2 647 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Kostnad för att koppla på vatten och dra rör?
Hej!
Håller på att bygga badrum och wc i torp som inte haft vvs tidigare. Behöver nu hjälp med att:
1) Koppla på vatten från den nya brunnen som redan har rör + ackumulator indraget i torpargrunden.
2) Koppla in varmvattenberedare som även den redan står i grunden.
3) Dra vattenrör (inte avlopp) till badrum som ligger rakt ovanför ackumulator och varmvattenberedare så att jag kan jobba vidare med tätskikt.
4) Dra vattenrör (inte avlopp) till wc som ligger ca 5 meter bort från ackumulator och varmvattenberedare.
Fick offert från en kille på 36 000:- varav han efter påtryckning säger att 15 000:- av dem är arbetskostnad och resten materialkostnad. Tyckte det lät hutlöst dyrt och frågade vad för material han tänkte använda varefter han bad till mig att gå till en annan rörmockare...
Så, vad är en rimlig kostnad egentligen? Handlar alltså bara om vattenrör och koppla på existerande apparater.
Tack på förhand!
Håller på att bygga badrum och wc i torp som inte haft vvs tidigare. Behöver nu hjälp med att:
1) Koppla på vatten från den nya brunnen som redan har rör + ackumulator indraget i torpargrunden.
2) Koppla in varmvattenberedare som även den redan står i grunden.
3) Dra vattenrör (inte avlopp) till badrum som ligger rakt ovanför ackumulator och varmvattenberedare så att jag kan jobba vidare med tätskikt.
4) Dra vattenrör (inte avlopp) till wc som ligger ca 5 meter bort från ackumulator och varmvattenberedare.
Fick offert från en kille på 36 000:- varav han efter påtryckning säger att 15 000:- av dem är arbetskostnad och resten materialkostnad. Tyckte det lät hutlöst dyrt och frågade vad för material han tänkte använda varefter han bad till mig att gå till en annan rörmockare...
Så, vad är en rimlig kostnad egentligen? Handlar alltså bara om vattenrör och koppla på existerande apparater.
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
vad som är rimligt vet man inte förrän man tagit in många offerter. Om alla säger liknande som den första, ja då kanske det är rimligt. Är den offerten 50% dyrare än 10 andra ja då är det orimligt dyrt kanske.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Arbetskostnaden är ju väldigt svår att bedöma. Men om det är tänkt en materialkostnader på 20 000, så låter det helt orimligt.
Precis så jag också tänkte. Om han påstår att det krävs nästan fyra dagars arbete så kan jag inte argumentera utan offert från någon annan som påstår annat, men att det kostar 20 000 för lite vattenrör kan bara inte stämma.H hempularen skrev:
Har varit i kontakt med två andra firmor som ska komma och titta
Liknande trådar
-
Vad är en rimlig kostnad för att kakla en yta 1,2 x 0,20 m?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad för civilrättsligt skapa servitut över annan fastighet
Juridik -
Vad är rimlig materialkostnad för badrum med våtmatta
Badrum -
Ungefärlig kostnad för att gjuta egna plintar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Laddboxar & Elbilar