7 299 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
Gar-bo godkänner ej entreprenör
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Så är det absolut (för det mesta). Men det bryr sig inte försäkringsbolaget om, de är mer intresserade av risken att du som beställare och entreprenören hittar på ett upplägg där det aldrig ar meningen att entreprenören skall bygga klart. Försäkringsbolaget tjänar inget på att bygget blir extra bra.S Styrman_jansson skrev:
Man behöver inte ha en färdigställandeförsäkring om man själv står som byggherre. Jag byggde förra året, va själv byggherre och körde utan gar-bo försäkring. Kommunen visste inte detta så vi fick upplysa dom.. lycka till 
Man behöver ingen försäkring enligt lagen. Man kan lika gärna ha en byggkredit på ett högre belopp för att bygga färdigt med. Garbo täcker ju inte mer än en viss kostnad i alla fall och det räcker att ha dom pengarna på ett annat sätt. Sen kan man behöva utbilda sin kommun att det är så...S Styrman_jansson skrev:
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
Nu har jag haft kontakt med kommun och förklarat läget lite och fått muntligt att om vi skickar in ett intyg på att vi har blivit informerade om syftet med färdigställandeskydd och hur vi lagt upp entreprenaden kunde vi få slippa.
Intyget är skickat men vår handläggare har semester till 8/7 så vi får väl veta om det duger då. Håller tummarna!
Intyget är skickat men vår handläggare har semester till 8/7 så vi får väl veta om det duger då. Håller tummarna!
S Styrman_jansson skrev:
Vi bygger nytt i egen regi, där jag bara hyrt in snickare på timmar. Behövde ingen färdigställandeförsäkring eftersom jag bygger själv.
Verkar som er kommun börjar inse det med, håller tummarna!
Medlem
· Västra Götaland
· 63 inlägg
Byggfelsförsäkringen är slopad.
Skulle aldrig anlita Gar-Bo.
Läs här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen
Skulle aldrig anlita Gar-Bo.
Läs här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 63 inlägg
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
Ringde upp och kolla läget med vår handläggare och intyget vi skickade funkade alldeles utmärkt. Startbeskedet kom 1h senare!
Så har man 12tsek att lägga på annat!
Så har man 12tsek att lägga på annat!
Hej, vet att träden är gammal men hoppas på att få tips på vad man kan trycka på för att slippa färdigställandeskydd. Vi kommer vid vår nybyggnation av hus att ha olika till hjälp med entreprenad men gör det mesta själva. Det som firma gör åt oss kommer att betalas när arbetet är utfört. Vad kan man trycka på till kommunen att detta färdigställandeskydd ej behövs. Ni som lyckats charma er kommun hur har ni gått tillväga ?????
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Skall berätta om hur vi charmade kommunen, men det var med ”gamla” PBL. Vi byggde om, och en påbyggnad på en del av huset. Flyttade även en gästtoalett inom första våningen. En anlitad arkitekt var rätt värdelös, men kom med EN punkt. Den flyttade toan (med dusch) borde vara handikappanpassad. Vi fick göra den ca. 20cm större.
Vid bygganmälan berömde handläggaren att vi tänkt på det utan påpekande. Och så tog jag upp en liten avvikelse jag ville göra. Inget problem, ”och så är det så bra med handikappanpassningen”, jag dristade mig att börja argumentera för att slippa byggfelsförsäkring och färdigställande skydd, hinner bara säga ”jag tänkte göra mycket själv så...”, ” ja men då behöver du ju inte byggfelsförsäkring, och så bra med den där handikapssapassningen”.
Under mötet tog jag upp 4 eller 5 saker, där jag utan knussel direkt fick ok, varje gång upprepade han hur bra det var med den tillgängliga toan. Jag tror jag skulle fått bygga vad som helst, bara det var handikappanpassat.
Vid bygganmälan berömde handläggaren att vi tänkt på det utan påpekande. Och så tog jag upp en liten avvikelse jag ville göra. Inget problem, ”och så är det så bra med handikappanpassningen”, jag dristade mig att börja argumentera för att slippa byggfelsförsäkring och färdigställande skydd, hinner bara säga ”jag tänkte göra mycket själv så...”, ” ja men då behöver du ju inte byggfelsförsäkring, och så bra med den där handikapssapassningen”.
Under mötet tog jag upp 4 eller 5 saker, där jag utan knussel direkt fick ok, varje gång upprepade han hur bra det var med den tillgängliga toan. Jag tror jag skulle fått bygga vad som helst, bara det var handikappanpassat.
Härligt att höra att det gick bra förverkliga att undkomma detta smidigt. Mitt problem gäller ju just en byggnad så ingen ombyggnad.
Jag har också kört fast och får inget startbesked innan jag har färdigställandeförsäkring. Jag har en försäkring av husleverantören. Men byggnadsinspektören ska ha en av markentreorenören också. Försäkringen ger mig 10% av entreprenadsumman, i detta fall 30,000kr (10% av 300,000kr). Jag tycker det är ett ganska litet belopp i sammanhanget. När jag inte betalar en krona innan grunden är helt klar och sista 10% vid slutbesiktning.
Markentreprenören påstår att deras försäkringsbolag inte utfärdar några nya sådana försäkringar p.g.a Covid-19. Så nu väntar jag på en bankgaranti.
Tycker någonstans att det skulle finnas en gräns när man behöver färdigställandeskydd. Typ 10x prisbasbeloppet.
I princip så kan ju kommunen kräva färdigställandeskydd av målningentreprenören också om man kör delad entreprenad.
Markentreprenören påstår att deras försäkringsbolag inte utfärdar några nya sådana försäkringar p.g.a Covid-19. Så nu väntar jag på en bankgaranti.
Tycker någonstans att det skulle finnas en gräns när man behöver färdigställandeskydd. Typ 10x prisbasbeloppet.
I princip så kan ju kommunen kräva färdigställandeskydd av målningentreprenören också om man kör delad entreprenad.
Jag slapp försäkring genom att hävda att inga entreprenader översteg 10PBB. Jag hittade någon skrivning om detta och det räckte.