21 075 läst · 13 svar
21k läst
13 svar
Smidigaste sättet att koppla PEX själv?
Jag jobbar visserligen som snickare, men är helt novis vad gäller VVS-världen. Har en stuga där jag dragit PEX-rör (rör i rör) för vattnet. Men jag har svårt att lista ut vad jag behöver för att montera ihop eländet. Googlade en hel del på det för ett tag sedan och på flera amerikanska instruktionsvideos tryckte man helt enkelt in ett litet munstycke i röret och klämde fast det med en ring som spändes åt med en specialtång. Såg väldigt enkelt och behändigt ut. Se denna video som exempel:
Men när jag letar efter motsvarande tillvägagångssätt här hemma kammar jag noll. Istället verkar det som att man skall ha nåt svindyrt verktyg som skall vidga ut PEX-röret varpå man kan stoppa in de munstycken som behövs. I alla fall har uponor ett sådant system. Se denna video:
Isåfall skulle jag behöva en sån här för nästan fem laxar. Känns som en dålig investering eftersom jag vill komma undan billigare genom att göra jobbet själv.
Så frågan lyder: Vad behöver jag egentligen? Finns det amerikanska systemet även i Sverige, och var får jag tag på grejer till det, eller är det uponors system som gäller? Eller finns det andra alternativ?
Men när jag letar efter motsvarande tillvägagångssätt här hemma kammar jag noll. Istället verkar det som att man skall ha nåt svindyrt verktyg som skall vidga ut PEX-röret varpå man kan stoppa in de munstycken som behövs. I alla fall har uponor ett sådant system. Se denna video:
Isåfall skulle jag behöva en sån här för nästan fem laxar. Känns som en dålig investering eftersom jag vill komma undan billigare genom att göra jobbet själv.
Så frågan lyder: Vad behöver jag egentligen? Finns det amerikanska systemet även i Sverige, och var får jag tag på grejer till det, eller är det uponors system som gäller? Eller finns det andra alternativ?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Jag köpte kopplingar för PEX på Biltema häromdagen... Verkade helt ok....
Använd rördelar från samma tillverkare som rören och montera enligt deras instruktioner så vet du att det håller tätt och du har tillverkarens garantier. Rinkaby har för både LK och Uponor;
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-och-pal-ror-och-rordelar/kopplingar-6/
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...or-pex-och-mlc-ror-och-rordelar/kopplingar-7/
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-och-pal-ror-och-rordelar/kopplingar-6/
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...or-pex-och-mlc-ror-och-rordelar/kopplingar-7/
Bra idé. Dock hittar jag inte vilka verktyg som gäller. Klarar man sig utan det där expansionsverktyget? Och isåfall, vilket skall man ha istället?mexitegel skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Vad har du köpt för slang?
Jag använder LK push-fit, köpte pex sax på biltema, man lär ha ett s.k kalibreringsverktyg för att preppa änden på röret. Finns på rinkaby rör. Lingarn och klet är behövligt de med. Blir kanonbra. Kör så de ryker!mexitegel skrev:
Har åkt på influensa och har dessvärre inte haft ork att kolla vilken slang jag har. Minns inte tillverkarnamnet. Har dock två längor från uponor sedan tidigare som jag använt, men majoriteten av slangarna är en annan tillverkare.Dan_Johansson skrev:
Köpte faktiskt lite kopplingar från biltema förra året när jag skulle testa mig fram lite, men de passade inte. Handlar om löjligt små marginaler, typ 0.5 mm eller mindre. Gissar att jag måste skaffa slangtillverkarens egna prylar.
Vatette plast funkar för de flesta större fabrikat och är typgodkänt. Rätt dyrt dock. Man måste kolla att det är rätt dimension på kopplingarna, det finns flera varianter som passar mot t.ex. 15 Cu.
USA och rördragninglärjungen skrev:
Jag jobbar visserligen som snickare, men är helt novis vad gäller VVS-världen. Har en stuga där jag dragit PEX-rör (rör i rör) för vattnet. Men jag har svårt att lista ut vad jag behöver för att montera ihop eländet. Googlade en hel del på det för ett tag sedan och på flera amerikanska instruktionsvideos tryckte man helt enkelt in ett litet munstycke i röret och klämde fast det med en ring som spändes åt med en specialtång. Såg väldigt enkelt och behändigt ut. Se denna video som exempel: [media]
Men när jag letar efter motsvarande tillvägagångssätt här hemma kammar jag noll. Istället verkar det som att man skall ha nåt svindyrt verktyg som skall vidga ut PEX-röret varpå man kan stoppa in de munstycken som behövs. I alla fall har uponor ett sådant system. Se denna video: [media]
Liknande trådar
-
Smidigaste sättet att ersätta mina halogen till LED?
El -
Förlägga flexslang bakom 13mm masonitvägg, smidigaste sättet?
El -
Hur rengör jag min marksten på smidigaste sättet ?
Altan & Uteplats -
Smidigaste sättet att få belysning på kattvind?
Belysning -
Vilket är smidigaste sättet att göra inlägg med många bilder?
Information & Feedback