Står det inte ett tvåvåningshus på tomten idag?
Dvs byggnaden som ska rivas.
Ser ut så på flygfoto om man slår adressen eller kollar jag jättefel?
nej det stämmer det står ett vitt tvåvåningshus i plåt på fastigheten som skall rivas, det finns även en tegelbyggnad som skall styckas av, jag vet inte vad de skall gör med den.
nedan bilder är tagna från vår balkong på andra våningen ca 7m från tomtgränsen, buskarna i nedankant står på vår tomt, och har nyss fått gödning.
Efter en snabb titt bedömer jag att Blåsippan hamnar under C, fristående hus 6 meter från tomtgräns, 2 våningar, 8 meter till takfot och 1/3 av tomtens areal. De föreslagna husen faller enligt min bedömning inte inom de ramarna och det bör då krävas ändring av detaljplan där ni får chans att vara med och påverka.
Om det kan ses som en mindre avvikelse behövs ingen ändring.
Absolut, men radhus istället för fristående, avståndet till tomtgräns samt att det överstiger 1/3 av ytan (snabb bedömning) kan inte vara en liten avvikelse förenlig med planens syfte. Men det är såklart bara min bedömning.
Absolut, men radhus istället för fristående, avståndet till tomtgräns samt att det överstiger 1/3 av ytan (snabb bedömning) kan inte vara en liten avvikelse förenlig med planens syfte. Men det är såklart bara min bedömning.
Stadsarkitekten hade inget svar på dessa avvikelser och skall kolla upp detta och återkomma.
Enligt den ursprungliga DP från 1919 är det område C
[bild] [bild]
Och då är det fristående boningshus samt ej närmare granntomten än 6 m
I 1928/1929 ändrade man kartan för området omkring dig, men egentligen tror jag att de bara la in nya fastighetsgränser i kartan
Då är ju uppenbarligen förslaget planstridigt, husen är för nära gränsen och ej fristående. Ska vi gissa att det är en frimärksdetaljplan på gång för att lösa detta problem.
Den befintliga byggnaden på fastigheten överensstämmer ju inte heller med den 100 år gamla detaljplanen. Det skulle vara intressant att få veta vad som ändrades med detaljplanen 1929.
1/3 av tomtytan ser det ut som att de klarar, men resten...