Byggahus.se
Hej alla hjälpsamma och duktiga byggare!

Jag skall sätta igång och inreda en del av övervåningen som idag endast är kallvind och vill försäkra mig om att jag gör rätt.

Utrymmet består av två delar där ena delen är ovan ett kök med ryggåstak, dubbla ventilationsgaller på vardera gavel och lös sprutisolering. Andra delen är halvklart med isolerat golv.

Det jag tänkt göra är att bygga en vägg som täcker ryggåstaket och låta den förbli kall. Den närmast delen enl foto skall jag isolera. Jag har läst på om att det är viktigt med luftspalt och helt tät ångspärrsplast fån den varma sidan. Inga konstigheter så långt men nu kommer det till ventilation av utrymmet, det blir en dörr in från varma sidan men helt tätt där inne. Räcker det med en kinahatt för att bara släppa ut fuktigheten eller krävs det en takhuv? Det finns inga gavlar så frånluften måste ut genom taket. Behöver jag tilluft? Liten ventil i dörren?
Rummet skall bli en walk in closet så behöver jag äns ventilation? Det finns en högre del i huset med kallvind innan dörren.

Skall det var lufttätt isolerat i golvet med plast som trivselhus påbörjat?

Ventilation - självdrag.
Taket är pannor-läkt-board om det har någon betydelse.

Många frågor såär tacksam om någon kan hjälpa mig och påpeka om det skulle vara något annat viktigt jag missat.

MVH Oskar
vind-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vind-2.jpg
Skapa konto
vind-3.jpg
Skapa konto
hus-1.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.