50 719 läst · 12 svar
51k läst
12 svar
koppla in elverk till villan
Hej alla,
Jag har som många andra stått utan ström i vinter i mitt hus (oisolerad luft ledning som går i skogen).
Detta har gjort att jag har fundert på att skaffa ett eget elverk.
Men jag vill kunna koppla in det på hela huset och inte bara dra in en kapel.
Hur gör jag detta? Kan jag bara koppla bort huvudströmmen och sedan koppla in verket via ett elutag? Eller måste man lösa detta på annan sätt?
Jag har funderat på att koppla in det på ett trefas uttag som jag har ute för att på så sätt få till det. går det?
Kan jag koppla in det via ett 220 uttag inne i huset?
Som ni förståt är jag novis på detta område.
Dagge..
Jag har som många andra stått utan ström i vinter i mitt hus (oisolerad luft ledning som går i skogen).
Detta har gjort att jag har fundert på att skaffa ett eget elverk.
Men jag vill kunna koppla in det på hela huset och inte bara dra in en kapel.
Hur gör jag detta? Kan jag bara koppla bort huvudströmmen och sedan koppla in verket via ett elutag? Eller måste man lösa detta på annan sätt?
Jag har funderat på att koppla in det på ett trefas uttag som jag har ute för att på så sätt få till det. går det?
Kan jag koppla in det via ett 220 uttag inne i huset?
Som ni förståt är jag novis på detta område.
Dagge..
Jag lästre lite om detta någonstans och man var jätterädda att strömmen skulle gå bakvägen ut på nätet och där skada montörer som håller på att laga ledningen. Har du bara ett litet elaggregat så bygg en liten egen slinga till detta , separat från övriga huset.
Tack för ditt svar..
OK.
Kan strömmen gå ut när jag slagit från huvudströmmen? Detta verkar för mig inte logiskt.
Dessutom tror jag att man kan få problem den dagen när stömmen kommer tillbaka om man kopplar till mitt elverk mot den el som jag får genom min leverantör. Vilket skulle ske om jag inte slår av huvudsrömmen.
\Dagge
OK.
Kan strömmen gå ut när jag slagit från huvudströmmen? Detta verkar för mig inte logiskt.
Dessutom tror jag att man kan få problem den dagen när stömmen kommer tillbaka om man kopplar till mitt elverk mot den el som jag får genom min leverantör. Vilket skulle ske om jag inte slår av huvudsrömmen.
\Dagge
Eller så kopplar man in en reservkraftomkopplare.
http://www.selga.se/selga/katalog/frame_katalogpage.asp?sida=../katalog/html/s18605.html
http://www.selga.se/selga/katalog/frame_katalogpage.asp?sida=../katalog/html/s18605.html
Detta är absolut inget man ska göra själv. Kontakta en elinstallatör som kan detta. Ett elverk som försörjer ett helt hus kostar mycket pengar. Välj ett mindre och se till att elektrikern ansluter bara delar av huset till reservkraften.
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/elverk/bensin
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/elverk/bensin
Tack för era svar.
Inga "fast and dirty" lösningar här inte. Det ser ut som om jag får investera i en omkopplare samt några timmar med en el-installatör.
Jag hade tänkt köpa ett elverk på 4.2kw. Tanken är att den skall driva min vatten pump, avlopps pump, kyl och frys och kanske någon lampa. Värme får jag genom ved (Bor man i skogen så).
Inga andra förslag?
\Dagge
Inga "fast and dirty" lösningar här inte. Det ser ut som om jag får investera i en omkopplare samt några timmar med en el-installatör.
Jag hade tänkt köpa ett elverk på 4.2kw. Tanken är att den skall driva min vatten pump, avlopps pump, kyl och frys och kanske någon lampa. Värme får jag genom ved (Bor man i skogen så).
Inga andra förslag?
\Dagge
Ett tips är att kolla de riktiga överskottsbolagen. Inte skräpet som heter ÖB dock. Försvarets gamla generatorer brukar kunna vara billiga.
Precis innan jag flyttade till hus så hadde de 3 st 40KW generatorsläp som gick för 5000 st.
Precis innan jag flyttade till hus så hadde de 3 st 40KW generatorsläp som gick för 5000 st.
Småtrevliga prylar m a o *ler*
Nästan så att jag hade kunnat tänkt mig att skaffa en sån med, bara för om ifall att...*s*
/Kent
Nästan så att jag hade kunnat tänkt mig att skaffa en sån med, bara för om ifall att...*s*
/Kent
Jag fick ett råd idag. Det var att koppla in en strömbrytare på ingående ledning som spärrar kontakten från reservkraften vid normal drift (Man kan inte ha kontakten i). Men vid reservkraft så kopplar man bara om till reserv läge samt stoppar i kontakten från reservkraften samtidigt som huvudströmmen blir bortkopplad. Detta låter för mig som en billig och säker lösning.
Vi får se hur det blir. Bara att läsa om olika reserv kraft verk får en att bli smått galen. Man måste ta massor av hänsyn så man får rätt utrustning. En sak som jag höll på att missa är vikten av att kraftverket klarar av start strömmar som motorer och pumpar skapar.
Vill man dessutom titta på TV eller surfa under tiden så måste man ha "tillräcklig" kvalitet på ström och spänning med en fin sinuskurva så att den elektriska utrusningen inte pajar..Suck..Kanske är det lättar att tända ett stearinljus och hämta vatten med en spann :-/
Jag skall se om jag kan få fram nått ställe som har ett militära kraftverk för en rimlig kostnad. 5000kr låter som en dröm. Med ett sånt skulle jag kunna driva halva byn
\Dagge
Jojo. Efter att man matat det med 15 liter soppa i timmen garvar man lagom högt.mats_o skrev:
Se för guds skull till o göra det seriöst med en riktig reservkraftsomkopplare rejält jordtag m.m. Skulle du mata ut en backspänning på nä'tet o nån av montörerna får en strömgenomgång kommer du bli åtralad för dråp och olaga installationsarbete.
Det är dryga skadestånd och fängelse på straffskalan.
Det är dryga skadestånd och fängelse på straffskalan.
Bob.
De gick som tur var på Diesel och den var då billig. Idag så är den något dyrare om man nu inte kan få tag i sjödiesel som tydligen är skattefri eller känner nån som far till finland då och då...
De gick som tur var på Diesel och den var då billig. Idag så är den något dyrare om man nu inte kan få tag i sjödiesel som tydligen är skattefri eller känner nån som far till finland då och då...