En äldre bekant fick behålla körkortet trots begynnande demens. Efter en tid började han praktisera vänstertrafik, vilket var vad han ursprungligen lärt sig. Trots upprepade försök att få honom att sluta köra så fortsatte han tills bilen totalförstördes i en frontalkrock med en barnfamilj.
Läkarkåren var inte till någon större hjälp...
Varför anser alla att det är läkarna som ska sätta stopp?
De flesta har väl trots allt släktingar som är medvetna om vad som händer och som kan lägga beslag på bilnycklarna. Personer med begynnande demens eller andra liknande problem bryr sig väl inte om att deras körkort är indraget.
Varför anser alla att det är läkarna som ska sätta stopp?
De flesta har väl trots allt släktingar som är medvetna om vad som händer och som kan lägga beslag på bilnycklarna. Personer med begynnande demens eller andra liknande problem bryr sig väl inte om att deras körkort är indraget.
Läkarna har väl vettigare saker att göra än att plocka bort olämpliga förare.
Det bör skötas av motsvarande funktioner som besiktigar bilar.
De plockar bort olämpliga fordon från vägarna
Besiktning av förare vore vettigt.
Dessutom någon polis på våra vägar då plåtpoliser inte se bortfall av bakspegel eller blinkers.
Enligt statistik det är ändå snorungar mellan 18 och 24 år dom är största boven för trafik olyckor. Gamlingarna klarar sig ändå rätt så bra.
[bild]
Spännande att dom har en egen stapel för dom under 18 år. Dom borde väl inte ha något körkort att dra in? Eller är det lätta motorcyklar? Kan man se hur olyckorna fördelar sig mellan bilar och motorcyklar?
Spännande att dom har en egen stapel för dom under 18 år. Dom borde väl inte ha något körkort att dra in? Eller är det lätta motorcyklar? Kan man se hur olyckorna fördelar sig mellan bilar och motorcyklar?
Enligt statistik det är ändå snorungar mellan 18 och 24 år dom är största boven för trafik olyckor. Gamlingarna klarar sig ändå rätt så bra.
[bild]
Är inte säker på att det diagrammet säger hela sanningen. Gissningsvis är det fler 18-24 åringar som kör bil är 80+..... för att få hela bilden skulle data varit korrelerad till antal individer med körkort i resp åldersgrupp.
Dock är det inte en slump att killar 18-24 år har högre försäkringspremie än medelålders. Försäkringsbolagen brukar ha en god uppfattning om var skadorna och därmed utgifterna finns
En annan bekant hade sitt körkort kvar vid 75 års åldern trots att
båda benen var amputerade nedanför sina knän och hen trodde
att det skulle funka att trycka på pedalerna med sina kryckor.
En arbetskamrat till mig har båda benen amputerade under knäna. Han kör dagligen en automatväxlad bil och trampar på pedalerna med proteserna. Så visst kan det fungera. Han säger att han kan köra en manuellt växlad bil också, men det är jobbigt.
Spännande att dom har en egen stapel för dom under 18 år. Dom borde väl inte ha något körkort att dra in? Eller är det lätta motorcyklar? Kan man se hur olyckorna fördelar sig mellan bilar och motorcyklar?
Moped olyckor blir det då. Antalet är betydligt mindre än bil olyckor.
Att även yngre är upphov till olyckor är ju inget argument mot att kontrollera de äldre när vi vet att fysiken tar ut sin rätt förr eller senare.
Vi litar inte på den enskildes bedömning när det gäller alkohol i trafiken, så varför skulle vi göra det när det gäller så mkt mer för någon som kanske är van att köra hela livet? Någon som kanske kommer att bli helt sysslolös och sittandes deprimerad när man inte längre kan röra sig i samhället som alla andra?
Hur kan man lägga det ansvaret på läkaren eller anhöriga, att ta ifrån den gamle kanske det sista glädjeämnet i livet?
Och varför skulle den ökade risken för missbedömningar och missad information i trafiken inte ges samma betydelse för personbilar som för lastbilar?
Kan man inte ställa till med så mycket i trafiken med en vanlig bil eller?
Nej, i Sverige ska vi köra max 4 km/h för fort och stanna ordentligt vid varje övergångställe och obegripligt skymd cykelbana.
Och detta absolut utan en mobil i ena handen.
Det är säkerhetstänk det!
2011 gjorde Bilprovningen och Synoptik synscreening:
Drygt 3 000 bilförare fick sina ögon besiktigade vid en så kallad synscreening i samband med den ordinarie bilbesiktningen. Det var Bilprovningen och Synoptik som slog sina påsar ihop för att få statistik på hur det ser ut med bilisters seende. Screeningen ger svar på om föraren har tillräcklig synskärpa.
Resultatet visar att nästan hälften, 48 procent, av alla bilförare kör omkring med fel synhjälpmedel i trafiken. Dessa skulle behöva glasögon eller byta styrkor i sina befintliga glasögon för att köra säkrare i trafiken. I en enkät uppgav 84 procent att de har tillräckligt bra syn för att köra bil – oavsett om de sedan tidigare bar glasögon eller inte. Många är alltså inte medvetna om den synförändring som ofta kommer smygande. https://teknikensvarld.se/varannan-bilforare-kor-med-synfel-121974/
Var på macken och såg en äldre man (70-80 år) som lyckades knäcka
en cementgris med bilen. Han verkade inte sett denna cementgrisen
utan en bit fastnade under framvagnen så det blev ett väldigt tuggande
fram och tillbaka innan han fick loss bilen
Lustigt. Jag såg något liknande gör ett par veckor sedan där en budbil lyckats köra upp och fastna på en betonggris. Han backade och körde fram om varannat och det lossnade mer och mer delar från bilen. Föraren var i 25-årsåldern.