Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Tillrinningen i brunnen är inte det enda msn behöver tänka på, utan vattenmagasinets kapacitet är också viktig att beakta. Det senare är förstås inte så lätt att veta, men ändå. En brunn med dålig tillrinningsförmåga och liten kapacitet kan bli mer eller mindre förstörd för hela sommaren om den överutnyttjas på våren/försommaren.
Att göra upp med grannen om hur brunnsvattnet ska användas är nog klokt hur som helst. En mindre regnig sommar hade exempelvis ett flitigt vattnande kunna skapa samma problem. Förhoppningsvis står något om vattenuttag i servitutet, kanske inte i kubikmeter eller exakt vad som är tillåtet, men om förbrukning i förhållande till brunnens kapacitet kanske.
Så som redan upprepats i tråden: läs servitutet noga.
Att göra upp med grannen om hur brunnsvattnet ska användas är nog klokt hur som helst. En mindre regnig sommar hade exempelvis ett flitigt vattnande kunna skapa samma problem. Förhoppningsvis står något om vattenuttag i servitutet, kanske inte i kubikmeter eller exakt vad som är tillåtet, men om förbrukning i förhållande till brunnens kapacitet kanske.
Så som redan upprepats i tråden: läs servitutet noga.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Jag har inte nämnt mitt tillflöde, och då vi inte vet mitt tillflöde (vilket är dåligt) eller TS tillflöde så går det inte att jämföra.D Daniel 109 skrev:
Men... om TS tillflöde var tillräckligt innan, men inte tillräckligt nu, så kan jag erfarenhetsmässigt säga att tillflödet inte är tillräckligt.
Ingår poolfyllnad i servitutet så kan man spränga/trycka brunnen för att få mer flöde.
Eller borra ny brunn, eller så kan poolgrannen göra en egen brunn eller köpa vatten eller hämta från en sjö, "Det finns många sätt att skinna en katt".
Således är mitt tillflöde inte relevant i frågan, men mina erfarenheter av dåligt tillflöde i brunn är relevanta.
Vi väntar fortfarande på TS siffra om tillflödet så vi kan gå vidare.
Ok, så om du tar ut så mycket så brunnen blir mer eller mindre torr spelar ingen roll?D Daniel 109 skrev:
Själv har jag tillrinning på ung 250l/h och knappt 1m3 i borrhålet, kan säga att jag skulle bli lätt upprörd om nån började fylla ens en sån där rund ovanjord balja utan att jag hade koll på det.
Har faktiskt ingen aning. Får ta reda på detta.L lat skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg