Hej, jag har köpt ett äldre hus där en del av en bärlina är rutten pga korkad rör-dragning av någon tidigare ägare.
Huset har en blandning av torpargrund och källare och står till viss del direkt på berget så dräneringen är inte den bästa där utan det rinner ibland lite vatten nerför berget och det vill jag inte skall bli stående mot en klack eller mur så det måste jag på något sätt ta hänsyn till. Dessutom måste någon sorts access till avlopp och rör bortanför bärlinan finnas kvar.
Jag har varit nere i krypgrunden och fotat och mätt lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tänkt gjuta två plintar, en på bergsklacken och en mot grunden samt lägga en ny bärlina omlott med den gamla på dessa samt spika/bulta ihop den nya med den gamla över klacken på berget samt en meter bortanför den i den friska delen av den gamla bärlinan.
Bärlinan som sitter där mätte jag till 75 x 220 vilket verkar vara en udda dimension. Jag antar att det säkraste alternativet är att kliva upp till närmsta större standard dimension?
Har någon några tips eller tankar kring lösning på detta?
EDIT: Jag redigerade bilden lite då det inte riktigt framgick vilket område som var ruttet.
Bärlinan är rutten precis under rören vid pilen ca 30 cm ut från grundmuren bara. så det är bara en kort bit 30-40 cm som är rutten. Den har inte ruttnat av utan är bara extremt kexig under rören. Jag råkade köra en spade en bit in i bärlinan när jag var nere och grävde i krypgrunden...
Det är kondensvatten från rören som droppat ner på bärlinan. Någon tyckte tydligen att det var en bra ide att dra vattnet genom bärlinan för några decennier sen...
jo men det jag menade är om bärlinan ska gå åt vänster eller om det man ser bara är en snutt på det som fortsätter bakom väggen åt höger.
Om det är det sistnämnda så skulle jag bara låta det vara. Tror ingen lägger nån större belastning ytterst på en sådan och om det nu ligger nåt på tvären där som ändå vilar på den så tror jag inte huset faller ihop bara för det där.
Jag funderar på hur komplicerat man måste göra det för att underlätta vattenavrinningen närmast muren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om jag lägger ett par tre dm kross behöver jag då något rör, eller är det enklare att bara ha ett rör men skippa kross och gjuta direkt mot röret?
Dessutom kan man använda betonghålsten för en sån här klack där det är tänkt att den nya bärlinan skall vila eller är det bättre att gjuta, man kanske kan armera och betongfylla hålstenen?
Men du kan ju göra stolpen, stämpa det som behövs till höger, och sen såga av uppe på stolpen. Borde vara mycket mindre jobb och blir en snyggare lösning
Ja, det hade såklart varit en snyggare lösning. Men hur stämpar man upp på något vettigt sätt när det ser ut som det gör? Dels så är ju underlaget lutande och snett på alla sätt och vis och dessutom har jag inte sett att det går att hyra så pass korta stämpar.
Kan man köpa ett gäng billiga pelardomkrafter och regla upp nånting?
Tack för din kommentar om bjälklaget. Jag var nere igen och tittade lite extra på hur bjälklaget var lagt och nu känner jag mig betydligt mindre nervös inför att kapa bärlinan. Dels är bjälklaget lätt att komma åt underifrån, och dels verkar bärlinan inte alls bära upp den bjälke som vilar på den del som skall kapas. Jag lägger in en bild: