2 594 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Godkänd dubbelisolering
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Jag måste fuska lite vid en BRF-renovering. Det kommer ut tre FK-trådar från ett rör men det fattas några centimeter till en framtida ROTdosa. För att överbrygga denna distans har jag tänkt mig att använda yttermanteln av en tjock kabel som en andra isolering. Skulle ni anse detta som hempul och vad skulle man kunna göra bättre?
Det finns kanske en dm över i andra ändan av kabeln, räta till där och sedan prova att dra till dig det som fattas.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Det befintliga röret är inmurat och sticker inte ut ur murbruket/betongen utan bara trådarna. De mynnar i ett hål i betongen där jag tänkte fälla in en ROTdosa. Så jag kan inte skarva på röret. Distansen där trådarna häger "fritt" mellan rörutloppet och dosan är bara någon centimeter omgiven av betong och en täckande gipsskiva. Jag tar en bit mantel från en 5g1.5.
Aahhh... jag kan inte låta bli....
Ser du nu varför man inte ska mura in kabel Thomas?
Jaja... jag vet att det inte är kabel i det här fallet men problemet är nära nog.
Om det går att byta hade jag gjort det, annars är lösningen med avskal, eller isolerslang, alldeles utmärkt. Kör på det, det blir bra.
Jaja... jag vet att det inte är kabel i det här fallet men problemet är nära nog.
Om det går att byta hade jag gjort det, annars är lösningen med avskal, eller isolerslang, alldeles utmärkt. Kör på det, det blir bra.
tommib skrev:
Var det diskussionen för 1(?)år sen där någon fräste in en kabel och putsade igen spåret?tommib skrev:
Ts:
Som jag förstår dig ska du bygga en vägg utanpå den gamla väggen och det är längre än 50mm från gipsskivans framkant?
Ett alternativ är en vp2dosa med den långa ringen(borra 16mm hål i ryggen på dosan) och skruva ut ringen så långt du kan, detta blir typ 8cm
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Nu är det löst. Detta rör kom ut ur en betongvägg och mynnade i en grop som vi högg tillrätta för en ROTdosa. Röret var omöjligt att skarva på. Utanpå betongväggen sattes UBS och renoveringsgips. Vi drog in en ny bunt trådar inkl. jord som fattades. Vi hittade en ROTdosa (det finns rätt många olika) vars inlopp hamnade precist utanför detta rör med trådarna. Hålet i skivorna för dosan är så tight att dosan sitter där som berget, utan klor. Sedan satte vi in ett uttag (och lärde os ånyå att man INTE ska spara på kvaliten). Dosan är för en spisfläkt och jag tänkte att en billig ANSLUT räcker väl. Men det skräpet är bara att kasta. Att det ens får säljas med sina tunna bleck och dåliga klämmor.
Så nu är denna fråga löst.
Så nu är denna fråga löst.