Byggahus.se
Hej! Fick ett ryck och ska dra 2 nya avloppsrör för diskho och tvättmaskin i vprt gamla pannrum. Sågade upp idag och tog bort den gamla gjutjärnsbrunnen. Planen är att lägga i 75 eller 50mm rör för ingjutning samt en låg golvbrunn som backupp ifall det blir läckage på vp eller inkommande vatten.

Min fundering nu är vilken typ av betong är aå pass snabbtorkande att golvet går att måla snart och hur mkt betong behöver det vara ovan rör?

Snabbtorkande betong finns.
Ingen koll på någon standard för tjocklek över rör men 5 mm borde vara mer än tillräckligt för gångtrafik.

S
N Nyhamn1 skrev:
Hej! Fick ett ryck och ska dra 2 nya avloppsrör för diskho och tvättmaskin i vprt gamla pannrum. Sågade upp idag och tog bort den gamla gjutjärnsbrunnen. Planen är att lägga i 75 eller 50mm rör för ingjutning samt en låg golvbrunn som backupp ifall det blir läckage på vp eller inkommande vatten.

Min fundering nu är vilken typ av betong är aå pass snabbtorkande att golvet går att måla snart och hur mkt betong behöver det vara ovan rör?
Tips: Vid ingjutning har jag lärt mig att man sällan lägger mindre dimension än 75.

Tack för era svar! Det blir 75mm, förutom den lågbyggande golvbrunnen som har 50mm

Har kollar på EPS Betong då den torkar och härdar snabbt samt att jag lägger detta 1 cm från befintlig golvnivå. Därefter lägger jag avjämningsmassa. Problemet som uppstår är att jag bara har 3 cm ovan rör på grundaste stället. Tror ni det håller med 2 cm och 1 cm spackel ovanpå ett rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.