Byggahus.se
Håller på att renovera köket som varit helt original där det tidigare varit en köksfläkt med spjäll som varit monterad mot ventilationshålet i väggen. När jag nu tagit bort den fläkten så behöver jag montera ett frånluftsdon istället. Jag har mätt upp hålet i väggen och det är 120 x 120 mm, vilket inte verkar matcha dagens standarder där det närmsta jag hittat är 125 mm.

I alla rum utom badrummet så sitter det ventilationsdon med ett galler ovanpå med ett filter i. Behöver jag ha samma i köket?

Är det någon som har tips på vart jag kan få tag på ett passande frånluftsdon alternativt hur jag kan få ett frånluftsdon av annan storlek att passa?

Bifogar bilder på donen i övriga rum och badrummet.

• 39FC2AFD-64B3-48DE-B22E-887D710F6BEE.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EA6A90CE-B3C4-4113-9EAD-EC1E5D8EC583.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte en bild på hålet vid köksfläkten?
Är det en bostadsrätt du renoverar? Är du säker på att de rektangulära donen är frånluft?

Kan ordna det imorgon när jag kan ta bild. Det är en bostadsrätt. Bakom det rektangulära gallret så sitter det ett litet runt don. Jag kan inte säga med säkerhet att det är frånluft (dåliga kunskaper om ventilation). Jag skulle faktiskt gissa på att det är tilluft där. Det är väl vanligast i alla andra rum bortsett från våtutrymmen och kök?

Se upp med att rota runt för mycket med vent.anläggningen, ett tu tre så ska det göras en OVK-besiktning och då kanske du får backning på dina grejor.
Har du kolla med föreningen att du kan göra ombyggnaden av vent.system.
Inte otänkbart att du har ett FTX-system som sköter till och frånluft i lägenheten. De rektangulära donen tyder på att det är tilluft.
Bad har alltid frånluft.

Jo, jag har skrivit till vicevärden för att få besked om vad som gäller. Väntar på svar. Kruxet är att reglerna säger att enbart kolfilterfläkt tillåts, vilket torde göra originalfläkten otillåten enligt reglerna...

Vad innebär det rent konkret om det är ett FTX-system i form av vilken typ av ventilationsdon som ska sitta på väggen?

FTX är ett värmeväxlarsystem som utvinner värme från avluften och värmer upp tilluften. I lägenheter brukar dessa aggregat hamna bakom "kryddhyllan".
Skulle säga att det är luftflödet som är av intresse vid ev. inspektion. De rektangulära donen är mer av kosmetisk art, där finns ingen justeringsmöjlighet i dessa.
Det runda i bad, kan justeras för rätt nivå på luftflödet.

Jag förstår, nu kommer vi inte att ha någon ”kryddhylla” där, men problemet hade ju varit detsamma oavsett. Man vill ju inte bara lämna ett hål där även om en ”kryddhylla” täcker det?

Om man bortser från reglerna som föreningen har: Vad bör jag behöva för att kunna montera ett lämpligt don i det här ventilationshålet med måttet jag angav om det är ett FTX-system?

Kommer inte göra något förrän jag får besked från föreningen så klart. Vill bara veta hur det kan lösas.

Utan bild på hur det ser ut blir det svårt att komma med några råd. Tolkar det som att det är ett kvadratiskt hål på 120 x 120 ?

Förstår, ordnar bild imorgon. Det är ett runt hål och inte ett kvadratiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.