Byggahus.se
P para skrev:
Ånej, rastlösa ungar måste ju vara fruktansvärt.
Jag borde nog väntat att köpa elbil.
Fast å andra sidan är det nog bäst att köpa nu när man får fin bonus och lågt förmånsvärde. Innan kilometerskatten införs sen när alla kör elbil. Nu kan man dessutom glida runt på alla gratisladdare som finns.
Är det bara ekonomin som styr skulle du behållit förbränningsbilen några år till eller köpt en Dacia eller liten Cittra.

Spelar inte så stor roll om drivmedlet är gratis om du bundit 150k i batterier.

Ekonomin och tekniken styrde mitt val. Fantastiskt roligt att köra elbil. Prova inte om du inte vill köpa en.
Elbilsförsäljningen drivs av tjänstebilsförarna. Sponsras med stadskassan.
Bakåtsträvare har det alltid funnits.

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Så länge en vanlig bil inte kostar så mycket att köra är det nog svårt att sälja elbilar till privata om man inte kan styra till det med skatten på nått vis.

P para skrev:
Ekonomin och tekniken styrde mitt val. Fantastiskt roligt att köra elbil. Prova inte om du inte vill köpa en.
Elbilsförsäljningen drivs av tjänstebilsförarna. Sponsras med stadskassan.
Bakåtsträvare har det alltid funnits.
Jag har kört lite div elbilar i tjänsten då vi har poolbilar.

Förstår inte vad som är så fantastisk med en liten bil som varken är rymlig, bekväm eller tyst.

Cheferna blev helt tysta när jag ifrågasatte varför de inte vill att fler skall åka privatbil i tjänsten. Privatbilar har de flesta redan och nu har man främjat tillverkning av en massa extra bilar som inte skulle behövas om man planerade lite bättre. Det vore helt klart bättre för miljön om poolbilarna aldrig hade tillverkats.

sunnis
N Nerre skrev:
Problemet var att behöva vänta en halvtimme på att få ladda. Sen brukar ju elbilsfantasterna säga att det är så smidigt att stanna och ladda när man ändå behöver stanna en stund för ungarna...

Förstår inte vad förmånsvärde har att göra med att köpa bil? Om du syftar på att du har elbil som tjänstebil så är du ju mer eller mindre diskvalificerad från diskussionen, för såvitt jag tolkat den handlar den om huruvida man som privatperson bör köpa elbil eller inte.

Det verkar vara mindre än 300 000 svenskar som har tjänstebil (hittar ingen siffra från senare än 2017, då var det 270 000).
Nu har man ju förmånsbil av den enda anledningen att man ska nyttja den som privatperson. Annars betalar man inte förmån på tjänstebilen. I stort sett kan man köpa och äga bilen privat för vad man betalar i förmånsvärde rent bilkostnadsmässigt, enda fördelen är att man slipper ligga ute med kapital och att man inte behöver ha en personlig risk i att äga.

De 300 000 personerna som betalar för förmånsbilar står ju typ för 25% av hela nybilsförsäljningen. Typiskt för en förmånsbil är att man införskaffar den helt ny och byter vart tredje år. Den typen av "finansering" av bilköp är helt relevant för tråden. Typiskt idag är att förmånstagare ökar och privat-nybilsköpare minskar då fler och fler har möjlighet till förmånsbil istället. De flesta förmånsbilar rullar nog inte en meter i tjänst... Mest till och från jobbet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Svaret på frågan är nog rätt enkelt: Cheferna ser det hela från sin personliga synvinkel: För dem är det bättre att firman står för bilkostnaderna. De får tillgång till en dyr fin bil och behöver bara förmånsskatta, medans firman står för kapitalbindningen.

sunnis
N Nerre skrev:
Svaret på frågan är nog rätt enkelt: Cheferna ser det hela från sin personliga synvinkel: För dem är det bättre att firman står för bilkostnaderna. De får tillgång till en dyr fin bil och behöver bara förmånsskatta, medans firman står för kapitalbindningen.
Vet inte om du hyser agg för att vissa får plocka ut bilar på firman men bilförmånen blir flera tusen kronor i extra skatt som går direkt till staten varje månad. På sätt och vis gör man rätt för sig rent solidariskt, därför det heter "Förmånsbeskattning"

Som reglerna ser ut nu så behöver man bara betala förmån för vad motsvarande fossilbil hade kostat i förmånsvärde om man hade valt en sådan istället.

Så t.ex en Audi e-tron 55 beskattas lika mycket som en Audi Q5 40 TDI 190 hk Proline. Så istället för en fossilbil kan man istället välja en elbil till samma förmånspris för att ha som sin privata bil hemma. Så det har helt klart betydelse för elbilsförsäljning.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...5-16&&pk_vid=ea5921201538ba031562698904057f62

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Jag har kört lite div elbilar i tjänsten då vi har poolbilar.

Förstår inte vad som är så fantastisk med en liten bil som varken är rymlig, bekväm eller tyst.

Cheferna blev helt tysta när jag ifrågasatte varför de inte vill att fler skall åka privatbil i tjänsten. Privatbilar har de flesta redan och nu har man främjat tillverkning av en massa extra bilar som inte skulle behövas om man planerade lite bättre. Det vore helt klart bättre för miljön om poolbilarna aldrig hade tillverkats.
Fast vad är en poolbil? Du menar tjänstebilar som står i garaget/parkering på jobbet som ska användas för tjänsteärenden?

Förstår att cheferna blev tysta, jag hade skämts ögonen ur mig och jag var tvungen att beordra min personal att använda sin privata bil för tjänsteärenden. Naturligtvis så står företaget för tjänstefordon om det krävs att det ska köras i tjänsten.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Om man är intresserad av att forska i hur det går att ta sig fram med elbil igenom landet, samt ta reda på hur tätt exempelvis snabbladdning finns, så kan man kolla in abetterrouteplanner.com, väldigt enkelt!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, E4:an tror jag löser sig relativt enkelt, dalatrafiken skulle jag gissa kan bli knepigare, särskilt då till nordvästra Dalarna.
Kan intyga att E4:an funkar strålande, åtminstone upp till Umeå!

sunnis sunnis skrev:
Fast vad är en poolbil? Du menar tjänstebilar som står i garaget/parkering på jobbet som ska användas för tjänsteärenden?

Förstår att cheferna blev tysta, jag hade skämts ögonen ur mig och jag var tvungen att beordra min personal att använda sin privata bil för tjänsteärenden. Naturligtvis så står företaget för tjänstefordon om det krävs att det ska köras i tjänsten.
Ja, det är ett gäng hyrbilar som Sunfleet ställt ut och som vi har avtal på.

Vi har fritt att välja om vi skall ta poolbil, privat, taxi eller annat färdmedel till kund. Enligt policy mot kunder skall vi ta det kostnadseffektivaste alternativet och det är i 9 fall av 10 att ta privat bil direkt från bostad till kund.

I Stockholms innerstad finns numera rätt många platser reserverade för elbilar under laddning med en max parkeringstid på tre timmar. De funkar alltså rätt illa för oss som kör laddbar bil till jobbet ibland, för vem vill flytta bilen på lunchen, och leta ny plats då? Och andra lär det väl också reta – en massa (nåja) lediga parkeringsplatser reserverade för andra.

Det finns lite barnsjukdomar med det här.

R Robert-san01 skrev:
Nej, det blir inga köer till laddarna. Det finns så det räcker och blir över...
Av ren nyfikenhet svängde jag förbi samma plats 20:40 idag, tisdag kväll.

Samtliga laddare var upptagna och det såg ut som att det var två teslaägare som stod på kö.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Av ren nyfikenhet svängde jag förbi samma plats 20:40 idag, tisdag kväll.

Samtliga laddare var upptagna och det såg ut som att det var två teslaägare som stod på kö.
Ja, det är som sagt ett undantag som bekräftar regeln. Det är den enda superchargern i närheten av Stockholm, vilket innebär att den används av väldigt många Taxi-ägare, som dessutom gärna står och laddar betydligt längre än de skulle behöva så snart de inte har en körning.
Den används även av en del Tesla-ägare i Stockholm som inte har möjlighet att ladda hemma.
Det är ett problem som Tesla arbetar på att åtgärda, bland annat med avtal med Taxi-åkarna.

Övriga Supercharger-stationer är betydligt bättre placerade, då de är avsedda för snabbladdning när du är på resa och behöver utöka din räckvidd.
Det behöver du i praktiken inte när du passerar Stockholm, då du har Sillekrog söderut, Fullerö norrut och Enköping västerut.

Men absolut, på SuC UpplandsVäsby är ofta full.
Att den dessutom är en av de absolut minsta i landet med sina 6 platser bidrar, de andra med hög trafik har oftast 16-20 platser, men de måste lösa missbruket av just den stationen innan det är nån ide att bygga ut den.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det är som sagt ett undantag som bekräftar regeln. Det är den enda superchargern i närheten av Stockholm, vilket innebär att den används av väldigt många Taxi-ägare, som dessutom gärna står och laddar betydligt längre än de skulle behöva så snart de inte har en körning.
Den används även av en del Tesla-ägare i Stockholm som inte har möjlighet att ladda hemma.
Det är ett problem som Tesla arbetar på att åtgärda, bland annat med avtal med Taxi-åkarna.

Övriga Supercharger-stationer är betydligt bättre placerade, då de är avsedda för snabbladdning när du är på resa och behöver utöka din räckvidd.
Det behöver du i praktiken inte när du passerar Stockholm, då du har Sillekrog söderut, Fullerö norrut och Enköping västerut.

Men absolut, på SuC UpplandsVäsby är ofta full.
Att den dessutom är en av de absolut minsta i landet med sina 6 platser bidrar, de andra med hög trafik har oftast 16-20 platser, men de måste lösa missbruket av just den stationen innan det är nån ide att bygga ut den.
Förstår inte riktigt resonemanget om missbruk. Ägarna som köpt sina bilar med fri laddning måste väl ha rätt att nyttja den fullt ut? Jag skulle ha stämt Tesla om jag hade baserat inköp och verksamhet på något som de sedan inte vill leva upp till.

Enda jag hört som blivit avstängd från sin fria laddning var killen som byggde om sin S så han kunde driva sin bitcoingruva med den.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.