Byggahus.se
lärjungen
Jag jobbar visserligen som snickare, men är helt novis vad gäller VVS-världen. Har en stuga där jag dragit PEX-rör (rör i rör) för vattnet. Men jag har svårt att lista ut vad jag behöver för att montera ihop eländet. Googlade en hel del på det för ett tag sedan och på flera amerikanska instruktionsvideos tryckte man helt enkelt in ett litet munstycke i röret och klämde fast det med en ring som spändes åt med en specialtång. Såg väldigt enkelt och behändigt ut. Se denna video som exempel:

Men när jag letar efter motsvarande tillvägagångssätt här hemma kammar jag noll. Istället verkar det som att man skall ha nåt svindyrt verktyg som skall vidga ut PEX-röret varpå man kan stoppa in de munstycken som behövs. I alla fall har uponor ett sådant system. Se denna video:

Isåfall skulle jag behöva en sån här för nästan fem laxar. Känns som en dålig investering eftersom jag vill komma undan billigare genom att göra jobbet själv.

Så frågan lyder: Vad behöver jag egentligen? Finns det amerikanska systemet även i Sverige, och var får jag tag på grejer till det, eller är det uponors system som gäller? Eller finns det andra alternativ?

Vanliga klämringskoplingar och stödhylsor för pex!

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Jag köpte kopplingar för PEX på Biltema häromdagen... Verkade helt ok....

• Gilla
Danii KD och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
mexitegel mexitegel skrev:
Använd rördelar från samma tillverkare som rören och montera enligt deras instruktioner så vet du att det håller tätt och du har tillverkarens garantier. Rinkaby har för både LK och Uponor;

[länk]
[länk]
Bra idé. Dock hittar jag inte vilka verktyg som gäller. Klarar man sig utan det där expansionsverktyget? Och isåfall, vilket skall man ha istället?

Vad har du köpt för slang?

Du behöver bara ett par skiftnycklar.

D09
Jag drog all RiR hemma när jag byggde.

Sen knipsade jag en bit av rören och åkte in till en VVS butik och så plockade dom ihop alla delar så det var bra att dra åt :)

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Bra idé. Dock hittar jag inte vilka verktyg som gäller. Klarar man sig utan det där expansionsverktyget? Och isåfall, vilket skall man ha istället?
Är det ett LK-system är deras push-fit smidiga. Du behöver inga verktyg alls mer än en vanlig skiftnyckel.

• Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte kopplingar för PEX på Biltema häromdagen... Verkade helt ok....
Har också gjort det och fungerar jättebra. Vanlig klämribgskoppling och stödhylsa för pex.

mexitegel mexitegel skrev:
Är det ett LK-system är deras push-fit smidiga. Du behöver inga verktyg alls mer än en vanlig skiftnyckel.
Jag använder LK push-fit, köpte pex sax på biltema, man lär ha ett s.k kalibreringsverktyg för att preppa änden på röret. Finns på rinkaby rör. Lingarn och klet är behövligt de med. Blir kanonbra. Kör så de ryker!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lärjungen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du köpt för slang?
Har åkt på influensa och har dessvärre inte haft ork att kolla vilken slang jag har. Minns inte tillverkarnamnet. Har dock två längor från uponor sedan tidigare som jag använt, men majoriteten av slangarna är en annan tillverkare.

Köpte faktiskt lite kopplingar från biltema förra året när jag skulle testa mig fram lite, men de passade inte. Handlar om löjligt små marginaler, typ 0.5 mm eller mindre. Gissar att jag måste skaffa slangtillverkarens egna prylar.

• Gilla
Månster
  • Laddar…
tommib
Vatette plast funkar för de flesta större fabrikat och är typgodkänt. Rätt dyrt dock. Man måste kolla att det är rätt dimension på kopplingarna, det finns flera varianter som passar mot t.ex. 15 Cu.

lärjungen lärjungen skrev:
Jag jobbar visserligen som snickare, men är helt novis vad gäller VVS-världen. Har en stuga där jag dragit PEX-rör (rör i rör) för vattnet. Men jag har svårt att lista ut vad jag behöver för att montera ihop eländet. Googlade en hel del på det för ett tag sedan och på flera amerikanska instruktionsvideos tryckte man helt enkelt in ett litet munstycke i röret och klämde fast det med en ring som spändes åt med en specialtång. Såg väldigt enkelt och behändigt ut. Se denna video som exempel: [media]
Men när jag letar efter motsvarande tillvägagångssätt här hemma kammar jag noll. Istället verkar det som att man skall ha nåt svindyrt verktyg som skall vidga ut PEX-röret varpå man kan stoppa in de munstycken som behövs. I alla fall har uponor ett sådant system. Se denna video: [media]
Isåfall skulle jag behöva en sån här för nästan fem laxar. Känns som en dålig investering eftersom jag vill komma undan billigare genom att göra jobbet själv.

Så frågan lyder: Vad behöver jag egentligen? Finns det amerikanska systemet även i Sverige, och var får jag tag på grejer till det, eller är det uponors system som gäller? Eller finns det andra alternativ?
USA och rördragning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.