Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
R RoAd skrev:
Wow optimum. Gick vi inte igenom detta för mindre än en vecka sedan? Du har fortfarande inte förklarat varför nuvarande klimatforskning skulle falla för att vi inte kan svara på exakt varför klimatet har förändrats tidigare.

Det är ju inte det enda du vägrat svara på för den delen. Om jag inte missat något så har du inte svarat på en enda fråga du fått hittills.

Dessa är vad jag kommer på just nu:

- Vilka står bakom klimatkonspirationen?
- Vad är fel på "massa grafer" i GK100 dokument?
- Vi vet inte exakt varför tidigare klimatförändringar skett. Varför falsifierar det nuvarande forskning?

Du borde nog ta tag i att svara på dessa snart om du vill bli tagen på allvar.
Då föregår du med gott exempel.

Varför ska vi ta nuvarande modeller på allvar när dom inte kan förklara väldokumenterade historiska klimatfenomen?

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A andersda skrev:
Varför ska vi ta nuvarande modeller på allvar när dom inte kan förklara väldokumenterade historiska klimatfenomen?
Nuvarande modeller bygger på väl uppmätta temperaturer under ca 100 år, nuvarande befolkningsmängd och fördelning över världen, utsläppsmängder osv. Var har du t.ex. väl uppmätta temperaturer från medeltiden?
Dvs. modeller som bygger på hur världen ser ut idag fungerar inte för en tid när det såg annorlunda ut i världen.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Tvärsäkert. När man läser runt i ämnet är det dock mer svävande. Mer gissningar och generellt ganska stora penseldrag. Men du kanske vet mer än jag vet?

Tråden hamnar om klimatförändringar ja. Att hålla en ärlig framtoning speciellt med vilken konfidens man har på sina forskningsresultat är synnerligen relevant. Att koldioxiden KAN vara intressant i nutid är en del. Att jorden har ett historiskt varierande klimat är en annan del. Att det är väldigt mycket vi verkligen inte vet är en tredje.

Om du vill bli lite skarpare i ditt koldioxidsvurmande så rekommenderar jag MPs hemsida.
Du kan inte vänta dig något annat med dina lismande små inlägg tidigare här i förtäckt frågeform. Jag förutsätter som alltid att du vet mer än jag det kan jag utan vidare göra oberoende vem jag har att göra med. Du har säkert mycket mer att läsa och sätta dig in i det finns en hel del vi alla kan ta till oss var och en i sin fason utan någon expertis.

Ditt vurmande kring istider är märklig och som den insatta person du är borde de typiska mekanismerna där inte utgöra något hinder och samtidigt kanske ge dem mindre vikt i trådens tema. Som sagt rikta in dig på den av oss frisatta delen CO2 och de modeller där den på ett mycket korrekt sätt tas med. Som du vet kräver modellerna bra ingångsdata något som också i senare decennier kan försörjas med annars ännu mer osäkerhet ut. Osäkerhetsbanden kan inte vara okända för dig som påläst och alltid redovisade i alla publikationer jag tagit del av. Som lekman i området kan jag använda dem för vad jag vill i personlig/mänsklig mening acceptera, sträva mot etc bra att utvärdera lite värsta och bästa scenarier från.

Det är lite synd att du hänvisar till vår påstådda verkligt stora okunskap som något försvar eller krypande som inte ska kunna diskuteras eller i en given punkt klarläggas så långt möjligt. Uppskatta i stället den mängd kunskap som i ett stegrat ökat tempo kommer oss till del och om inte låt då bli att använda den i någon absurd punkt du konstruerar fritt för okända ändamål. Eller eventuellt snappar upp och drar vidare från tex några av de exempel på medier jag nämnde, EIKE var hel ärligt menat de håller högre klass men precis som andra sidans sk alarmister över tid cementerade och likriktade i sina göranden och låtanden.

Vad du menar med MPs hemsida lägger jag inte större vikt vid jag kan ta del av den också om det passar, precis som allt annat så du halkar, inget som provocerar eller klargör öht vad du nu än ville åstadkomma.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Excel
Media hakar på alarmistspåret.

• 1C1F0725-B673-4D4A-A18E-41E60809D543.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bilder utan källor och bakgrund säger inte så mycket. Men media är väl i stort sett alltid ute efter att väcka uppmärksamhet så att de blir lästa. Men det har ju inte så mycket med om man ska bry sig om klimathot eller inte.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
R
A andersda skrev:
Då föregår du med gott exempel.

För att nuvarande modeller är framtagna och granskade enligt god vetenskaplig metod. Därför.

Historisk data är intressant att forska på och det gör vi med, men det är betydligt svårare att med säkerhet säga varför något hände för flera hundra, tusen, eller t.o.m. miljoner år sedan. Det betyder INTE att nuvarande klimatforskning är felaktig.

Att jag ska behöva upprepa detta är bara löjligt så försök lägga det på minnet nu.

• Gilla
Pernas och 5 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
För det första. Ditt Armageddon scenario bygger på klimatmodeller av tvivelaktig kvalite.

För det andra. Vår förståelse för jordensklimat är för dålig. Mycket gissnigar och få fakta. Dålig förståelse av historiskt klimat.

För det tredje. Eventuella förändringar i lokala ekosystem är ännu sämre studerade och förstådda. Det är ren och skär skrämselpropaganda. Vi har ingen aning.

För det fjärde. 'Göra allt vi kan' - gör du det? Har du sålt hus och bil? Avstår du all din lön utöver dina minimala utgifter. Lägger du all din fritid på klimatbistådsarbete? Kom igen när du gör det - annars är du bara en snackare som vill bestämma över andra. Jänkarna säger 'Put your money where your mouths at'. Jag ställer din fråga tillbaka. Är det här ditt förslag?

För det femte. Världen förändras - vissa tycker det är jobbigt och läskigt. Lär dig hantera det säger jag.

För det sjätte. Låt säga att vi är påväg in i en istid. En km is kommer göra Sverige och stora delar av världen obebolig. Ska vi bara acceptera det eftersom det är en 'naturlig' klimatförändring? Fundera på hur du vill agera i det läget.

1. Vi i Sverige hade svårt att ta emot 200.000 flyktingar - hur hade det varit om det gällt 3 miljoner ?
2. Ganska normalt att historia utan en massa fakta är svårt att analysera.
3. Lokala ekosystem är svåra.
4. Nej, jag skulle säkert kunna göra lite till.
5. Hur ska man lära sig att hantera t.ex. svält ?
6. Jag skulle likt de flesta försöka flytta till en varmare plats. Frågan är vad t.ex. fransmännen skulle tycka om 10 miljoner svenskar helt plötsligt propsade på att få komma in i landet. Förmodligen stoppas jag och mina medflyktingar med våld.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
1. Vi i Sverige hade svårt att ta emot 200.000 flyktingar - hur hade det varit om det gällt 3 miljoner ?
2. Ganska normalt att historia utan en massa fakta är svårt att analysera.
3. Lokala ekosystem är svåra.
4. Nej, jag skulle säkert kunna göra lite till.
5. Hur ska man lära sig att hantera t.ex. svält ?
6. Jag skulle likt de flesta försöka flytta till en varmare plats. Frågan är vad t.ex. fransmännen skulle tycka om 10 miljoner svenskar helt plötsligt propsade på att få komma in i landet. Förmodligen stoppas jag och mina medflyktingar med våld.
Ska vi göra som i fall 1 då med de 3 miljonerna eller som fransmännen i fall 6? Borde inte fransmännen göra som oss annars då och släppa in oss? Vilket av alternativen blir rätt undrar jag. I så fall gäller det att börja bygga bostäder nu. Tyvärr ger byggindustrin flerfaldigt med co2 än flyget gör.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi kanske skulle hitta på en bättre benämning på dem som misstror den vansinniga klimatalarmismen.
Vad sägs om klimatateister eller klimatanarkister :geek:

Detta kanske ses som lite OT av somliga, men jag tycker att retoriken i diskussionen om klimatet är väl så intressant som själva klimatfrågan.
Från dagens GP, skrivet av MP-höjdaren Karin Pleijel:
"Vi befinner oss i ett klimatnödläge, och Göteborg är inget undantag".
Klimatnödläge? Nödläge :surprised:
[länk]
Klimatateist
(y)

J Jocke Best skrev:
Ska vi göra som i fall 1 då med de 3 miljonerna eller som fransmännen i fall 6? Borde inte fransmännen göra som oss annars då och släppa in oss? Vilket av alternativen blir rätt undrar jag. I så fall gäller det att börja bygga bostäder nu. Tyvärr ger byggindustrin flerfaldigt med co2 än flyget gör.
Det kan också vara så att vi ska försöka göra så att vi inte får stora folkförflyttningar, då uppstår ju aldrig problemet - eller ......?

Excel Excel skrev:
Media hakar på alarmistspåret.
Den där bilden som propagandaexempel är vederlagd. Den TV-kanalen har en röd bild för veckoprognosen och en grön för dagsprognosen (ungefär, jag kan ha fel i någon detalj eller blandat ihop den ena med den andra). Vad det dock inte är, är ett suggestivt ljugande där det som för tio år sedan betecknades som normalt nu med färgsättning antyds vara extremt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kan också vara så att vi ska försöka göra så att vi inte får stora folkförflyttningar, då uppstår ju aldrig problemet - eller ......?
Jovisst. Fast jag tror vi får vänja oss, men det är nog en annan fråga inte bara klimat då längre. Menar bara att vi kan ju inte sitta med Svarte Petter både om det blir för kallt som när det blir för varmt.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den där bilden som propagandaexempel är vederlagd. Den TV-kanalen har en röd bild för veckoprognosen och en grön för dagsprognosen (ungefär, jag kan ha fel i någon detalj eller blandat ihop den ena med den andra).
Tvärtom lär det vara, då "heute" betyder "idag", och i den gröna bilden visas andra veckodagar i småbilderna.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tvärtom lär det vara, då "heute" betyder "idag", och i den gröna bilden visas andra veckodagar i småbilderna.
Här har vi en annan tysk tidnings vädersite, där vi också kan se detta, att färgerna på väderkartan visas annorlunda mellan dagens prognos och översikten.
https://www.zdf.de/nachrichten/wetter

Jag tycker detta sätter klimatförnekarnas metoder i god belysning, man drar sig inte alls för att blåljuga för att vinna framgång för sitt tankegods.
För att sen i nästa andetag påstå att den etablerade forskningen och politiker ljuger.
Men ni är sedan länge avslöjade, bara så ni vet, Ni blir tagna med byxorna nerdragna hela tiden.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Jovisst. Fast jag tror vi får vänja oss, men det är nog en annan fråga inte bara klimat då längre. Menar bara att vi kan ju inte sitta med Svarte Petter både om det blir för kallt som när det blir för varmt.
Det som vi människor gör, och alltså är det som vi möjligen kan påverka, är de gigantiska utsläppen av CO2 och detta leder till högre temperatur.
Så vi kan ju inte ställa till det så det blir för kallt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.