Byggahus.se
Hej!

Har en brunn på ena sidan huset och utrymme för hydrofor och liggande VVB på andra sidan huset.
Så jag måste dra en 32 mm PEM slang under mitt hus i krypgrunden.
Genomföring på brunnssidan huset är redan i nederkant in i krypgrunden. Men nu undrar jag hur det är lämpligast att dra PEM-slangens genomföring på den andra sidan huset.
Ska man dra den som en båge (överdrivet på bilden), röd linje, så den kommer ut i nederkant i utrymmet för hydroforen (hydroforens munstycken är ju i nederkant).
Eller ska man låta den gå in i överkant på utrymmet och göra en 90-graders-böj med någon PEM-koppling, som den blå linjen?

I denna PEM-slang ska det gå en frostvakt.
Frostvakter tror jag inte gillar 90-graders-böjar, tror dessutom att "vatten" inte heller gillar 90-graders-böjar.

Hur hade ni gjort?

Med vänlig hälsning
Fredrik

• slang.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade draget på enklast sätt där du med minst ansträgning kan göra service och byte på pump och utrustning i rummet. Du behöver oroa dig för ett par 90graders vinklar på 32mm slang, det är försumbart i hushållsvolymer av pumpat vatten.
Montera frostvakten via en genomföring direkt när slangen kommet in i utrymmet, den behöver inte följa med till pumpen.

• Gilla
Kurtanagger och 2 till
  • Laddar…
Kan jag fråga om 90-böjar generellt innebär en större risk för läckage? Det är ju en skarv.

Min tanke är att frostvakten går från utrymmet med hydrofor och vvb i pemslangen ända bort till borrhålet och ner några meter. Tror ni det är omöjligt att montera en frostvaktskabel i en 32mm 90-böj? Kan tro att det finns minsta böjradie på en sån.

S
Dom värmekablar jag hanterat har inte kunnat passera en 90 graders böj.

F fredand44 skrev:
Kan jag fråga om 90-böjar generellt innebär en större risk för läckage? Det är ju en skarv.

Min tanke är att frostvakten går från utrymmet med hydrofor och vvb i pemslangen ända bort till borrhålet och ner några meter. Tror ni det är omöjligt att montera en frostvaktskabel i en 32mm 90-böj? Kan tro att det finns minsta böjradie på en sån.
Sätt en t-koppling istället för en 90graders och stoppa in kabeln via den "överblivna" delen på t-kopplingen då går den rakt in och behöver inte passera böjen
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Det behövs en liknande koppling som toolman77 säger vid brunnshålet, och gå förbi ner i hålet ca 1,5 meter tejpad på slangen, samt ett par varv runt metalldelarna vid hålets uppsida, inga 90 böjar, då kan V-kabeln vibbrera i vattenströmmen och skadas

Hej, oerhört smart med t-kopplingen. Så långt tänkte inte jag.

Min tanke är ju att värmekabeln/frostvakten löper innuti pemslangen ca 1,5 meter ner i brunnen.

Men jag blir lite fundersam om ni menar att en pga 90-böjen mellan brunshålspemslang och pemslangen under huset så måste man förlägga en annan värmekabel på utsidan om pemslangen i brunnshålet. En variant jag då ser är att värmekabeln, i närheten av brunnshålet, sticker ut igen via en t-koppling och fästs utanpå slangen. Låter det rimligt?

Nu har brunnsborraren lämnat en, i metall, 90-böj fastskruvad på pemslangen i brunnshålet. Går det att byta denna till t ex två 45-böjar för att få en mjukare böj som blir skonsammare för värmekabeln? Finns det ens 45-böjar?

Så långt ned i brunnen tror jag inte du behöver värmekabel. Ev kan du kompletera med ett par cellplastskivor liggande runt borran och första metrarna på slangen i marken så kommer markvärmen hålla ingången i brunnen tjälfritt. Så kan värmekablen jobba i de delar av slangen som är närmare ytan.

Men du är inne på att det bör vara en värmekabel på utsidan av pemslangen och runt metall-kopplingen.
Sitter just nu och googlar efter metall koppling som inte har en så tvär 90-graders böj.

F fredand44 skrev:
Nu har brunnsborraren lämnat en, i metall, 90-böj fastskruvad på pemslangen i brunnshålet
Beror lite på vad för sorts 90 vinkel det är, en del har rörgänga och då går det att få ihop det, inne så ska slangen gå i en mjuk båge under huset upp i varmutrymme med T-stycke för V-kabeln. När du ändå håller på så se till att lägga en 16 mm PEM-slang tillsammans med vattnet och ska sluta på det grundaste stället, Du vill nog ha ekonomi i driften så en termostat som håller +5 C är inte fel

Hej,
Menar du en 16-pem för tex en vattenutkastare och trädgårdslang?
Jag ska se om jag kan plåta 90-böjen brunnsborraren lämnat.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Menar du en 16-pem för tex en vattenutkastare och trädgårdslang?
Jag ska se om jag kan plåta 90-böjen brunnsborraren lämnat.
Mvh
Fredrik
Nej inte för vatten utan att ha en elektronisk givare för V-kabeln i. ( ingen ekonomi med en V-kabel som står på dygnet runt om det inte behövs, bara räkna vad den drar per meter X watt. Det med vattenutkast i himlen är inget bra, frysrisk, bättre med utkast från hus med värme i

Men har dom inte satt en brunnsadapter på frostfritt i borrhålet, eller är det direkt på berg ?

F fredand44 skrev:
Men du är inne på att det bör vara en värmekabel på utsidan av pemslangen och runt metall-kopplingen.
Sitter just nu och googlar efter metall koppling som inte har en så tvär 90-graders böj.
Jag tänker på att ha värmekablen i slangen. Använd en T-skarv precis innanför väggen till pumprummet, ena sidoinloppet monterar du genomföringsdaptern till värmekablen i. Värmekablen bör sluta strax innan brunnsadaptern ned i borran, det finns ingen anledning att gå ned i brunnen om den inte är utsatt för tjäle.

Hej Vänner,
Tackar för allas engagemang.
Får be om ursäkt då jag varit frånvarande i denna tråd.
Men så här ser det ut vid brunnshålet, dvs direkt på berg.

Jag har tänkt mig att inne i pemslangen ska det vara en värmekabel av typen :
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tskydd/varmekabel/frostvakt-ebeco-10/p-397219

Eller denna
https://www.k-rauta.se/produkt/varmekabel-frostguard-t2-6m/7330957000321

Om jag fattar det rätt är "termostaten" inbyggd i kabeln varpå jag inte behöver en extra 16-pem-slang för en termostat. Kan det stämma?

Mvh
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.