61 891 läst · 92 svar
62k läst
92 svar
Studsmatta, hur nära tomtgräns??
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Artikel i G-P om studsmatta som inte få vara kvar. I och för sig på en gård, men där grannarna har köpt studsmattan ihop.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=503896
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=503896
Kan ju hålla med... vi är helt ansatta på alla flanker av studsmattor som står så långt som möjligt från deras egna altaner vilket innebär så nära våran tomt som möjligt. Jag tycker det är brist på hyfs att inte fråga först om det går bra att ställa detta s*tans fula spektakel så nära. Om de hade tagit bort nätet så hade vi inte ens sett den.lental skrev:Min kommun säger att studsmattor får placeras 4,5 meter från tomtgräns. Själv står jag ut med ljudet men tycker att de är så gräsligt fula. Våra grannar har satt upp två monstermattor med skyddsnät så långt från sina egna uteplatser som möjligt (vilket innebär så nära vår som möjligt). Nu ska jag söka bygglov för att göra en konstinstallation framför så att vi får lite vackrare utsikt! Skulle aldrig drömma om att anmäla deras studsmattor. Tycker vuxet, högutbildat folk bör ha hyfs, fråga och snacka innan man placerar ut monster. Vad lär sig barnen? Inte att ta hänsyn i alla fall.
Man orkar som sagt inte hålla på att säga till i tid och otid, även om det är det standardsvar man får av grannen. "bara säg till om det låter för högt", vips så har man snyggt lobbat över problemet till mig istället och uppfattas som väldigt medgörlig.
Hade det varit en studsmatta som råkar hamna nära vår tomt så är det väl okej men nu är det framsida, baksida och gavel som är ansatta. Lite märkligt att en annan grannes garagesida är mindre bra att sätta studsmattan vid......
/Henko
Konst, likställt med skulpturer eller (konst)installationer eller andra konstverk i trädgården kräver inga bygglov alls, utan det är fritt fram för eget eller andras skapande. Inte ens en 8 meter hög skulptur behöver bygglov.lental skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Själv ser vi fram emot att flytta till ett område med mycket barn. Kanske för att vi vet att vi aldrig själv kommer kunna skaffa barn.
Sen kan man väl se det som så att när barnen växer upp så blir dom vettigare, man vill inte bli sedd som griniga gubben då. Bästa jag vet är på somrarna är att åka hem till en kompis pappa, där alla i kvarteret nu är uppvuxna. Och spela fotboll med gamla klassen på en liten fotbollsplan där vi spelade som liten och där grannarna kommer ut på en öl och tittar på. Att det kunde vara lite livat i de yngre åren är nog inget man tänker på då.
Sen kan man väl se det som så att när barnen växer upp så blir dom vettigare, man vill inte bli sedd som griniga gubben då. Bästa jag vet är på somrarna är att åka hem till en kompis pappa, där alla i kvarteret nu är uppvuxna. Och spela fotboll med gamla klassen på en liten fotbollsplan där vi spelade som liten och där grannarna kommer ut på en öl och tittar på. Att det kunde vara lite livat i de yngre åren är nog inget man tänker på då.
Jag tror absolut inte att någon blir sedd som den "griniga gubben" bara för att grannen har valt att placera en studsmatta en halv meter från tomtgränsen. Jag anser att det gäller precis samma regler om att visa hänsyn precis som ajg skullle få göra om jag ville montera upp ett diesel-elverk någonstans på tomten. Hmmm vad ska jag välja, den sidan som vetter mot en skog eller den sida som vetter mot grannens sovrum/altan. Ja du....
Att studsande barn av någon anledning låter högre än en rockkonsert är nog ganska allmänt känt vid detta laget. Undrar just varför så många köper in denna tingest? Speciellt när de själva stör sig på den och inte vågar? säga till sina egna ungar att hålla tyst.
Intressant ur ett psykosocialt håll... jag blir inte klok på det i alla fall.
MVH
Henrik
Att studsande barn av någon anledning låter högre än en rockkonsert är nog ganska allmänt känt vid detta laget. Undrar just varför så många köper in denna tingest? Speciellt när de själva stör sig på den och inte vågar? säga till sina egna ungar att hålla tyst.
Intressant ur ett psykosocialt håll... jag blir inte klok på det i alla fall.
MVH
Henrik
Varför ska grannen bestämma vad tomtägaren gör på sin tomt? Vill man inte ha studsmatta intill tomtgräns köp en fastighet med stor tomt med tillhörande mark så att man kan ha det som man vill.naresjo skrev:
När jag följ denna tråd med stort intresse, då jag tycker detta ämne är väldigt intressant.
Personligen har jag INGA problem, se tid inlägg.
Men det jag förundras över är att INGEN har nämnt att grannen som skaffat studsmattan, varit över innan köp och hört med grannen om det är okej att ställa den i tomtgräns.... Ingen har blivit tillfrågad, utan det tas förgivet....
Kanske jag är ute och seglar en smula nu, men visst vore det en fin gest!?!?!?
Eller kanske bara komma över och säga att "vi har köpt en studsmatta, tycker du det stör säg till ungarna så får dom ge sig ett tag..."
Vore inte detta ett bra sätt även för studsmatteägarna att VÄRNA OM GRANNSÄMJAN!?!!?!!?
Om du är drabbad av mycket besvärande ljud och inte kommer överens med dina grannar är ett alternativ att kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen - som är tillsynsmyndighet – och beskriva situationen. Nämnden får då ta ställning till om det finns grund för att utfärda ett föreläggande mot grannen att begränsa den störande verksamheten.
Möjligen kan du hänvisa till är miljöbalken – där finns allmänna hänsynsregler som innebär att man är skyldig att "iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått som behövs för att hindra och motverka att skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön uppkommer".
Möjligen kan du hänvisa till är miljöbalken – där finns allmänna hänsynsregler som innebär att man är skyldig att "iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått som behövs för att hindra och motverka att skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön uppkommer".

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 487 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 487 inlägg
För egen del slutade jag hoppa det året jag fyllde 21, mest på grund av att somrarna efter detta sommarjobbade jag inte längre där ”hemma”. 
Perfekt för att träna volter, även om jag inte riktigt vågade ta steget i skidbacken...
Perfekt för att träna volter, även om jag inte riktigt vågade ta steget i skidbacken...
Stör du så stör du. Barn, hund, vuxen, maskin oavsett. Vill du skapa problem och visa bristande hänsyn till din omgivning så skiter du i om det stör grannen eller ej. 99% av vuxna svenska befolkningen visar hänsyn.E etompau skrev: