Byggahus.se
Hej!

Vad tror vi om denna? En Black & Decker KD985 som blev lite för varm när jag borrade i sten. Är det motorn eller växellådan tro? Och kan man köpa reservdelar smidigt nånstans?

/Tobias

Det eldade rätt duktigt genom ventilationshålen. Förmodligen har rotorns lindning släppt från kollektorns lameller. Ett mycket vanligt fel på billigare maskiner när man kör dom alltför varma. Du kanske har garanti kvar?

En Black & Decker som ryker är knappast värd att laga, bättre att investera i en ny
maskin.

Tack för svar!

Ja, jag har googlat och anar att det är lindningen som skadats. Enligt B&D's hemsida kostar en ny rotor c:a 400 kr och det kan det kanske vara värt men att hitta nån som säljer är värre.

Om man ska köpa en ny maskin, har ni några tips inom rimlig prisnivå?

Så blir det när man köper billiga maskiner och borrar. Antar att du tryckte på för allt du var värd när det hände. Visa en bild på borrspetsen då syns det hur du har gjort.

T Trrttsch skrev:
Tack för svar!

Ja, jag har googlat och anar att det är lindningen som skadats. Enligt B&D's hemsida kostar en ny rotor c:a 400 kr och det kan det kanske vara värt men att hitta nån som säljer är värre.

Jula har sin röda serie, 1000 W, 3 års garanti, 800 kr.
000110.jpg

P
Om du ska borra i sten så använd rätt borr och maskin. En slagborrmaskin är absolut inte den rätta maskinen och definitivt inte en B&D som är svag och inte gjord för jobb som tar lite tid. Mycket av komponenter i dessa är av billigare alternativ.

En borrhammare är klart ett bättre alternativ av maskin. Om det är för ett enskilt tillfälle så hyr en kraftigare maskin så kommer det gå ännu fortare.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Så blir det när man köper billiga maskiner och borrar. Antar att du tryckte på för allt du var värd när det hände. Visa en bild på borrspetsen då syns det hur du har gjort.
Trycket var det nog inga problem med och borret ser ok ut men jag höll på alldeles för länge, säkert en kvart utan längre uppehåll. Maskinen är förmodligen inte dimensionerad för 20mm i hård sten.

Julamaskinen på bilden är ju en slagborr men de har även denna.
001099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/

(Jag ser att jag råkade skriva slagborr isf borrhammare i rubriken.)

• Gilla
D09
  • Laddar…
En lite sliten 20 mm borr i sten, kan vara jobbigt nog även för en Hilti.

Fast problemet med sds fästet är ju att du får i jättestora borrar i små maskiner..........(om det nu var sånt vill säga) Det säger ju sig själv att en liten maskin inte orkar med vad som helst.
Ett lite större hål djupt i en sten kan ju kräva ganska rejäla maskiner.

En borrhammare är så mycket effektivare än en slagborr.

Den där meec-maskinen är det många som verkar nöjda med. Den är dock lite större i formatet så frågan är vilka användningsområden du tänkt dig?

Jag kör en hitachi Dh24pc3 sedan många år och använder den rätt ofta, efterföljaren går att få tag i för runt 1500 nu. Har borrat 20 mm hål i granit utan problem men det viktiga är att låta maskinen göra jobbet och inte pressa så mycket samt rensa ur hålet ofta och låta borret svalna emellanåt. Kyla med vatten kan absolut vara en god idé. Och undvik de billigaste borren, i värsta fall går de av så du inte kan få upp dem ur hålet.

T Trrttsch skrev:
Hur många (meter) hål ska du borra. Kraven på maskin skiljer en del om vi pratar om ett hål på 50 mm eller hundra hål på 300 mm vardera.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur många (meter) hål ska du borra...
Jag spräcker lite större stenar i trädgården och hittills har jag borrat c:a 20 st 12cm hål med 20mm borr och det är ungefär lika mycket kvar. Det hade säkert gått bra med min maskin om jag inte blivit så trött på att det tog lång tid och struntade i att ta paus. Men det vore ju gött om varje hål inte tog 10-15 minuter.

Fast en 20mm borr i en liten maskin kan inte resultera i annat än det du upplevt. De blir överbelastade helt enkelt. Med rätt maskin och lite effekt så hade du nog borrat ett hål ganska fort. Särskilt som det är stenar du ska spräcka och inte behöver vara rädd om nåt.

Den borrhammaren är väldigt mycket bättre än slagborrmaskinen.
Borrskruvdragare och en separat borrhammare tycker jag är en bättre kombo. Slagborrmaskin är lite som ett onödigt mellanting.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.