Byggahus.se
Håller på att lägga marksten och då passar inte mitt roströda brunnslock in längre...
Vad kan man använda för att det ska blis vartoch att det håller lite också?
Funderar på om spissvärta skulle funka!?

Hammarlack

Bland det fulaste som finns är HAMMARLACK.
Är locket rostigt så måste du få bort rosten, ingen färg i världen sitter kvar om det är rost under.
Vad för material är det i locket, gjutjärn eller svartplåt ("vanligt"järn).

Kanske ett lock i betong, ser ju ut som sten det också.

Protte

Nästan hundra på att det är ett gjutjärnslock.
Vill ha det mörkgrått eller svart men är rädd att vanlig färg flagnar och lossar...

Protte, kalla den Hammerite då, den är slät och finns även matt. Corrostabil finns ju också. Det går att grunda med rost-stopp för bättre resultat.

Redigerat:
Gjutjärn....
Gjutjärn som ligger ute och nöts lite på..
Blir inte gjutjärn brun-svart-blankt.
Titta på alla brunnslock på vägar, gångbanor och bredvid.
Något rostrött finns det?

Hammerit är det utan bucklorna då?

Protte

Stämmer bra, Hammerite slätlack. Men håller med dig, undrar hur de "allmänna" brunslocken och gallren är behandlade? Kanske skulle prova med spissvärta om det ligger någorlunda undanskymt /liten risk för att någon kladdar ner sig)

Har för mig att jag sett nått program på Discovery från tillverkningen av gjutjärnsbrunnar m.m. och att dom då behandlades med någon olja som bränndes fast...
Locket hade någon liknade yta från början men inte nu längre.
Ute på vägarna så slits locken mer av trafik m.m. men jag kan ha fel...

Googla på bränna linolja :D

Vi bumpar upp den här tråden lite.

Blev det något brunnslock målat och hur blev det?

Har ett nylagt, svart lock som redan börjar visa tendenser att färgen försvinner och rost syns under. Vill gärna behålla det svart.

Claes Sörmland
Slipa bort lös rost med en stålborste. Grunda med Isotrol grundolja (går att måla på rost och stoppar vidare rostbildning.). Sen på med en svart linoljefärg (T ex järnoxidsvart eller kimröksvart från Ottosson/Gysinge) eller möjligen en svart alkydoljefärg från nån av de stora. Bättra på vart tionde år med linoljefärg.

• Gilla
snakestyle
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Slipa bort lös rost med en stålborste. Grunda med Isotrol grundolja (går att måla på rost och stoppar vidare rostbildning.). Sen på med en svart linoljefärg (T ex järnoxidsvart eller kimröksvart från Ottosson/Gysinge) eller möjligen en svart alkydoljefärg från nån av de stora. Bättra på vart tionde år med linoljefärg.
Tack! Det kör vi på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.