Byggahus.se
Gimner Gimner skrev:
Som sagt jag ska snart bygga garage och funderar på att köpa mig en riktigt Rotationslaser.

Står och velar lite om jag ska köpa en med grön eller röd linje.
Är grön så mycket bättre?

Är det värt pengarna?

Dem jag funderar på är dessa paketen.

[länk]

[länk]

Någon som har något bra tips?
Varför vill man ha en rotationslaser istf en stationär fullkrysslaser? (Dvs behöver jag köpa fler lasers?)

richardtenggren
Du kan köra tex GLL 3-80 (finns röd som grön) och köpa en mottagare, så körde jag till vår tillbyggnad.
Jag har den röda varianten, ångrar det ibland då man hör att grön ska vara bättre utan mottagare, men har inte sett någon live.

(Den länkade ovan stödjer inte mottagare)

Redigerat:
N nevinator skrev:
Om jag hade varit ute efter 360-funktionen hade jag givit denna en testkörning: [länk]
Funkar bara på natten.

Poängen med en rotationslaser är ju att man inte behöver se lasern, därför är de ytterst sällan gröna.
Är du ute efter en med fall eller nöjer du dig utan?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Poängen med en rotationslaser är ju att man inte behöver se lasern, därför är de ytterst sällan gröna.
Är du ute efter en med fall eller nöjer du dig utan?
Kanske kan bli lite jobb med fall

blir ju ändå en del dränerings rör och dag vatten som ska läggas.
Senare ska det ju göras en del mark arbeten med.

Gimner Gimner skrev:
Kanske kan bli lite jobb med fall

blir ju ändå en del dränerings rör och dag vatten som ska läggas.
Senare ska det ju göras en del mark arbeten med.
Spectra har ibland ganska bra kampanjer på sina lasrar. De är några tusenlappar dyrare än Bosch, men också bra mycket bättre kvalité samt enplansfall på.

Däremot är kanske fall lite överkurs som privatperson om man inte gör mycket markarbete eller gjutningar. Då kan kanske en lite snitsigare mottagare som visar exakt höjd vara mer ekonomiskt försvarbart.

Köpte på ebay. Den kom från tyskland eller om det var england. Tillverkad i Kina eller åt det hållet nånnstans.
Kommer inte ihåg märket just nu men jag gjorde alla markarbeten till en villa med den. Den var riktigt billig. Stativ, ihopskjutningsbar mätsticka och en riktig förvaringslåda ingick.

Köpte även en maskinmottagare på swedol som funkar ilag med lasern. Satte den på grävmaskinsskopan men det blev för bökigt så jag mätte på klassiskt sätt med mottagare på mätstickan.

Extremt mycket kvalite' för pengarna.

Kolla på ebay. kanske finns liknande fortfarande.

C C.Lundin skrev:
Spectra har ibland ganska bra kampanjer på sina lasrar. De är några tusenlappar dyrare än Bosch, men också bra mycket bättre kvalité samt enplansfall på.

Däremot är kanske fall lite överkurs som privatperson om man inte gör mycket markarbete eller gjutningar. Då kan kanske en lite snitsigare mottagare som visar exakt höjd vara mer ekonomiskt försvarbart.
Hilti har dom bästa rotationslaser på
marknaden. Värt pengarna alla gånger.

Vem gör Hiltis lasrar då? Leica geosystems?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Väcker den här tråden med frågan om detta paket är prisvärt? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=980586
Jag har en PLL 360 med stativ jag använder inomhus. Tyvärr fungerar den inte med mottagare och nu har jag mycket markjobb med avvägningar framför mig. Behöver en tillräckligt bra rotationslaser och mottagare för att mäta in grusbäddar för platta på mark, rördragning, allmän markplanering med grus, jord mm.

Om jag fattar rätt kan jag använda mitt befintliga stativ till denna också?

mattiasp mattiasp skrev:
Vem gör Hiltis lasrar då? Leica geosystems?
Det tror jag. Jag har ett par Hilti, dock ej rotation, som är otroligt lika motsvarande Leica-modeller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.