Hej,
Vi har en några år gammal Smeg FAB32 kyl/frys kombination. Exakt hur gammal vet jag inte, vi köpte den begagnad och har bara haft den stående tills för några dagar sedan då vår gamla kyl gav upp. Eftersom det var 35 grader ute den dagen så bar vi bara upp kylen och satte igång den direkt (vilket jag vet att man inte ska göra) för att alla kylvaror inte skulle bli förstörda.
Ett tag efter vi kört igång den hade det bildats ordentligt med is bak i den (se bilder). Har provat att stänga av den i någon timme så isen försvinner, men det byggs upp på nytt efter det.
Kan det här vara en effekt av att vi startade den för tidigt efter flytt? Eller är termostaten eller någon annan slags sensor kaputt?
Finns det någon idé med att låta den stå avstängd ett dygn nu och se om det hjälper?
Vi har en några år gammal Smeg FAB32 kyl/frys kombination. Exakt hur gammal vet jag inte, vi köpte den begagnad och har bara haft den stående tills för några dagar sedan då vår gamla kyl gav upp. Eftersom det var 35 grader ute den dagen så bar vi bara upp kylen och satte igång den direkt (vilket jag vet att man inte ska göra) för att alla kylvaror inte skulle bli förstörda.
Ett tag efter vi kört igång den hade det bildats ordentligt med is bak i den (se bilder). Har provat att stänga av den i någon timme så isen försvinner, men det byggs upp på nytt efter det.
Kan det här vara en effekt av att vi startade den för tidigt efter flytt? Eller är termostaten eller någon annan slags sensor kaputt?
Finns det någon idé med att låta den stå avstängd ett dygn nu och se om det hjälper?
Du får ursäkta min tekniska okunnighet här, men om jag vrider ner vredet inne i kylskåpet till 0 så låter det som det är något som stannar, dvs det blir en minimal skillnad i ljudnivå. Kompressorn går ju vidare som vanligt dock (för att kyla frysen antar jag?). När vredet är på 0 släpper isen i kylen efter ett tag, dvs den är verkligen avstängd i det läget. I övrigt är temperaturen i kylskåpet normalt (typ 8 grader, beroende på vad man ställer vredet på).
Den måste jobba hårt för att det är varmt utanför eller man just ställt in varma saker.
Tätningslister läcker så att fuktig luft kommer in i den.
Man öppnar den ofta så att rumsluft kommer in och den får jobba hårdare.
Det är tre saker jag kommer att tänka på. Se till att ingenting skjuts så långt bak att det vidrör isen. Det brukar inte bli bra då. Kanske minskar isen när det blivit svalare. Kanske har du orsaken till att de tidigare ägarna vill sälja den.
Är det en eller två kompressorer? I fallet en kompressor förekommer ett infrysningsläge som innebär att lampan lämnas tänd och värmer lite i kylen. Då måste kompressorn jobba hårdare varvid det kyls mer i frysen. Det skulle möjligen också kunna vara en förklaring.
Tätningslister läcker så att fuktig luft kommer in i den.
Man öppnar den ofta så att rumsluft kommer in och den får jobba hårdare.
Det är tre saker jag kommer att tänka på. Se till att ingenting skjuts så långt bak att det vidrör isen. Det brukar inte bli bra då. Kanske minskar isen när det blivit svalare. Kanske har du orsaken till att de tidigare ägarna vill sälja den.
Är det en eller två kompressorer? I fallet en kompressor förekommer ett infrysningsläge som innebär att lampan lämnas tänd och värmer lite i kylen. Då måste kompressorn jobba hårdare varvid det kyls mer i frysen. Det skulle möjligen också kunna vara en förklaring.
Har kollat tätningslisterna och kan inte hitta något fel där.
Nu är det mer normala 22-25 grader innetemperatur i köket och vi ställer inte in något varmt eller öppnar det speciellt ofta, så tycker inte det borde vara det.
Har även kollat så inget står emot kylplattan.
Verkar som den har två kompressorer efter lite googlande.
Nu är det mer normala 22-25 grader innetemperatur i köket och vi ställer inte in något varmt eller öppnar det speciellt ofta, så tycker inte det borde vara det.
Har även kollat så inget står emot kylplattan.
Verkar som den har två kompressorer efter lite googlande.
Om det är ett jämnt utbrett istäcke på hela förångaren är det inte mycket att välja på. Skåpet behöver gå onormalt hårt, Det är ovanligt fuktigt eller möjligen är det inget fel. Det kanske är helt normalt att det bildas is där. Om det endast är en del av förångaren som täcks av is går det att fundera på om det är något fel som exempelvis för lite kylmedium. Men nu gissar jag mest. Stör isen på något sätt?
Vad är den uppmätta temperaturen i kylen?
Är den inte för kall så kommer detta att rätta till sig.
Annars så är det givaren under förutsättning att dörren håller tätt.
Är den inte för kall så kommer detta att rätta till sig.
Annars så är det givaren under förutsättning att dörren håller tätt.
Ursäkta sent svar här. Uppmätt temperatur i kylen är normal, dvs 7-8 grader för tillfället (kan ställa det kallare om jag vill). Har inget i kylen som dunstar.
Det låter som kompressorn går onödigt hårt, så utifrån kommentarerna ovan låter det ju som att det läcker in värme någonstans. Jag kan dock inte hitta något fel på dörren eller listen. Finns det något test jag kan göra för att försöka lista ut vad problemet egentligen är?
Det låter som kompressorn går onödigt hårt, så utifrån kommentarerna ovan låter det ju som att det läcker in värme någonstans. Jag kan dock inte hitta något fel på dörren eller listen. Finns det något test jag kan göra för att försöka lista ut vad problemet egentligen är?