Byggahus.se
R
Nej du kan vara lugn, det är något annat.

Tack, man blir ju helt nojig efter att ha läst tråden :)

När så mycket sly dyker upp på ett ställe brukar det betyda att man fällt ett träd som skjuter rotskott. Bladen på bilden kan möjligtvis vara sälg.

• Gilla
prichard
  • Laddar…
prichard prichard skrev:
Hej, efter att ha läst den här tråden med förskräckning så blev jag orolig att det är Parkslide jag har i min slänt mot skogen här.

Vad säger experterna här ?
Nix, långt ifrån Parkslide på alla plan :)

• Gilla
prichard
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Hej
Jodå! Ett år tog det. Som sagt. Ättika i alla stjälkar som var tillräckligt stora för att hälla i. Patrullerade varje dag .Drog alla små skott som stack upp o de blev färre o färre. Vi har kollat senast för någon vecka sedan.
Noga i buskarna. INGA skott. Den riktiga häcken fyller ut luckan. Däremot under trädäcket finns en rot som vi inte kommer åt som skjuter ett skott då o då upp mellan brädorna. MEN snart så ....
Intressant! Ett nytt sätt då kanske!?

D Daniel 109 skrev:
Det är nog inte sannolikt att fragment tar sig. Men det kan absolut bli spontana sticklingar. Men det är ju viss skillnad på hela växtdelar och fragment från en gräsklippare.
Jag är inte fullt så påläst så jag kan kräma på med forskningsresultat, men i England och i Australien där man sanerat/sanerar växten så skapar man oftast en in/utzon. Presenning/plast på mark där man får ta av sig och rena skor innan man går vidare. Av den anledningen att enstaka fastrampade rotbitar av parksliden annars sprids. Det vi vet med forskning är att små delar av rötterna och eventuellt bladstammar räcker för att sprida växten vidare. Vad vi inte vet vetenskapligt är om själva bladen allena kan skapa spridning. Dock en gräsklipparrobot som kör över ett parkslideskott kapar och sprider även stammen även om den är är rätt liten sett till areal.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Intressant! Ett nytt sätt då kanske!?
Jag har kört ättika. Och tryckt in glyfosat. Penslat på blad etc. Jag körde som experiment klorin, diesel och lacknafta eller vad det nu var i en hink på försök. Allt ovan jord dog direkt, samma dag. Ett par veckor senare kom nya skott ur hinken. Det är galet lätt att bekämpa parksliden ovan mark, att få bort den en höst är gjort i ett nafs. Att döda den på riktigt, för all evighet, är det vi andra kämpar med. Att verkligen, verkligen, verkligen få den att inte skjuta ett enda skott till i huvud taget. Först där är kampen vunnen.

• Gilla
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
En fundering, har man hus med tillhörande parkslide och ska sälja... Hur hade ni andra gjort? Man ska ju uppge om man vet om något som inte är bra/fel med sin fastighet och tillhörande mark, samtidigt kommer väl värdet att dras ner av parksliden... Hur hade ni gjort, tagit upp det eller ej?

Själv tänker jag att moraliskt sett bör jag ta upp det, ekonomiskt sett är det väl ingen höjdare...

A akb123 skrev:
En fundering, har man hus med tillhörande parkslide och ska sälja... Hur hade ni andra gjort? Man ska ju uppge om man vet om något som inte är bra/fel med sin fastighet och tillhörande mark, samtidigt kommer väl värdet att dras ner av parksliden... Hur hade ni gjort, tagit upp det eller ej?

Själv tänker jag att moraliskt sett bör jag ta upp det, ekonomiskt sett är det väl ingen höjdare...
Säljer jag huset sommartid, skulle jag inte ta upp det. Spekulanten kan själv se vad som växer och då är det inget dolt fel. Vintertid skulle jag nämna vad som finns i trädgården, "Därborta finns ett äppelträd, där växer körsbär, rosenspirea här framme, ett bestånd parkslide i det hörnet". Trots allt är det en och annan som har det i sin trädgård utan att den tagit över helt och hållet.
Jag skulle dock se till att spela in eller ha vittnen till detta samtal för att kunna ha som bevis om någon i efterhand hävdar dolt fel och de aldrig fått information.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror man kan jämföra det med motorcrossbanefallet.
Har du fög att tro att parkslide är en stor olägenhet för köparen, blir din upplyssningsplikt större.
Så har du kämpat i flera år med växten, grävt ur massorna, skickat brev till kommunen, startad en blogg om kamoen, mm. Då kan man inte bara klippa ner beståndet och lägga lite jird över och plantera blommor där.

Har du ett bestånd som du tycker är fint och inte innebär problem för dig, har du ingen upplyssningsplikt

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Precis.

Själv har jag inte sett monstret en enda gång, så vitt jag vet, och hade därför inte reagerat på den vid ett eventuellt husköp. Det är faktiskt första gången jag hört om den. Här i denna tråd alltså.

Staffan

P.S.

Jag såg faktiskt en film om Parkslide en gång, utan att veta att det var parkslide. För orginaltiteln var "Japanese knotweed. Terror under your feet!"

Parkslide.jpg

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det beror ju på vilken moral du har. Men att dölja den ser jag definitivt inte som okej. Jag har för mig att det nämndes ett fall där någon sett parkslide på en visning och nämnt det. Till nästa visning var riset borta. Sådant är inte okej. Jag gissar att många skulle strunta i att nämna den, men att dölja existensen börjar bli olagligt.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Tycker nog hela hysterin om denna växt verkar en smula överdrivet. Folk häller diesel, lacknafta och allt annat möjligt skit i jorden för att få död på denna växt.
Grannen har ett bestånd med parkslide och den ser ungefär ut som den gjort under de senaste 10 åren dvs inte spridit sig nämnvärt.
En del får det ju att låta som att den tar över hela världen.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Men sluta....:)
Det finns farligare saker i grannskapet än denna ”fusk bambu”...
Vad är värre, bilen uppbränd eller ett litet skott i gräsmattan?
Inte bra för blodtrycket att hetsa upp sig så för en VÄXT......:)
Ja, jag har också denna...ej orolig dock.....
I kruka och i trädgården....

• Gilla
uuu
  • Laddar…
KristinaRT
Alla har vi våra uppfattningar och åsikter, som sig bör. Grattis till dina/era goda erfarenheter av Parkslide. Andra ha en annan åsikt, liksom myndigheter i ett flertal länder.

Men jag förstår inte riktigt varför man känner sig tvungen att tydliggöra sin åsikt på ett provocerande sätt mitt i en tråd som denna?
Behov av uppmärksamhet?

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.