52 308 läst · 146 svar
52k läst
146 svar
AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 459 inlägg
Kämpa på!
Nu ikväll fick jag ytterligare svar där han tycker jag beter mig dåligt och borde skämmas för att jag idag meddelat att jag tänker hålla betalningen inne tills problemen är åtgärdade och jag blir anklagad för att ha fördröjt betalningen så att se blev klara i badrummet nere.. jag förstod att han skulle tro det då timingen är olycklig, men jag fick fakturan i måndags kväll och bad om mer tid då jag behövde få råd hur jag skulle tänka kring de fel som jag anser finns... Men men, vi hade inte använt duschen även om den blev klar idag, av rädsla för hur det troligen är gjort.
Sedan tycker han att vi tagit badrummet i bruk. Jag begriper inte vad han menar? Man hittar ju fel allt eftersom? Reklamationsrätt? Väggarna vet han om, men han trodde säkert jag köpte hans quick fix även fast jag sade "bara om det godkänns av Fibon och försäkringsbolaget". Badrummet uppe har vi varit väldigt aktsamma när vi använt och bara suttit i badkaret med handdusch.
Den här soppan..
När det gäller besiktningsman, vad gäller?
Vem väljer? Måste hantverkaren meddelas? Har han rätt att vara med (hantverkaren)? Tidsaspekt under semestertider?
Sedan tycker han att vi tagit badrummet i bruk. Jag begriper inte vad han menar? Man hittar ju fel allt eftersom? Reklamationsrätt? Väggarna vet han om, men han trodde säkert jag köpte hans quick fix även fast jag sade "bara om det godkänns av Fibon och försäkringsbolaget". Badrummet uppe har vi varit väldigt aktsamma när vi använt och bara suttit i badkaret med handdusch.
Den här soppan..
När det gäller besiktningsman, vad gäller?
Vem väljer? Måste hantverkaren meddelas? Har han rätt att vara med (hantverkaren)? Tidsaspekt under semestertider?
Du väljer besiktningsperson, inte hantverkaren.
Kan inte svara på tidshorisont men du borde anstränga dig ordentligt för att hitta någon. Även om det är semester borde det gå att få tag på någon även om det blir dyrare.
Bry dig inte om hantverkarens små kommentarer och svara inte, hänvisa till att du begär en oberoende besiktning eller till en jurist.
Kontakta ditt försäkringsbolag, informera att du är i tvist med en hantverkare och informera om beloppet. Rättsskyddet i Din hemförsäkring borde då gå igång och du kan få juridisk hjälp.
Kan inte svara på tidshorisont men du borde anstränga dig ordentligt för att hitta någon. Även om det är semester borde det gå att få tag på någon även om det blir dyrare.
Bry dig inte om hantverkarens små kommentarer och svara inte, hänvisa till att du begär en oberoende besiktning eller till en jurist.
Kontakta ditt försäkringsbolag, informera att du är i tvist med en hantverkare och informera om beloppet. Rättsskyddet i Din hemförsäkring borde då gå igång och du kan få juridisk hjälp.
Stå på dig! Har själv haft med en sån person (badrumsfirma) att göra och det är lätt att bli chockad och tro att det kanske är man själv som har fel. Hade jag inte sett var du bor hade jag trott att det var samma firma som vi hade hemma. Fick senare reda på att han betett sig lika illa hos andra. Alla fel vi hittade var "en piss i havet" och jag var "en vidrig människa" som kontrollerade deras arbete hela tiden. Hade de inte börjat med att göra uppenbara fel hade jag ju inte behövt det...B bjaurgen skrev:En uppdatering. Jag har idag varit i kontakt med en advokat som gav mig rådgivning via telefon. Han ansåg att jag inte skulle betala någonting då det fanns risk att allt arbete skulle behöva göras om. Utifrån detta meddelade jag hantverkaren via SMS att jag ville reklamera felen och tänkte hålla inne betalningen tills arbetet var korrekt utfört och godkänt. Gör om och gör rätt helt enkelt.
Jag reklamerade fall golv och väggar som inte är korrekt uppsatta. För att fixa detta är min bedömning att allt måste rivas ut igen och göras om från början. Gjorde även en ny tråd här på forumet då jag filmade hur jag använde en dank för att demonstrera fallet för att få lite feedback, vilket jag fick.
Det slutade med att de två som var här och arbetade i badrummet nere packade sina grejer och åkte. Sedan fick jag ett samtal från chefen att "nu betalar du annars jävlar!". Jag sade ingenting. De kopplade ur vattnet till badrummet nere som var nästan färdigt
En annan händelse i sammanhanget är lite rolig. Min granne berättade att han ringt hantverkaren (chefen) för någon vecka sedan och klagat på att när de står på innergården och kapar, så lämnar de sågblad, metallbitar och annat skrot på asfalten när de åker. De städar inte undan. Då skyllde han på MIG och sade att det måste varit JAG som arbetat utanför. Min granne som sett alltihop sade givetvis till honom som det var. Lustigt sätt ändå, men det är så här det har varit, alltid ursäkter, lappa och laga, aldrig en ursäkt för något som blivit fel.
Ber om ursäkt i förväg om något är förvirrande skrivet. Jag är lite chockad över hela situationen.
För vår del löste det sig till slut. Hoppas det löser sig för er också.
Ska besiktningen vara meningsfull ska BÄGGE godkänna besiktningsmannen. Om den ena väljer utan att den andre samtycker blir ju även besiktningsmannen ena partens "handgångne man", i alla fall finns den risken.
Och sedan besiktningsmannen sagt sitt så ska bägge parter godta besiktningen. OCH det är besiktningsmannen som sätter ribban och varken köpare eller säljare ska lägga sig i besiktningen och inte försöka påverka besiktningsmannen.
Och sedan besiktningsmannen sagt sitt så ska bägge parter godta besiktningen. OCH det är besiktningsmannen som sätter ribban och varken köpare eller säljare ska lägga sig i besiktningen och inte försöka påverka besiktningsmannen.
Idealiskt sett är det naturligtvis så, men i praktiken är det förmodligen inte så enkelt när man har att göra med en hantverkare med taggarna utåt, som uppenbarligen är fallet här. Då är det ändå av stort värde att ha ett utlåtande från en besiktningsman även om man valt och betalat denne själv. Givetvis väljer man med då fördel någon som inger god trovärdighet även objektivt sätt. Dvs. gärna någon som är auktoriserad besiktningsman inom området och/eller är knuten till någon branschorganisation, materialleverantör osv.E elmont skrev:
Jag tycker det låter som att du är i ett bättre läge nu när de lämnat. En chef/firma som uttrycker sig/uppträder/bygger fel såsom dessa verkar ha gjort, de vill du inte ha i ditt hus. Se detta som en nystart, kolla med advokaten om vad du behöver göra för att lagligt häva avtalet/avtalen. Under tiden kan du ju försöka hitta en riktig firma som åtminstone kan komma och titta på jobbet och lämna en offert. Så länge du inte skriver på ett nytt avtal kan det ju knappast bryta mot de befintliga. Kan tänka mig att du vill spara så mycket tid som möjligt i det här läget.
En annan sak, när allt är utrett med den gamla firman, tala om här vilken det är så andra i din närhet har relevant information när de ska göra liknande jobb...
Lycka till med fortsättningen!
En annan sak, när allt är utrett med den gamla firman, tala om här vilken det är så andra i din närhet har relevant information när de ska göra liknande jobb...
Lycka till med fortsättningen!
Ja, annars är risken den situation vi fick med ytterligare en klåpare till badrumshantverkare (don't get me started...) att vi tar dit besiktningsman som dömer ut hela badrummet. Hantverkaren säger att besiktningsmannen är inkompetent och tar dit en egen. Som också dömer ut hela badrummetE elmont skrev:Ska besiktningen vara meningsfull ska BÄGGE godkänna besiktningsmannen. Om den ena väljer utan att den andre samtycker blir ju även besiktningsmannen ena partens "handgångne man", i alla fall finns den risken.
I vårt fall slutade det med kompromissen att hantverkaren fick inte en spänn och fick ersätta oss för materialet men vi fixade rivningen av det felaktiga badrummet själva.
För att sprida lite ljus i mörkret, senaste gången (tredje) vi hade badrumshantverkare hemma så fick vi en fantastisk firma där chefen till och med ringde upp oss för att säkerställa att vi var helt nöjda innan han skickade fakturan. Och vi var grymt nöjda!
Är det någon som vet om det spelar någon roll att man tagit badrummet i bruk innan en besiktning av det här slaget när man har en tvist?
Jag menar att felen måste man ju kunna upptäcka allt eftersom. Det går ju att reklamera flera år efter och då har man ju använt det länge. Att vi inte betalat fakturan när vi upptäckte felen är väl mer tur och tack vare att man är misstänksam. Så man fått en hävstång att arbeta med.
Tack för alla uppmuntrande svar!
Jag verkar ha hittat en besiktningsman som kan komma om 3 veckor, och då har jag ringt till väldigt många.
Jag menar att felen måste man ju kunna upptäcka allt eftersom. Det går ju att reklamera flera år efter och då har man ju använt det länge. Att vi inte betalat fakturan när vi upptäckte felen är väl mer tur och tack vare att man är misstänksam. Så man fått en hävstång att arbeta med.
Tack för alla uppmuntrande svar!
Jag verkar ha hittat en besiktningsman som kan komma om 3 veckor, och då har jag ringt till väldigt många.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Det är väl mest materialgaranti då, eller skador som uppstår för att man tagit det i bruk för tidigt. Typ duscha utan tätskikt. Felaktigt utförande är alltid felaktigt utförande..
Vi tog det i bruk när de var färdiga och har efter det hittat flera problem. Vi har även efter det fortsatt använda det då vi måste ha någonstans att gå på toaletten och sköta grundläggande hygien. Under sommaren är mina svärföräldrar här och vi är 4 personer och en bebis som skulle vara helt utan badrum om vi inte kan använda det.
Vi har dock varit mycket varsamma. Sitter ner i badkaret vid dusch och använder endast handdusch. Jag hoppas bara att detta inte kommer påverka oss negativt i framtiden och jag är fortfarande väldigt nojig över hela situationen.
Vi har dock varit mycket varsamma. Sitter ner i badkaret vid dusch och använder endast handdusch. Jag hoppas bara att detta inte kommer påverka oss negativt i framtiden och jag är fortfarande väldigt nojig över hela situationen.
Om hantverkaren anser badrummet vara färdigt och vill skicka fakturan bör det inte vara en nackdel för er.
Då även andra badrummet renoveras verkar ni ju annars vara utan fungerande badrum, vilket betyder att boendet inte är funktionsdugligt.
Alternativet är att ta in en portabel toa och dusch. Det är dock ert ansvar att hålla ner utgifter som ni eventuellt kan kräva av hantverkaren.
Då även andra badrummet renoveras verkar ni ju annars vara utan fungerande badrum, vilket betyder att boendet inte är funktionsdugligt.
Alternativet är att ta in en portabel toa och dusch. Det är dock ert ansvar att hålla ner utgifter som ni eventuellt kan kräva av hantverkaren.
Nej snarare tvärtom. Om ert normala användande av det enligt hantverkaren färdiga badrummet orsakar skador har ni väl ett utomordentligt starkt bevis på att badrummet uppenbarligen inte var korrekt utfört!mathiash77 skrev:
Det var ett bra resonemang. Han kallar inte något för fel utan säger att "det ni ville ha justerat har vi justerat". Vilket jag antar var när jag påpekade att det saknades fog i hörnlister eller när det var ett uppenbart hål i skarven i golvmattan.mathiash77 skrev:Om hantverkaren anser badrummet vara färdigt och vill skicka fakturan bör det inte vara en nackdel för er.
Vi håller ner utgifterna åt hantverkaren genom att vara försiktiga med vattenbegjutning.