfaktura och har som sagt inte haft anledning att leta efter en.

Jag vill ha det specificerat så att jag kan bestrida det som inte är korrekt.
Då har du väl fått antingen En eller Två offerter så du vet vad respektive badrum kostar.
Dock tycker jag ändå inte du ska betala det som är klart (men ändå inte) förrän det är ok och godkänt.

B bjaurgen skrev:
Han kan ta betalt 50% för materialet innan och 50% vid slutfört arbete. 10 eller 15 dagars betalningsvillkor. Han har dock sagt att han inte alltid för så, utan ibland även skickar en slutfaktura när jobbet är klart.
Antingen står det ju 10 eller 15 dagar i offerten... knappast både och. :thinking:
Har han inte tagit betalning INNAN så är det rimligt att allt debiteras när jobbet är klart.
MEN, det är ju inte klart förrän det är godkänt och ok.
I mina egna offerter står det "slutlikvid 10 dagar efter arbetets slutförande" så det kvittar om jag skickar fakturan 10 dagar efter jag slutfört arbetet eller lägger den hos kunden sista dagen.
Sen tycker jag framförallt att allt handlar om sunt förnuft och kommunikation också.
Den senaste fakturan fick jag betalt för 10min efter jag mailat den så det där med att skylla på man inte hinner betala samma dag är lite fjantig med dagens teknik men jag skulle aldrig kräva en kund på betalning så snabbt.

B bjaurgen skrev:
Så har jag förstått det. Material måste ju också stå med för garantier exempelvis, eller hur?

Det ska jag väl dessutom kunna kräva att få i själva fakturan/räkningen. Inte som ett mail vid sidan om?
Som sagt tidigare ovan... Du har ingen rätt att kräva någon prissatt specifikation på det som ingår i ett fastprisjobb.
Självklart bör du få en specifikation på t.ex inredningar och vilket kakel/klinker/fog etc. som använts ifall någonting behöver åtgärdas i framtiden och företaget inte finns kvar, men det borde du ju rimligen fått redan i offerten och således behöver det inte alls specificeras på fakturan.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är alltså en specifikation av vad fakturan avser du har rätt till. Inte en kostnadsnedbrytning där du kan se vad respektive moment kostat.
Huvudet på spiken... igen... som vanligt. ;)(y)
Denna specifikation borde ju dock finnas med på offerten. :D

B bjaurgen skrev:
Jag ber om ursäkt för min okunskap i dessa frågor då jag aldrig tidigare anlitat hantverkare.

För min del är det förvånande hur man kan skicka fakturan till fel adress och ändå bemöta kunden aggressivt. Speciellt när vi för någon vecka sedan, då han redan skickat fakturan, frågade hur han brukade göra med faktureringen och fick som svar att det är lite olika. Ibland blir det en klumpsumma vid slutfört arbete, ibland uppdelat. I det läget borde han ha sagt att han skickat en faktura, tycker jag. Tydligen borde jag ha frågat rätt ut om han skickat eller inte.

Det är inte avtalat att det ska besiktas innan, men jag antog att han skulle fakturera för alla jobb samtidigt, då han inte skickat någon delfaktura innan och han sade att han gör så ibland. Då tänkte jag helt enkelt ta dit en besiktningsman när båda badrummen var färdiga, men jag förstår givetvis att jag inte kan hålla inne en betalning i väntan på besiktningen som vi inte har med i avtalet. Såvida jag inte bestrider fakturan.

Jag vet inte hur mycket jag ska bestrida. Jag anser inte att väggarna är korrekt uppsatta (Fibo) då instruktionerna inte följts och jag hittat flera fel under projektets gång. Jag tror att det är bakfall på en del av golvet. Bredvid handfatet lutar det ner mot dörren istället för ner mot golvbrunnen, så det samlas vatten där. Men jag VET INTE vad som är normalt eller hur mycket jag ska hålla inne på grund av dessa misstankar. Jag vet vidare inte hur hård man ska vara när det gäller att de inte följt alla instruktioner.

Jag försöker inte jävlas, jag försöker, tro det eller ej, att göra rätt. Här trodde jag helt ärligt att det var fel av honom att kräva betalning så snabbt trots att han gjort fel, jag ville ha den specificerad så jag kan göra ett försök att uppskatta hur mycket jag ska hålla inne.

Om väggarna behöver göras om, då behöver de rivas igen, ska jag då hålla inne betalningen för rivningen av det tidigare badrummet? Ska jag hålla inne betalning för vvs då det måste monteras ned och upp igen om väggarna måste rivas och göras om? Sådana frågor är jag osäker på.
Fullt förståeligt att du då är osäker på hur du ska hantera situationen.
Tyvärr är det svårt att rek. dig att göra si eller så också då jag själv aldrig utfört ett arbete till någon och misslyckats så katastrofalt.
Jag kan bara försöka se det med egna ögon som privatperson och då hade jag inte betalt en krona förrän jag fått det godkänt eftersom det mer och mer låter som om allting måste göras om för att det ska vara godkänt och fackmässigt utfört.
Vi hantverkare har väldigt svårt att kräva in betalning för ett arbete som för det första inte är slutfört och för det andra inte ens är utfört på ett fackmässigt sätt.
Möjligt jag får andra hantverkare på mig nu men då tar jag det... ;)
Utför man ett så dåligt jobb redan från start med ett uselt offertförfarande så ska man få problem och försvinna från marknaden. :mad:

B bjaurgen skrev:
Det är så enkelt och det håller som argument?

Har jag rätt i att bakfall inte får finnas i någon del av rummet?

Och för att besvara din fråga om varför jag skjuter det framför mig: För att jag känner mig väldigt osäker på vad jag kan, får och bör göra.. samtidigt som jag är väldigt trött på hela situationen som tar all min tid i anspråk.
Helt korrekt, men sen är ju inte allt svart eller vitt heller... ;)
Vid toalettstolen heter det att det ska vara plant och det kan ju lätt hända att det då kanske kan bli ytterst lite "lutning från brunnsplaceringen" men är det långt från duschen där det spolas vatten så är det ju inget som resulterar i att man river upp ett helt badrum och gör om det eftersom det aldrig kommer att ha någon betydelse eller medföra några problem.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag driver absolut inte med dig! Väldigt ledsen om du uppfattade det så.

Precis som Protte skriver asgarvar jag åt det idiotiska i att fackmän skulle få göra avsteg från anvisningar som lekmän inte får göra. Det kan finnas skäl att göra avsteg i vissa situationer men dessa skäl är då rimligen lika relevanta vare sig utföraren är en lekman eller en fackman.
Jag förstår dig tilll fullo och tycker som hantverkare också att det låter väldigt märkligt.
Jag har dock varit med om det ett antal ggr genom årens lopp.
Bl.a gällde det de våtrumsskivor av den lätta typen som skulle skruvas med skruv och bricka där det meddelades oss att vi inte behövde använda brickorna mer än i skivornas skarvar (alltså inte mitt på skivorna).
Detta med hänvisning till att hantverkare lättare/säkrare kan skruva gipsskruven utan att den gå genom ytlagret av bruk och då håller det lika bra men risken är att lekmän skruvar för djupt och då håller det inte.
En annan sak var med ett 2komp lim till ett av de kändare märkena för några år sedan där vi hantverkare fick lov att späda ut limmet med en deciliter vatten för att det skulle bli lätthanterligare.

JA, jag tycker också det är sjukt egentligen men ville bara poängtera att det faktiskt finns en del tillfälle när just detta dyker upp.

B bjaurgen skrev:
Arbetet skulle ha varit klart i mitten på maj egentligen och då hade jag redan talat med en besiktningsman. Det fick jag avstyra då. Jag har ju dock redan påtalat problemen för dem, men de ser inga bekymmer med att det är felaktigt gjort. Hur ska man kunna planera in detta när man aldrig vet när de behagar vara färdiga. Alla förseningar har berott på misstag från deras sida. Inget har varit på grund av att vi förhindrat dem. Tvärtom har vi försökt vara väldigt samarbetsvilliga.
Har du detta avtalat med slutdatum i offerten som sig bör, så är det bara och hänvisa till detta och att de själv orsakat att du inte kan få dit en besiktningsman nu vilket gör att de får vänta på din betalning tills det är besiktigat och godkänt.
Dessutom om båda badrummen ligger på samma offert så är det ETT arbete och då kan du invänta så du får besiktigat båda badrummen samtidigt.
Det man kan sträcka sig till är att betala vad som anses rimligt för inredningen som oavsett ifall badrummen måste göras om, går att återanvända.

U Uffe A skrev:
Jag reagerade på att TS tyckte att det kunde vara 30 dagars kredit så att det kunde komma en löning emellan.
Och ja jag har läst tråden, har du? ;)
Det var ju inte TS som skrev detta hittepå utan mlkjhr i inlägg #10. ;)

När man läser sådana här trådar blir jag så lycklig att jag har kunskapen att sköta löpande renoveringar i mitt hus själv. :D:love:

Hoppas allt löser sig på bästa sätt för er TS. (y)

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är han färdig med jobbet eller är han inte färdig med jobbet ? :thinking:
Det rör sig om olika offerter, alltså inte ett jobb. Jag har uttryckt mig felaktigt. Badrummet uppe klart, badrummet nere ej klart. Vi har även en tredje offert på att göra om golvet och byte av golvbrunn i tvättstugan. Där har man lyckats gjuta golvbrunnen felaktigt så den är inte i våg, och väl utanför marginalerna.

Fast pris är fast pris och det innefattar ju många ggr en massa arbetsmoment vilket du inte har rätt och kräva att hantverkaren ska specificera. En offert och faktura på ett fastprisjobb specificerad endast med kostnader för t.ex "arbete" , "material" , "körningar" etc.
Som sagt tidigare ovan... Du har ingen rätt att kräva någon prissatt specifikation på det som ingår i ett fastprisjobb.
Självklart bör du få en specifikation på t.ex inredningar och vilket kakel/klinker/fog etc. som använts ifall någonting behöver åtgärdas i framtiden och företaget inte finns kvar, men det borde du ju rimligen fått redan i offerten och således behöver det inte alls specificeras på fakturan.
Jag förstår nu detta, men vill likväl ha en specificerad faktura där det inte bara står "badrum uppe" utan precis som du säger, lite mer information om vad som faktiskt gjort och vilket material som använts, det behöver inte framgå vad varje moment eller material kostar. Egentligen spelar det ingen roll om det fanns med i offerten (det gjorde det inte) jag har ändå rätt att få ut en faktura/räkning där det framgår vad som ingår i priset (arbete, materialval, möblemang). Svårt att få ut något på garanti när det enda kvittot jag har är en faktura där det står "badrum uppe".

Då har du väl fått antingen En eller Två offerter så du vet vad respektive badrum kostar.
Dock tycker jag ändå inte du ska betala det som är klart (men ändå inte) förrän det är ok och godkänt.
Det är olika offerter, och precis som du så tycker både konsumentvägledaren i min kommun och den jurist jag rådfrågat att jag inte ska betala något förrän allt är godkänt och fackmannamässigt gjort.

Antingen står det ju 10 eller 15 dagar i offerten... knappast både och. :thinking:
Har han inte tagit betalning INNAN så är det rimligt att allt debiteras när jobbet är klart.
MEN, det är ju inte klart förrän det är godkänt och ok.
I mina egna offerter står det "slutlikvid 10 dagar efter arbetets slutförande" så det kvittar om jag skickar fakturan 10 dagar efter jag slutfört arbetet eller lägger den hos kunden sista dagen.
Sen tycker jag framförallt att allt handlar om sunt förnuft och kommunikation också.
Den senaste fakturan fick jag betalt för 10min efter jag mailat den så det där med att skylla på man inte hinner betala samma dag är lite fjantig med dagens teknik men jag skulle aldrig kräva en kund på betalning så snabbt.
Jag förstår ditt resonemang och hade allt varit frid och fröjd hade jag betalat samma dag, nu var det så att jag inväntat fakturan för att kunna bestrida den och jag har påtalat problemen som finns tidigare för hantverkaren. Jag blev helt enkelt väldigt stressad av det bemötande jag fick när jag ifrågasatte det han krävde och jag samtidigt visste med mig att jag skulle behöva bestrida och ta en troligen lång konflikt då han inte varit intresserad av att göra några stora ingrepp när arbetet inte varit fackmannamässigt gjort. I mitt uppvarvade tillstånd då jag sökte hjälp här uttryckte jag mig klumpigt och utelämnade relevant information utan att tänka på det. Nu har jag lugnat ner mig... lite.
Det står 15 dagar i offerten. Konsumentvägledaren ansåg att jag skulle hålla inne allt och juristen höll med. Dessutom var det enligt dem inte mitt ansvar att fakturan kommit fel, då jag frågade efter fakturor någon vecka innan, och han sade inget om att han skickat en.

ullt förståeligt att du då är osäker på hur du ska hantera situationen.
Tyvärr är det svårt att rek. dig att göra si eller så också då jag själv aldrig utfört ett arbete till någon och misslyckats så katastrofalt.
Jag kan bara försöka se det med egna ögon som privatperson och då hade jag inte betalt en krona förrän jag fått det godkänt eftersom det mer och mer låter som om allting måste göras om för att det ska vara godkänt och fackmässigt utfört.
Vi hantverkare har väldigt svårt att kräva in betalning för ett arbete som för det första inte är slutfört och för det andra inte ens är utfört på ett fackmässigt sätt.
Möjligt jag får andra hantverkare på mig nu men då tar jag det... ;)
Utför man ett så dåligt jobb redan från start med ett uselt offertförfarande så ska man få problem och försvinna från marknaden. :mad:
Jag har haft fler hantverkare hemma hos mig nu som tittat och ska lämna offert på vad de kommer ta för att göra om allt. De håller med om att allt är bedrövligt utfört och tycker inte heller jag ska betala en krona utan ta dit en besiktningsman.

Helt korrekt, men sen är ju inte allt svart eller vitt heller... ;)
Vid toalettstolen heter det att det ska vara plant och det kan ju lätt hända att det då kanske kan bli ytterst lite "lutning från brunnsplaceringen" men är det långt från duschen där det spolas vatten så är det ju inget som resulterar i att man river upp ett helt badrum och gör om det eftersom det aldrig kommer att ha någon betydelse eller medföra några problem.
Det är dåligt fall, bakfall och plant lite överallt. Toaletten är ett exempel där kulan alltid hamnar, mellan toaletten och handfatet närmare bestämt. Det är dock inte ens en meter till golvbrunnen, så jag anser nog att det är nära.

Jag förstår dig tilll fullo och tycker som hantverkare också att det låter väldigt märkligt.
Jag har dock varit med om det ett antal ggr genom årens lopp.
Bl.a gällde det de våtrumsskivor av den lätta typen som skulle skruvas med skruv och bricka där det meddelades oss att vi inte behövde använda brickorna mer än i skivornas skarvar (alltså inte mitt på skivorna).
Detta med hänvisning till att hantverkare lättare/säkrare kan skruva gipsskruven utan att den gå genom ytlagret av bruk och då håller det lika bra men risken är att lekmän skruvar för djupt och då håller det inte.
En annan sak var med ett 2komp lim till ett av de kändare märkena för några år sedan där vi hantverkare fick lov att späda ut limmet med en deciliter vatten för att det skulle bli lätthanterligare.

JA, jag tycker också det är sjukt egentligen men ville bara poängtera att det faktiskt finns en del tillfälle när just detta dyker upp.
Fast då har ju ni (verkar det som) fått instruktioner av tillverkaren att det är OK att göra så. Jag har pratat med Fibo Trespo och de accepterar inte de avvikelser som den här entrepenören har gjort. De krävde att anvisningarna följs till punkt och pricka. Sedan förstår jag att det finns tillfällen då man måste titta på alternativa lösningar på grund av byggnadstekniska förutsättningar, men här är det frågan om rent slarv/okunskap.
Den här entrepenören lovade att fixa ett intyg från tillverkaren som gav 15 års materialgaranti trots att de inte följt monteringsanvisningarna. Det berättade sverigechefen på Fibo Trespo för mig att det skulle han aldrig få av dem.

Har du detta avtalat med slutdatum i offerten som sig bör, så är det bara och hänvisa till detta och att de själv orsakat att du inte kan få dit en besiktningsman nu vilket gör att de får vänta på din betalning tills det är besiktigat och godkänt.
Dessutom om båda badrummen ligger på samma offert så är det ETT arbete och då kan du invänta så du får besiktigat båda badrummen samtidigt.
Det man kan sträcka sig till är att betala vad som anses rimligt för inredningen som oavsett ifall badrummen måste göras om, går att återanvända.
Det står tyvärr bara byggstart första veckan i maj, men de har sagt att de kommer vara klara i slutet på maj. Jag stör mig egentligen inte på att det tagit tid, så länge resultatet blivit bra. Men i nuvarande situation så är inget bra alls. Inte ett enda rum är godkänt.

- Det är bakfall i båda badrummen
- Fibo Trespo väggskivor är inte monterade enligt monteringsanvisningar (Bekräftat av Fibo själva och enligt typgodkännandet ska monteringsanvisningarna följas för att väggarna ska räknas som vattentätt skikt i våtrum). Det saknas fogmassa, skruvar saknas längst ner som ska gå genom både skiva och sockellist, spont är inte bortkapad innan montering. Det finns mer också..
- Kosmetiskt så är det förkastligt. Fogmassa som är kladdad lite här och var, det är inte rakt monterat, Fiboskivorna står i ojämn höjd längs med sockellisten, en del skivor buktar innåt. En del metallister är skadade.
- En Fiboskiva var skadad innan montering, den monterades ändå trots att jag påpekade det.
- Uppviket av mattan på vägg är bitvis lägre än de 150 mm som krävs av Fibo
- Golvbrunnen i tvättstugan är inte monterad i våg, jag misstänker att även golvbrunnen i badrummet nere inte är inom toleranserna.

Jag har reklamerat allt skriftligen, jag har inte fått något svar sedan jag bestred första fakturan och de drog från arbetsplatsen. Nu måste jag även bestrida den andra fakturan för badrummet nere. På tvättstugan har jag inte fått någon. Jag har efterfrågat alla redan skickade och kommande fakturor. Jag har även erbjudit att göra upp i godo, vilket i min mening innebär att vi avslutar samarbetet och jag betalar för det som går att återanvända. Det är inredning och en del VVS jobb. Om vi avslutar på detta vis skriver vi ett avtal och förklarar att i framtiden har ingen av oss rätt att kräva något av den andre.

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
B bjaurgen skrev:
Det rör sig om olika offerter, alltså inte ett jobb. Jag har uttryckt mig felaktigt. Badrummet uppe klart, badrummet nere ej klart. Vi har även en tredje offert på att göra om golvet och byte av golvbrunn i tvättstugan. Där har man lyckats gjuta golvbrunnen felaktigt så den är inte i våg, och väl utanför marginalerna.

Jag upptäckte också att du rättat dina uttalande längre fram i tråden men då jag svarade på en massa olika saker orkade jag inte backa och radera/ändra. ;)

Jag förstår nu detta, men vill likväl ha en specificerad faktura där det inte bara står "badrum uppe" utan precis som du säger, lite mer information om vad som faktiskt gjort och vilket material som använts, det behöver inte framgå vad varje moment eller material kostar. Egentligen spelar det ingen roll om det fanns med i offerten (det gjorde det inte) jag har ändå rätt att få ut en faktura/räkning där det framgår vad som ingår i priset (arbete, materialval, möblemang). Svårt att få ut något på garanti när det enda kvittot jag har är en faktura där det står "badrum uppe".

Du har fortfarande ingen rätt att kräva detta på fakturan utan allt material kan stå under en post som heter "Material" och är angivet med en summa men du ska däremot självklart få informationen om vad för material/inredning du fått levererat vilket jag som nämnt menar på ska nämnas i offerten eller lämnas till dig på annat sätt.
Dina garantier kan du ju bara kräva av hantverkaren och du har således ingen nytta av någon annan information då du inte kan gå och kräva något på ställena där hantverkaren handlat.
Däremot är det bra med information som t.ex vad mattan heter eller vilket ev. kakel/fog som använts ifall hantverkaren skulle gå upp i rök och man behöver reparera eller komplettera framledes.

Det är olika offerter, och precis som du så tycker både konsumentvägledaren i min kommun och den jurist jag rådfrågat att jag inte ska betala något förrän allt är godkänt och fackmannamässigt gjort.

Som sagt bara att bestrida fakturan och meddela hantverkaren detta.

Jag förstår ditt resonemang och hade allt varit frid och fröjd hade jag betalat samma dag, nu var det så att jag inväntat fakturan för att kunna bestrida den och jag har påtalat problemen som finns tidigare för hantverkaren. Jag blev helt enkelt väldigt stressad av det bemötande jag fick när jag ifrågasatte det han krävde och jag samtidigt visste med mig att jag skulle behöva bestrida och ta en troligen lång konflikt då han inte varit intresserad av att göra några stora ingrepp när arbetet inte varit fackmannamässigt gjort. I mitt uppvarvade tillstånd då jag sökte hjälp här uttryckte jag mig klumpigt och utelämnade relevant information utan att tänka på det. Nu har jag lugnat ner mig... lite.
Det står 15 dagar i offerten. Konsumentvägledaren ansåg att jag skulle hålla inne allt och juristen höll med. Dessutom var det enligt dem inte mitt ansvar att fakturan kommit fel, då jag frågade efter fakturor någon vecka innan, och han sade inget om att han skickat en.

Jag har haft fler hantverkare hemma hos mig nu som tittat och ska lämna offert på vad de kommer ta för att göra om allt. De håller med om att allt är bedrövligt utfört och tycker inte heller jag ska betala en krona utan ta dit en besiktningsman.

Du har hamnat i en knivig situation för det är inte lätt att hitta en seriös hantverkare som tar över ett pågående projekt.
Rätta till efter klåpare är det sista vi vill göra för det är oftast mer jobb än att göra det rätt från början.

Det är dåligt fall, bakfall och plant lite överallt. Toaletten är ett exempel där kulan alltid hamnar, mellan toaletten och handfatet närmare bestämt. Det är dock inte ens en meter till golvbrunnen, så jag anser nog att det är nära.

Beklagligt de utför så usla arbeten och fattar inte hur man kan misslyckas så groteskt.

Fast då har ju ni (verkar det som) fått instruktioner av tillverkaren att det är OK att göra så. Jag har pratat med Fibo Trespo och de accepterar inte de avvikelser som den här entrepenören har gjort. De krävde att anvisningarna följs till punkt och pricka. Sedan förstår jag att det finns tillfällen då man måste titta på alternativa lösningar på grund av byggnadstekniska förutsättningar, men här är det frågan om rent slarv/okunskap.
Den här entrepenören lovade att fixa ett intyg från tillverkaren som gav 15 års materialgaranti trots att de inte följt monteringsanvisningarna. Det berättade sverigechefen på Fibo Trespo för mig att det skulle han aldrig få av dem.

De ggr jag hörde de här olika sakerna med att "vi fick lov" att göra avsteg från monteringsanvisningarna krävde jag att få det skriftligt men fick aldrig det och gjorde heller aldrig de där avstegen för jag vill ha torrt under fötterna.

Det lovar han ju bara för att invagga er i en falsk trygghet så ni ska betala och sen kommer ni aldrig se röken av det heller.

Det står tyvärr bara byggstart första veckan i maj, men de har sagt att de kommer vara klara i slutet på maj. Jag stör mig egentligen inte på att det tagit tid, så länge resultatet blivit bra. Men i nuvarande situation så är inget bra alls. Inte ett enda rum är godkänt.

- Det är bakfall i båda badrummen
- Fibo Trespo väggskivor är inte monterade enligt monteringsanvisningar (Bekräftat av Fibo själva och enligt typgodkännandet ska monteringsanvisningarna följas för att väggarna ska räknas som vattentätt skikt i våtrum). Det saknas fogmassa, skruvar saknas längst ner som ska gå genom både skiva och sockellist, spont är inte bortkapad innan montering. Det finns mer också..
- Kosmetiskt så är det förkastligt. Fogmassa som är kladdad lite här och var, det är inte rakt monterat, Fiboskivorna står i ojämn höjd längs med sockellisten, en del skivor buktar innåt. En del metallister är skadade.
- En Fiboskiva var skadad innan montering, den monterades ändå trots att jag påpekade det.
- Uppviket av mattan på vägg är bitvis lägre än de 150 mm som krävs av Fibo
- Golvbrunnen i tvättstugan är inte monterad i våg, jag misstänker att även golvbrunnen i badrummet nere inte är inom toleranserna.

Jag har reklamerat allt skriftligen, jag har inte fått något svar sedan jag bestred första fakturan och de drog från arbetsplatsen. Nu måste jag även bestrida den andra fakturan för badrummet nere. På tvättstugan har jag inte fått någon. Jag har efterfrågat alla redan skickade och kommande fakturor. Jag har även erbjudit att göra upp i godo, vilket i min mening innebär att vi avslutar samarbetet och jag betalar för det som går att återanvända. Det är inredning och en del VVS jobb. Om vi avslutar på detta vis skriver vi ett avtal och förklarar att i framtiden har ingen av oss rätt att kräva något av den andre.

Vet inte vad jag ska säga mer än att jag hoppas det löser sig bra till slut för detta känns inte kul alls.

OBS: Flikat in svar i röd skrift i citatet ovan !!

Jag är faktiskt ganska nyfiken på detta med Fibo Trespo och vad de kräver av hantverkarna som ska montera detta i ett våtrum.

Vi som arbetar med kakel/klinker måste ju gå en kurs hos tillverkaren av tätskiktssystemet vi monterar hos kunden.
Först ska vi gå 2st våtrumsutbildningar som ska uppdateras vart 5e år och sen då även en steg3 hos tillverkaren för att få godkänt att arbeta med deras produkter.

Borde fan vara liknande krav på deras s.k tätskiktssystem.

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
När det gäller fakturan så har du kanske rätt, men jag tolkar det lite annorlunda i Konsumentjänstlagen:

"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats."

I min mening ska detta framgå av fakturan/räkningen och inte på något annat sätt (Han skickade ett mail där han listat upp en del av materialet). Även konsumentvägledaren var inne på mitt spår här. Det du säger om materialet för golv och vägg är precis sådant som jag efterfrågar.
Det ska alltså tydligt gå att bedöma arbetets art och omfattning, det behöver däremot INTE stå med var varje delmoment eller material kostat.

Jag är faktiskt ganska nyfiken på detta med Fibo Trespo och vad de kräver av hantverkarna som ska montera detta i ett våtrum.

Vi som arbetar med kakel/klinker måste ju gå en kurs hos tillverkaren av tätskiktssystemet vi monterar hos kunden.
Först ska vi gå 2st våtrumsutbildningar som ska uppdateras vart 5e år och sen då även en steg3 hos tillverkaren för att få godkänt att arbeta med deras produkter.

Borde fan vara liknande krav på deras s.k tätskiktssystem.
De kräver nog inget sådant alls, då instruktionerna är så enkla och tydliga att en normalhändig utan problem ska kunna göra detta. Jag själv hävdar att jag absolut hade kunnat utföra detta arbete så att resultatet blev godkänt och då hade jag följt allt slaviskt, för att vara säker på att det blir så rätt det kan bli och man inte i framtiden har några bekymmer med Fibo eller försäkringsbolag.
Produkten är som jag skrev typgodkänd och kravet är att man följer monteringsanvisningarna. Det är inte svårt, men det kräver att underlaget är plant.

B bjaurgen skrev:
När det gäller fakturan så har du kanske rätt, men jag tolkar det lite annorlunda i Konsumentjänstlagen:

"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats."

I min mening ska detta framgå av fakturan/räkningen och inte på något annat sätt (Han skickade ett mail där han listat upp en del av materialet). Även konsumentvägledaren var inne på mitt spår här. Det du säger om materialet för golv och vägg är precis sådant som jag efterfrågar.
Det ska alltså tydligt gå att bedöma arbetets art och omfattning, det behöver däremot INTE stå med var varje delmoment eller material kostat.

De kräver nog inget sådant alls, då instruktionerna är så enkla och tydliga att en normalhändig utan problem ska kunna göra detta. Jag själv hävdar att jag absolut hade kunnat utföra detta arbete så att resultatet blev godkänt och då hade jag följt allt slaviskt, för att vara säker på att det blir så rätt det kan bli och man inte i framtiden har några bekymmer med Fibo eller försäkringsbolag.
Produkten är som jag skrev typgodkänd och kravet är att man följer monteringsanvisningarna. Det är inte svårt, men det kräver att underlaget är plant.
Man kan ju formulera sig olika och tolka saker olika så klart.
Själv hänvisar jag på fakturan till offertnr. XX daterad XXXXXX där allting framgår specificerat men utan separerade priser.
Om de meddelar dig via offerten eller i ett mail vad som ingår anser jag vara samma sak än om det borde vara med i offerten från första början så man vet vad som avtalats.

Man kan ju faktiskt och får även som lekman montera fuktskydd för kakel/klinker om man följer de enkla anvisningarna.
Därför tycker jag det är märkligt att de inte ställer liknande krav på hantverkare som jobbar med deras material för våtrum.

Tycker du seriöst det är rimligt att anlita hantverkare om man ska behöva vänta in en lön för att kunna betala densamma.
Då måste jag säga att det känns som du är en sådan person som lever på "lånade pengar" och sådana kunder vill jag själv inte göra jobb åt.
Dessutom kan man ju undra varför hantverkaren ska agera bank åt dig/kunden ? :dizzy:
Nej, det var inte det jag skrev! Jag skrev att jag tycker det ska vara lagstadgat med 30 dagar, och det är nåt helt annat!
Har an som företagare problem med detta så kanske man ska revidera sitt yrkesval. Dessutom misstänker jag att du som företagare inte skulle vara tvungen att betala dina leverantörer på leveransdagen!
Vad gäller detta specifika fallet så vidhåller jag att det är orimligt att företagaren kräver betalning samma dag som fakturan anlänt till kunden, särskilt eftersom det stod i offerten att det fanns en förfallotid och det dessutom är företagarens som orsakat att fakturan varit på villovägar!

Personligen så betalar jag alla fakturor senast på förfallodagen oavsett när den infaller.

M mlkjhr skrev:
Nej, det var inte det jag skrev! Jag skrev att jag tycker det ska vara lagstadgat med 30 dagar, och det är nåt helt annat!
Har an som företagare problem med detta så kanske man ska revidera sitt yrkesval. Dessutom misstänker jag att du som företagare inte skulle vara tvungen att betala dina leverantörer på leveransdagen!
Vad gäller detta specifika fallet så vidhåller jag att det är orimligt att företagaren kräver betalning samma dag som fakturan anlänt till kunden, särskilt eftersom det stod i offerten att det fanns en förfallotid och det dessutom är företagarens som orsakat att fakturan varit på villovägar!

Personligen så betalar jag alla fakturor senast på förfallodagen oavsett när den infaller.
Jo det var just det du skrev som du ser i ditt inlägg nedan !!

M mlkjhr skrev:
Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Det är nog snarare du som har problem med att se hur det fungerar att vara företagare !!
Som företagare har vi oftast 30 dagars kredit hos våra leverantörer FRÅN leveransdagen av materialen !!

Detta innebär t.ex på ett badrumsprojekt som har en projekttid på t.ex 4v att vi får fakturan när första veckan gått eftersom första veckan går åt att riva och bygga upp allting i badrummet.
När vi får ut materialet och fakturan från leverantören har vi alltså fortfarande 3v kvar att arbeta med kundens projekt.
När projektet är slutfört kan vi fakturera kunden och då återstår det bara en vecka av förfallotiden så än om vi lämnar kunden 10 dagars kredit så får vi agera bank åt kunden några dagar vilket du alltså anser att vi ska göra i ytterligare 3 veckor.

Nä du... du får nog lära dig lite mer om hur verkligheten fungerar. ;)

Beställer man en tjänst eller handlar en vara och behöver 2 månaders kredittid (Projekt 4v och sen dessutom 30 dagars kredit på fakturan) så borde man nog rannsaka sig själv och sin hantering av ekonomi och fundera på om man överhuvudtaget skulle köpa en tjänst eller vara. :dizzy:;)

* Jag har ingenstans sagt att det är ok att TS ska betala samma dag de fick fakturan.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har raderat en OT-diskussion om priser. Håll er till ämnet och svara på TS fråga. /moderator

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vågar man fråga hur det har gått, @bjaurgen ?

B bearmaniac skrev:
Vågar man fråga hur det har gått, @bjaurgen ?
Absolut!

Tyvärr är inget direkt löst än, men det som hänt är följande:

- Jag har fortfarande inte betalat något
- Vi har haft en besiktningsman här som konstaterat följande: Väggar behöver rivas och göras om, ända ner till reglarna. Det finns bakfall och ojämnheter på alla golv. Golvbrunnarna i ett badrum och i tvättstugan är inte monterade i våg, så de måste bilas upp och göras om. Överlag beskrevs det som att "Entrepenaden i sin helhet bedöms inte som fackmannamässig".

Ska tilläggas att första datumet för besiktning fick ombokas eftersom entrepenören inte kunde då, men han behagade inte dyka upp själv eller skicka en representant på det nya datumet heller.

Det här protokollet fick vi idag, jag har ännu inte hört något från entrepenören. Det har dock mina föräldrar som har snarlika problem med ett badrum och också fått det besiktat. Dit skickade chefen en underhuggare som började hota om att polisanmäla mina föräldrar för förtal, för att de påtalat för andra att firman gjort ett dåligt jobb hos dem. Hänvisningen verkar vara att chefen har sitt namn med i företagsnamnet... mycket konstigt ska man vara med om. Undrar hur denne kommer reagera på en negativ recension i sociala medier eller på nätet?

Så nu står vi inför följande dilemma: Vad gör man nu?

De har rätt att åtgärda felen, vilket egentligen betyder "Gör om och gör rätt". Jag tror dock inte att de vill det och jag är inte heller så sugen på att ha dessa hemma hos mig mer. I så fall måste jag ta ledigt och övervaka detta. Egentligen skulle jag bara vilja att de försvann ur mitt liv för gott. Frågan är då, vad i hela friden ska man betala för? Om de får gå härifrån ansvarsfria inför framtida problem som skulle uppstå, känns det som att det måste också vara värt en hel del för dem?

Sjukt!

Min rekommendation är att inte betala ett öre än. Skicka Mail till firman och säg att du vill att dom åtgärdar felen, påbörjas inom t.ex. 2 veckor. Därefter har dom 2 veckor på sig att bli klar.

Om du inte hör ifrån dem inom 2 veckor förlorar dem rätten till att göra om och rätt, därefter tar du in en firma som får räkna på vad dom skulle ta betalt.

När allt är klart och om den nya firman är billigare kan du betala mellanskillnaden till den gamla firman. Blir det en förlustaffär för dig att blanda in ny firma får du fundera över om det är värt att kräva gamla firman på mellanskillnaden eller om det får bero.

Ta hjälp av sakkunnig för att till formuleringar och villkor på kraven i tid etc.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
lärjungen
B bjaurgen skrev:
De har rätt att åtgärda felen, vilket egentligen betyder "Gör om och gör rätt". Jag tror dock inte att de vill det och jag är inte heller så sugen på att ha dessa hemma hos mig mer. I så fall måste jag ta ledigt och övervaka detta. Egentligen skulle jag bara vilja att de försvann ur mitt liv för gott.
Finns en rekordlång tråd här på forumet där Pensionärspoolen gjorde ett dåligt takbytet, men inte fick tillåtelse av kunden att göra om och rätt när felen uppdagades. Det stod kunden riktigt dyrt i slutändan. Så det verkar som en mycket dålig idé att inte låta firman åtminstone försöka åtgärda felen. Sen om det blir dåligt igen har man som kund ett betydligt bättre läge (eller ännu bättre om det faktiskt blir rätt gjort).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.