1 399 574 läst · 4 868 svar
1400k läst
4,9k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Du får nog läsa om några inlägg. Mitt experiment var i en hink. Inte i trädgården.Ö öringen skrev:Tycker nog hela hysterin om denna växt verkar en smula överdrivet. Folk häller diesel, lacknafta och allt annat möjligt skit i jorden för att få död på denna växt.
Grannen har ett bestånd med parkslide och den ser ungefär ut som den gjort under de senaste 10 åren dvs inte spridit sig nämnvärt.
En del får det ju att låta som att den tar över hela världen.
Det är lite komiskt dock att antingen så är det "hysteri" eller så är det "vi skiter i den totalt". Vart tog landet lagom vägen? Var tog "ta ansvar i god tid" vägen? Det är när man skiter i något tills det är försent som det börjar svida.
I England kostar den alltså skattebetalarna 166 mille pund årligen, 1952093600 sek med valutakursen just nu, dvs 1952 miljoner. Jag vet inte vad ni som tycker detta är strunt vill lägga pengarna på, men att lägga så stort belopp på att utrota en invasiv växt tycker iaf jag är galet. Ger hellre den penningen till äldreomsorg, sjukvård, etc. Men för all del, tycker man att det är struntsamma och att våra skattemedel kan gå till det i framtiden, så kör på. För växten ÄR invasiv. Det ligger i dess natur att sprida sig. Den kan inte göra det överallt och den kommer inte att göra det överallt. Och dess antagonist där den kommer ifrån, en speciell sorts larv, existerar inte i Sverige. Gör vi inget åt den utan bara ignorerar den här i Sverige, så kan det bli som i England. Det behöver dock inte bli så, det är möjligt att den har haft större fördelar där än här. Men är det värt risken?
Åter igen det finns ingen anledning till hysteri eller panik, men att skita i den helt och hållet är som att godta att vi ska lägga skattemedel på växtutrotning i framtiden.
Redigerat:
Det sker redan idag till höga kostnader i Sverige och EU. I summan ingår även bekämpning av djur som inte hör hemma i vår natur.S shadowfire skrev:
https://www.artdatabanken.se/arter-...frammande-arter/bekampning-av-invasiva-arter/
Sorry, läste nog lite slarvigt.S shadowfire skrev:Du får nog läsa om några inlägg. Mitt experiment var i en hink. Inte i trädgården.
Det är lite komiskt dock att antingen så är det "hysteri" eller så är det "vi skiter i den totalt". Vart tog landet lagom vägen? Var tog "ta ansvar i god tid" vägen? Det är när man skiter i något tills det är försent som det börjar svida.
I England kostar den alltså skattebetalarna 166 mille pund årligen, 1952093600 sek med valutakursen just nu, dvs 1952 miljoner. Jag vet inte vad ni som tycker detta är strunt vill lägga pengarna på, men att lägga så stort belopp på att utrota en invasiv växt tycker iaf jag är galet. Ger hellre den penningen till äldreomsorg, sjukvård, etc. Men för all del, tycker man att det är struntsamma och att våra skattemedel kan gå till det i framtiden, så kör på. För växten ÄR invasiv. Det ligger i dess natur att sprida sig. Den kan inte göra det överallt och den kommer inte att göra det överallt. Och dess antagonist där den kommer ifrån, en speciell sorts larv, existerar inte i Sverige. Gör vi inget åt den utan bara ignorerar den här i Sverige, så kan det bli som i England. Det behöver dock inte bli så, det är möjligt att den har haft större fördelar där än här. Men är det värt risken?
Åter igen det finns ingen anledning till hysteri eller panik, men att skita i den helt och hållet är som att godta att vi ska lägga skattemedel på växtutrotning i framtiden.
Jag tycker verkligen inte man skall strunta i att bekämpa den. Men tycker det tar lite stora proportioner när man läser om denna växt. Eller som i ett klipp på youtube jag såg när representanter från naturvårdsverket får det att låta som att den tar över överallt hela trädgårdar, skogar osv. Dessutom verkar man på fullt allvar tycka det är en bra ide att gräva bort all jord ner till 4 meters djup
Den tar över mycket om man inte gör något. Ska man gör en insats och bli av med den är det nog så man får göra, men det är ju inte ett absolut krav i en trädgård.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag tycker vittnesmålen här tyder på att parkslide inte utgör något problem så länge som man inte bråkar med den, men jag kan ha fel.
Det är klart man inte upplever problem om man inte upplever problem. Den är jobbig att bli av med. Om man försöker bli av med den på upplever man problem efter som det är segt att bli av med den. Det är ingen anledning att låta den vara. Minimum borde vara att slå den några gånger per sommar.
Jag tror och tycker dock att de flesta planterat den för att den är vacker och härdig, sedan förstår jag i de fall man vill bli av med den och ordna om, då blir det säkert problem...
När jag köpte mitt hus informerade ägaren innan att detta var s.k "fusk bambu"...
Inga problem.
Men jag är väl envis och säker på att jag skulle lyckas utrota den om jag försöker....
Sedan 4 år håller den sig på plats och är fin, så jag bara småler åt all ångest här......
Trevlig sommar!
Lagom är nog bra, inget hat, ångest eller förhastade åtgärder....sov lugnt!
När jag köpte mitt hus informerade ägaren innan att detta var s.k "fusk bambu"...
Inga problem.
Men jag är väl envis och säker på att jag skulle lyckas utrota den om jag försöker....
Sedan 4 år håller den sig på plats och är fin, så jag bara småler åt all ångest här......
Trevlig sommar!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
haha underbart inlägg. Jag försökte först skapa en bra post men slutade i att jag bara brast ut i skratt igen. Tack för bästa inlägget på Byggahus på längeH hjalle74 skrev:Jag tror och tycker dock att de flesta planterat den för att den är vacker och härdig, sedan förstår jag i de fall man vill bli av med den och ordna om, då blir det säkert problem...
Inga problem.
Trevlig sommar!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
fast det ÄR ju det det den har gjort i England. Har du inte sett dokumentärerna? På riktigt hur kan man läsa denna tråd och missa att Storbritannien lägger ner sjukt mycket resurser på att försöka få väck plantjäveln i vad som kostar staten (skattebetalarna) pengar? det är inte säkert att parksliden kan få lika stor utbredning i vår klimat, men varför ens tänka "OM" när vi nu har en chans att till låg penning på skattebetalarnas kostnad angripa den.Ö öringen skrev:Sorry, läste nog lite slarvigt.
Jag tycker verkligen inte man skall strunta i att bekämpa den. Men tycker det tar lite stora proportioner när man läser om denna växt. Eller som i ett klipp på youtube jag såg när representanter från naturvårdsverket får det att låta som att den tar över överallt hela trädgårdar, skogar osv. Dessutom verkar man på fullt allvar tycka det är en bra ide att gräva bort all jord ner till 4 meters djup.
Vill du alltså lägga 1952 miljoner kronor varje år på en växt i framtiden istället för på vården? Jag förstår inte motståndet mot för att redusera en invasiv växt nu medan den är under kontroll och och innan den börjar kosta staten pengar.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag kan glädja er avdramatiserare med att jag och många med mig aldrig skulle köpa ett hus med parkslide i trädgården (eller på allmäningen som gränsar) så sitt ni lugnt i båten när era hus blir som de fiberlösa, har ni tur är det någon annan bakåtsträvare som vill köpa men ni tappar budgivare 

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Är det samma personer som arbetar med att utrota parkslide som annars skulle arbeta inom vården? Om inte så är det inte riktigt så enkelt (varken parkslideutrotning eller vård funkar med enbart pengar).S shadowfire skrev:
Jag förstår inte varför somliga tycker den här tråden är hysterisk. Parkslide är en växt som är svår att bli av med och vi försöker efter bästa förmåga hjälpa varandra med tips. Vill man ha det gjort snabbt och har råd så gräver man bort rötterna med grävmaskin. Givetvis slutar man gräva där rötterna slutar, alltså oftast mycket grundare än 4m. Vissa använder gifter mer eller mindre utan urskiljning vilket vi försöker förhindra.
Jag är förvånad över hur många som förringar problemen. Själv har jag inga problem med att den skulle totalförstöra någon byggnad eller sådant, men den har totalt dödat 10m av min häck och bara ett hårt arbete har förhindrat att den tagit livet av resten. Själv vill jag kunna välja vad jag har för häck och även andra växter i trädgården. T.ex. mina vinbärsbuskar är i farozonen. Fortfarande är jag inte hysterisk, men förvånad över hur mycket arbete det kräver. Jag har också haft vissa problem med att det växer i grunden till lillstugan, men det är ett mindre problem jämfört med fasadbytet som jag håller på med.
Som jag skrivit tidigare så underminerar parksliden förmodligen vägen och även om vi är flera tusen i vägföreningen så går en liten del av den ökande kostnaden för omasfaltering på min räkning också.
Jag är förvånad över hur många som förringar problemen. Själv har jag inga problem med att den skulle totalförstöra någon byggnad eller sådant, men den har totalt dödat 10m av min häck och bara ett hårt arbete har förhindrat att den tagit livet av resten. Själv vill jag kunna välja vad jag har för häck och även andra växter i trädgården. T.ex. mina vinbärsbuskar är i farozonen. Fortfarande är jag inte hysterisk, men förvånad över hur mycket arbete det kräver. Jag har också haft vissa problem med att det växer i grunden till lillstugan, men det är ett mindre problem jämfört med fasadbytet som jag håller på med.
Som jag skrivit tidigare så underminerar parksliden förmodligen vägen och även om vi är flera tusen i vägföreningen så går en liten del av den ökande kostnaden för omasfaltering på min räkning också.