852 676 läst · 5 055 svar
853k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Generella branchskrav är att i utrymmen större än 2,5kvm så utgår man ifrån 0,5m från vägg och 1m till tilluft.F fredrik.johansson skrev:Tack, låter bra!
Vad ska jag tänka på när det gäller detektorplaceringen i köket? Finns några tumregler? Tanken är ju just att fånga upp ev glömda plattor, torrkok och annat trist som kan hända i ett kök, men utan att få falsklarm.
Direkt ovanför spisen går ju bort, men hur långt ifrån brukar vara lagom?
Edit: Jag har en dp721r liggande, men den tänkte jag sätta i tvättstugan. Så jag kommer ändå att köpa en ny detektor till köket, så valet är helt fritt.
Så i en bostad bör man beakta ifall man tex har innerdel från luft/luft, AC eller tex en fläktkonvektor i närheten som kan kan påverka detektorns funktion negativt.
Likaså ånga från ugn, torktumlare, dusch etc.
Rökdetektorn aktiveras när ljusstrålen i kammaren bryts dvs pga partiklar i luften.
Om det sen är rök, ånga, damm eller spindelkvalster etc kvittar.
I ett normalt kök i en bostad skulle jag monterat rökdetektorn närmre angränsande rum men så att täckningsytan ändå har god marginal så max 9m från yttervägg då DP721R är specad för 100kvm alt 10x10m
I en kombidetektor utgår man ifrån den lägst klassade detektordelen vilket är värmesensorn som är specad för 30kvm alt 5x5m.
I ert fall är det säkrare att behålla DP721R men kanske blir för omständigt att frånkoppla vid matlagning?
(om den nu är placerad så att den löser vid matlagning)
Man kan göra det via map alt montera en trycknapp som frånkopplar område "Brand" i max 2h som sedan automatiskt tillkopplas.
Eller monterar man en kombidetektor, man får ett skydd dock sämre men det kanske funkar bättre i vardagen.
Mao skall man alltid sätta en rökdetektor där man inte kan sätta en annan detektor som har bättre detektering.
I en bostad är alltid en rökdetektor bäst sålänge man placerar den rätt.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Återigen tack för uttömmande och bra svar @RilleRock!
Nej, att frånkoppla vid matlagning går nog bort, jag tror jag satsar på en välplacerad RTA!
Nej, att frånkoppla vid matlagning går nog bort, jag tror jag satsar på en välplacerad RTA!
a) Ja, om du inte bara nöjer dig med att se kamerorna live i appen/webgr.C CM.gbg skrev:Jag tycker att audio/video-verifikation är en användbar funktion och jag har fått det att fungera i appen för en installatörs-användare, men i artikeln nedan står det:
"If an SPC panel is part of an SPC connect installer account then a new feature will activate on the user device which will allow the user to view verification data."
[länk]
Jag tolkar det som att
a) jag måste ha ett installatörskonto med en kostnad om 1€/månad.
b) användare av panelen ska kunna se verifikationsdata.
Hittills har jag alltså bara lyckats se verifikationsdata i appen om jag loggar in som installatörsanvändaren. Vanliga användare kan inte se verifikationsdata. Hur har ni som använder audio/video-verifikation konfigurerat?
[bild]
För via connect så kan man nu automatiskt spara bilderna x-antal dagar.
Om det går ett larm utan denna funktion så sparas dem i webgränsnittet tills man larmat av och då försvinner de automatiskt.
b) Ja, då det är installatören som bestämmer per panel vad kunden skall kunna se och ta emot.
Panelen knyts till en centralgrupp där man sedan som installatör har en del val för att ev aktivera/blockera vissa funktioner/tjänster som tex app, push, audio/videoverifiering etc.
Just för att larmföretaget ev skall kunna prissätta olika funktioner som mervärde för kunder som har det behovet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 731 inlägg
Vaddå blockera funktioner? Om jag köper ett SPC alarm för egna pengar, kan jag då inte göra som jag vill? Behöver man alltså en installatör för att driftsätta ett SPC?RilleRock skrev:
a) Ja, om du inte bara nöjer dig med att se kamerorna live i appen/webgr.
För via connect så kan man nu automatiskt spara bilderna x-antal dagar.
Om det går ett larm utan denna funktion så sparas dem i webgränsnittet tills man larmat av och då försvinner de automatiskt.
b) Ja, då det är installatören som bestämmer per panel vad kunden skall kunna se och ta emot.
Panelen knyts till en centralgrupp där man sedan som installatör har en del val för att ev aktivera/blockera vissa funktioner/tjänster som tex app, push, audio/videoverifiering etc.
Just för att larmföretaget ev skall kunna prissätta olika funktioner som mervärde för kunder som har det behovet.
Sedan undrar jag om någon kan förklara tekniskt hur det går till när larm skickas till larmcentral. Finns det en standard för hur det går till med format och liknande? Jag förväntar mig liksom at bild och ljud skall kunna skickas, speciellt för manuellt utlösta paniklarm där det kan vara allvarligt och kanske polisen måste rycka ut.
Nej, men för vissa övergripande adminfunktioner behövs ett installörskonto för att komma åt.A Anders_Nilsson skrev:Vaddå blockera funktioner? Om jag köper ett SPC alarm för egna pengar, kan jag då inte göra som jag vill? Behöver man alltså en installatör för att driftsätta ett SPC?
Sedan undrar jag om någon kan förklara tekniskt hur det går till när larm skickas till larmcentral. Finns det en standard för hur det går till med format och liknande? Jag förväntar mig liksom at bild och ljud skall kunna skickas, speciellt för manuellt utlösta paniklarm där det kan vara allvarligt och kanske polisen måste rycka ut.
Inget som direkt påverkar dig eller kan lösas på annat vis.
De kunder som installerar och administrerar sina egna larm är en försvinnande liten del av alla spcinstallationer.
Larm skickas med specifika standardiserade larmprotokoll.
Ja det skickar larm och bild beroende på hur det är konfigurerat.
Hej,
Jag väntar på min VR50 till utsidan och har idag ingen kortläsare på utsidan.
Jag vill få till följande:
När jag larmar på via map:en eller appen så skall låset låsa sig 10 sekunder efter tillkoppling eller deltillkoppling. När jag larmar av skall låset låsa upp sig och förbli upplåst.
MEN jag vill även kunna låsa och låsa upp låset via en tk. Helst återfjädrande.
Jag har fått till att larmet låser och låser upp när jag larmar men jag kan aldrig då manuellt låsa det eller låsa upp det.
Går det att få till?
Jag väntar på min VR50 till utsidan och har idag ingen kortläsare på utsidan.
Jag vill få till följande:
När jag larmar på via map:en eller appen så skall låset låsa sig 10 sekunder efter tillkoppling eller deltillkoppling. När jag larmar av skall låset låsa upp sig och förbli upplåst.
MEN jag vill även kunna låsa och låsa upp låset via en tk. Helst återfjädrande.
Jag har fått till att larmet låser och låser upp när jag larmar men jag kan aldrig då manuellt låsa det eller låsa upp det.
Går det att få till?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 731 inlägg
Jag laddade ner och läste installationsmanualen för 4/5/6xxx. Det rekommenderas att koppla i kedja, eller slinga för 5/6xxx som har två X-businterface. Multidrop avrådes från.
Är det ok att göra detta i centralen genom att dra en Cat5 till varje X-bus enhet och använda ett trådpar till kraft och ett trådpar för X-bus fram (till 2A och 2B) och ett annat till X-bus retur (från1A och 1B) så att det elektriskt är kopplat i kedja 1A->2A, 1B->2B, eller måste trådarna även fysiskt ligga separerade?
Jag frågar för att fysisk stjärnkoppling med elektrisk kedjekoppling ibland är lättare att förlägga.
Är det ok att göra detta i centralen genom att dra en Cat5 till varje X-bus enhet och använda ett trådpar till kraft och ett trådpar för X-bus fram (till 2A och 2B) och ett annat till X-bus retur (från1A och 1B) så att det elektriskt är kopplat i kedja 1A->2A, 1B->2B, eller måste trådarna även fysiskt ligga separerade?
Jag frågar för att fysisk stjärnkoppling med elektrisk kedjekoppling ibland är lättare att förlägga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Det går hur bra som helstA Anders_Nilsson skrev:Jag laddade ner och läste installationsmanualen för 4/5/6xxx. Det rekommenderas att koppla i kedja, eller slinga för 5/6xxx som har två X-businterface. Multidrop avrådes från.
Har just driftsatt mitt första SPC-larm (4320), men varje gång jag kallstartat panelen (koplar bort nät och inget batteri än) så tappar panelen tidsinställningen. Ska det vara så?
Känns märkligt och när jag förut tittade snabbt på kretskortet så tyckte jag mig se ett backupbatteri. Vad är dess funktion om inte att hålla klockan vid liv?
Känns märkligt och när jag förut tittade snabbt på kretskortet så tyckte jag mig se ett backupbatteri. Vad är dess funktion om inte att hålla klockan vid liv?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 731 inlägg
Det kan ju vara gammalt. Eller sitter plaststripen kvar som hindrar kontakt för att förhindra urladdning innan larmet driftsätta för första gången?J Joelbit skrev:Har just driftsatt mitt första SPC-larm (4320), men varje gång jag kallstartat panelen (koplar bort nät och inget batteri än) så tappar panelen tidsinställningen. Ska det vara så?
Har som sagt precis fått igång min SPC-panel, men får inte SPC Connect att koppla upp sig. Har gått igenom Vanderbilts guide och denna tråd till punkt och prickar och kommit fram till att det är www.spcconnect.com's krypteringsnyckel som strular. Har telnetat in till centralen och gjort div nätverkstester, kollat loggar, återställt krypteringsnyckeln från min central osv.
"Poll transmission attempt failure" är det fel jag landar i.
Då jag inte har lyckats koppla upp panelen mot scp-connect någon gång kan jag inte heller återställa krypteringsnyckeln där ifrån.
Ni som haft detta problem, hur har ni kontaktat Vanderbilt för att få hjälp? Hittar bara den här eposten på deras hemsida,
info.nordic@vanderbiltindustries.com , i övrigt hänvisar de bara till återförsäljaren som i mitt fall är låsshop. Men det känns onekligen som en lite krånglig väg att gå.
"Poll transmission attempt failure" är det fel jag landar i.
Då jag inte har lyckats koppla upp panelen mot scp-connect någon gång kan jag inte heller återställa krypteringsnyckeln där ifrån.
Ni som haft detta problem, hur har ni kontaktat Vanderbilt för att få hjälp? Hittar bara den här eposten på deras hemsida,
info.nordic@vanderbiltindustries.com , i övrigt hänvisar de bara till återförsäljaren som i mitt fall är låsshop. Men det känns onekligen som en lite krånglig väg att gå.
Tack för snabbt svar. Men jag tror vi missförstod varandra. Jag har inte monterat det vanliga backupbatteriet utan pratade om ett knappcellsbatteri på moderkortet. ;-)A Anders_Nilsson skrev:
Jag har tittat på kretskortet igen och ser att det finns utrymme att montera/löda fast en hållare för "real time clock battery", men den och något batteri finns inte på min central. Jag måste sett det i monteringsmanualen. Är det här ett batteri som bara monteras på de 5- och 6-serien?
Blir huset strömlöst så går ju normalt det vanliga 12-V backupen in. Men om man måste göra centralen strömlös för att bygga om så måste man ställa klockan varje gång!